  • 1. Data: 2012-07-28 21:45:46
    Temat: Z pożółkłej gazety: Plan numeracji strefy katowickiej A.D. 1934...
    Od: "Jd." <j...@i...pl>

    PEŁNOAUTOMATYCZNA OKRĘGOWA SIEC TELEFONICZNA
    ZAGŁĘBIA WĘGLOWEGO
    Zapoczątkowane przez Ministerstwo Poczt i Telegrafów w roku 1931 roboty
    inwestycyjne w dziedzinie automatyzacji sieci telefonicznych, stanowią
    pierwszy etap prac, mających na celu udoskonalenie miejscowych komunikacyj
    telefonicznych. Z pośród robót, wykonanych w pierwszym okresie, na uwagę
    zasługuje przedewszystkiem ukończenie i uruchomienie na Górnym Śląsku
    zasadniczo pierwszej w Polsce pełno automatycznej okręgowej sieci
    telefonicznej. Sieć Górnego Śląska wraz z będącą w budowie siecią Zagłębia
    Dąbrowskiego stworzą jedną wspólną sieć okręgową całego Zagłębia Węglowego,
    która w obecnej chwili obejmuje około 10.800 abonentów. W skład sieci
    Górnego Śląska wchodzi 11 central miejskich, z których dwie, a mianowicie w
    Katowicach i Królewskiej Hucie są centralami węzłowemi. Pozostałe centrale
    (końcowe), lub inaczej satelity, przyłączone są bezpośrednio do swych
    central węzłowych. Tak więc satelitami Katowic są: Mikołów, Mysłowice,
    Siemianowice, Szopienice i Ligota. Centrala węzłowa Królewska Huta posiada
    satelity: Nowa Wieś, Chebzie, Szarlej i Tarnowskie Góry. Ogólna pojemność
    początkowa sieci wynosi 9.700 numerów, pojemność końcowa zaprojektowana
    jest na 20.600 numerów. Na taką pojemność przygotowane zostały lokale,
    częściowo przez przystosowanie istniejących pomieszczeń pocztowych, a w
    trzech miejscowościach: Szopienicach, Szarleju i Mikołowie - przez
    wzniesienie nowych budynków, gdzie obok central automatycznych znalazły
    wygodne i celowe pomieszczenie urzędy p. t. W skład sieci Zagłębia
    Dąbrowskiego wejdą początkowo 3 centrale w Sosnowcu, Będzinie i Dąbrowie
    Górniczej. Pozostałe 6 niniejszych central dołączone będą bezpośrednio do
    central w Sosnowcu i pozostaną narazie niezautomatyzowane. Ogólna pojemność
    początkowa central automatycznych wyniesie 3700, pojemność końcowa 9200
    numerów.
    Cała sieć Zagłębia Węglowego otrzyma wspólną numerację abonentów według
    systemu skrytych cyfr kierunkowych. W systemie tym wszystkie stacje abonent
    o we okręgu ponumerowane są według wspólnego katalogu, w danym przypadku
    pięciocyfrowego. Abonent wywołujący, po otrzymaniu brzęczyka zgłoszeniowego
    własnej centrali, wybiera pięoiocyfrowy numer żądanego abonenta dowolnej
    centrali okręgu. System taki jest bardzo wygodny dla abonentów w
    odróżnieniu od innego systemu - cyfr jawnych, gdzie każda z central okręgu
    posiada odrębny kata log o ilości cyfr odpowiadające; pojemności danej
    centrali W katalogu abonentów sieci central węzłowych oraz pierwsze dwie
    cyfry kierunkowe, ukryte w ogólnym numerze abonenta. Temi cyframi są:
    pierwsza cyfra dla central węzłowych oraz pierwze dwie cyfry dla oentral
    satelitowych. Tak więc pierwsza cyfra "3" charakteryzuje centralę Katowice,
    podobnie "4" jest cyfrą kierunkową dla Królewskiej Huty. Pierwsza cyfra "2"
    jest wspólną cyfrą kierunkową dla wszystkich satelitów Katowic, a każdy z
    satelitów jest charakteryzowany drugą cyfrą. A zatem: o ile po dwójce
    następuje cyfra "1" mamy centralę Mikołów "2" - Mysłowice i Ł d. Jednakże
    selekcja ta dokonywana jest przez automat nie obciążając abonenta. Pierwsze
    cyfry "6" i "7" zarezerwowane są dla sieci Zag'ębia Dąbrowskiego. Tak więc
    pierwsza cyfra 6 będzie wspólną dla Sosnowca i Dąbrowy, natomiast cyfra
    "7", charakteryzować będzie centralę w Będzinie.
    Numeracja abonentów sieci Zagłębia Węglowego:
    Katowice 30.000-34.999,
    Mikołów 21.000-21.299,
    Mysłowice 22.000-22399,
    Siemianowice 23,000-23.399, Szopienice 24.000-24.199,
    Ligota 25.000-25199,
    Królewska Huta 40.000-41.999,
    Nowa Wieś 51.000- 51.199,
    Chebzie 52.000-52.299,
    Szarlej 53.000-53.199,
    Tarnowskie Góry 54.000-54.499,
    Sosnowiec 61.000-63.199,
    Dąbrowa 68.000-68.499,
    Będzin 71.000-71.999.
    Na sieci Górnego Śląska cały ruch telefoniczny międzymiastowy obsługuje
    jedna wspólna centrala międzymiastowa ustawiona w Katowicach. Dla sieci
    Zagłębia Dąbrowskiego przewidziana jest również jedna wspólna centrala
    międzymiastowa w Sosnowcu.
    (...)
    Obniżenie przeciętnej wysokości opłat abonentowych oraz wprowadzenie
    udogodnień w komunikacji telefonicznej spopularyzowało telefon, czego
    dowodem jest ogromny wzrost
    abonentów na tej sieci Do central wchodzących w skład sieci Górno-Śląskiej,
    przed uruchomieniem nowych central, byłodołączonych 5648 abonentów. W chwili
    obecnejcała sieć liczy iuż około 7800 abonentów, czyli że w niespełna 4
    miesiąca ilość abonentów wzrosła przeszło 38%.

    Źródło: Codzienna Gazeta Handlowa nr 125/1934
    http://ebuw.uw.edu.pl/dlibra/plain-content?id=10519

    --
    ==========###-###*###-###==============
    Jaroslaw Dubowski, Bytom j...@i...pl

  • 2. Data: 2012-07-30 04:47:57
    Od: "Anerys" <s...@s...pl>

    Użytkownik "Jd." <j...@i...pl> napisał w wiadomości
    > PEŁNOAUTOMATYCZNA OKRĘGOWA SIEC TELEFONICZNA
    > ZAGŁĘBIA WĘGLOWEGO
    > Źródło: Codzienna Gazeta Handlowa nr 125/1934
    > http://ebuw.uw.edu.pl/dlibra/plain-content?id=10519

    No, wart zajrzeć, zgadywałem po tym co podrzuciłeś system, bo jakoś nie
    bardzo mi pasowało do łącznic rejestrowych np. Salme (OS), czy inne, np.
    krzyżowe.
    I zgadłem, najpierw po wyglądzie - stary model Strowgera, jeszcze ten z 3
    elektromagnesami w wybieraku, a tekst potwierdził. Powiem, że numeracja, jak
    na moje spojrzenie, została całkiem nieźle zrobiona, daję 70-80 punktów na
    100, można było lepiej zrobić, ale tak też źle nie jest. Ale z pewnością
    mogły się tam pojawiać kłopoty z pojemnością wiązek w dłuższych relacjach,
    ciekawi mnie też teletransmisja, czy były nośne, czy prędzej spodziewać się
    należało pupinizowanych łączy z sygnalizacją 50 Hz...?
    Lubię takie kwiatuszki, to mój zawód i tak fajnie jest go wspomnieć, jak się
    już nie wykonuje.

  • 3. Data: 2012-07-30 20:16:49
    Od: "Jaroslaw Dubowski" <j...@n...org>

    Użytkownik "Anerys" napisał w wiadomości grup

> [...]
    > dłuższych relacjach, ciekawi mnie też teletransmisja, czy były nośne, czy
    > prędzej spodziewać się należało pupinizowanych łączy z sygnalizacją 50

    Raczej była pupinizacja, na Gliwickiej w Katowicach przed posesją 106 do
    dziś tkwi w studni odcięta skrzynia pupinizacyjna.

    > Lubię takie kwiatuszki, to mój zawód i tak fajnie jest go wspomnieć,
    > jak się już nie wykonuje.

    Ja dodam że w/g moich informacji katowicki Strowger na Pocztowej został w
    1949r. rozbudowany o drugie 5000 NN ( zakres 36000 - 39999). Po 40 latach
    służby starsza połówka tej centrali została zdemontowana, a abonenci
    przełączeni na Koszutkę (u. Ordona 13) i inne centrale (Katowice Południe
    choćby).
    Nowsza połówka Strowgera z Pocztowej doczekała zmiany numeracji na
    sześciocyfrową (dodano cyfrę 5, było to gdzieś koło 1978) i ostatecznie
    demontażu gdzieś u schyłku komuny...

    --
    JDubowski
    j...@i...pl

  • 4. Data: 2012-07-31 23:37:23
    Od: "Anerys" <s...@s...pl>

    Użytkownik "Jaroslaw Dubowski" <j...@n...org> napisał w wiadomości
    > Użytkownik "Anerys" napisał w wiadomości grup

    > Raczej była pupinizacja, na Gliwickiej w Katowicach przed posesją 106 do
    > dziś tkwi w studni odcięta skrzynia pupinizacyjna.

    Tak... tylko jak z sygnalizacją, na takie dystanse spodziewałbym się raczej
    50Hz, choć na stałoprądowych też się to stosowało.

    > Ja dodam że w/g moich informacji katowicki Strowger na Pocztowej został w
    > 1949r. rozbudowany o drugie 5000 NN ( zakres 36000 - 39999). Po 40 latach

    Orientujesz się może, jaki podsystem dano? Na fotkach jest (ups, skleroza
    mnie zjada) podsystem z elektromagnesem "wycofującym" piastę.
    http://www.youtube.com/watch?v=cNNKLuM8yY8
    http://www.youtube.com/watch?v=GFbRvAuJkXg (ten polecam)
    http://www.youtube.com/watch?v=1A17kLW6tL4 Jeremy Clarkson prezentuje 32AB

    > służby starsza połówka tej centrali została zdemontowana, a abonenci
    > przełączeni na Koszutkę (u. Ordona 13) i inne centrale (Katowice Południe
    > choćby).

    Tak sobie dumam, czy zdjęli z powodu, że to "ten zgniły zachód", czy nie
    wyrabiali z utrzymaniem...?

    > Nowsza połówka Strowgera z Pocztowej doczekała zmiany numeracji na
    > sześciocyfrową (dodano cyfrę 5, było to gdzieś koło 1978) i ostatecznie
    > demontażu gdzieś u schyłku komuny...

    W ogóle zauważyłem, że układ telekomunikacyjny po 2WS (nie tylko na Śląsku i
    w okolicach) został zdeka pochrzaniony i potrafily się pojawiać osobliwości.
    Ale rzedko miałem okazję szerzej się tym zająć.
    Cóż, skoro we władzach zasiadali ludzie, którzy często cepa od sierpa nie
    odróżniali, a zarządzali ważnymi sprawami, np. Strowger - oszczędzano na
    klimie jak się dało, wadliwe wykonanie części, a nawet pod pozorem
    racjonalizacji wymiana bardzo sprawnych ale "kapitalistycznych" na znacznie
    mniej sprawne (choćoficjalnie oczywiście tysiąc razy bardziej)
    "socjalistyczne". I technicy musieli cudować, by się nie rozpadło. Ale
    wpadki władza miała, jak np. W58 - nasi chcieli robić socjalistyczne
    elektromagnesy do tych wybieraków, ale rdzeń był z czegoś objętego tajemnicą
    handlową, czy czym tam i nie udało się skopiować. Do końca, czyli lat 90,
    trzeba było kupować je za dewizy... Także E10A, toporna, koszmarnie powolna,
    ale WŁAŚCIWIE utrzymana, bardzo pewna. Tu się nie dało oszukać na klimie, w
    rezultacie, budowano trzykrotnie większe niż centrla pomieszczenie, na
    klimę.
    Ciekawią mnie statystyki i ci by ludkowie mi z tych central powiedzieli, jak
    swój swojemu, na temat "wykonać o trudnościach nie meldować", czyli jak
    sobie radzili.
    Ech... toporne, nieco zawodne to było, ale miało "duszę", widać było, jak
    mechanizm zależy od człowieka, który go utrzymuje, jak wrac do życia linia
    po naprawie kabla, jak wkurwiały przesłuchy i zakócenia, bo jedn żyła miała
    upływność, lub niezrównoważenie pojemności.

    Pomyślałem sobie, że chyba czas na kolejny grupowy zlot, obgadać to wszystko
    przy dobrym browarku.

  • 5. Data: 2012-08-02 00:34:49
    Od: Przemysław Kowalik <p...@A...pl>

    Użytkownik Jd. napisał:
> [...]
    > Dąbrowskiego stworzą jedną wspólną sieć okręgową całego Zagłębia Węglowego,
    > która w obecnej chwili obejmuje około 10.800 abonentów.

    W zasadzie OT - a co z połączeniami z niemiecką częścią Śląska? Nie
    wprowadzono jakichś ułatwień?

    Przemek

  • 6. Data: 2012-08-02 22:08:57
    Od: "Jd." <j...@i...pl>

    Użytkownik "Anerys" <s...@s...pl> napisał w wiadomości

    > Tak sobie dumam, czy zdjęli z powodu, że to "ten zgniły zachód", czy nie
    > wyrabiali z utrzymaniem...?

    Raczej nie wygabiali z utrzymaniem, stare toto było i się sypało - od 75
    roku moi Rodzice dostali telefon z tej nowszej połówki (starsza jak
    wspomniałem była wtedy w likwidacji) i stopa pomyłek i zjawiska "zawieszony
    telefon" była zatrważająca.

    --
    ==========###-###*###-###==============

  • 7. Data: 2012-08-02 22:13:54
    Od: "Jd." <j...@i...pl>

    Użytkownik "Przemysław Kowalik" <p...@A...pl> napisał w
    wiadomości news:jvcauc$f8f$1@inews.gazeta.pl...

    > W zasadzie OT - a co z połączeniami z niemiecką częścią Śląska? Nie
    > wprowadzono jakichś ułatwień?

    Automatycznych ułatwień na pewno nie, zresztą dopiero w latach 50-tych
    Zabrze, Bytom i Gliwice dołączono do strefy, wcześniej wprowadzone były
    mechanizmy oparte na wykręcaniu z Katowic 2-cyfrowego numeru pod którym
    zgłaszała się telefonistka z Bytomia i łączyła 4-cyfrowy numer.
    Niestety nie dysponuję książką telefoniczną z lat 50-tych w której byłby ten
    mechanizm opisany, znam to z przekazów ustnych...

    --
    ==========###-###*###-###==============

  • 8. Data: 2012-08-04 03:11:44
    Od: "Anerys" <s...@s...pl>

> [...]
    > roku moi Rodzice dostali telefon z tej nowszej połówki (starsza jak
    > wspomniałem była wtedy w likwidacji) i stopa pomyłek i zjawiska

    Znając pewne szczegóły z opowieści starszych kolegów-nauczycieli (bo
    najpierw mnie uczyli, potem byli moimi kolegami/szefami, tak w skrócie), to
    śmiem twierdzić, że w starszej połówce nasi domorośli "racjonalyzatoży"
    powymyślali "własnego projektu" części zamienne, które były mniej warte, niż
    psie gówno rozdeptane na chodniku (szczotki potrafiły się zedrzeć po 2
    tygodniach). Stare wężyki prędzej się urwały, niż przerwały... zapadki
    normalnie hartowane, to w palcach się gięły. Takie mocno zawoalowane
    wygaszanie hmm... popytu? podaży? Qrde, zgłupiałem. Widziałem też wybierak
    ze szczotkami oryginalnymi angielskimi - nie widziałem śladu zdarcia, co
    oczywiście, zależy od intensywności używania. Miały 18 lat. I nie leżały
    odłogiem.
    Zawieszanie... "zracjonalizowane" szczotki często były źle poprzycinane,
    przez co zdarzało się, iż takowa, z jakiegoś powodu, dotykała do przeciwnego
    biegunowo styku, powodując powstanie "fałszywego" obwodu,
    samopodtrzymującego się bez udziału abonentów. Inna sprawa ze stykami NR, N
    i S - czy to zła regulacja, czy jak w przypadku zapadek - nadmierne gięcie
    się kułaka i czasem przez to problemy z powrotem do pozycji spoczynkowej...
    Pomyłki - np. z powodu złego działania elektromagnesów, które od
    impulsowania tarczą skaczą albo o 2 pozycje od razu (wcale nierzadka
    usterka), albo przepuszcza impulsy... tarcze lubiące sie psuć i dawać
    impulsy nie trzymające nawet parametrów impulsowania pijanego sołtysa, który
    bawi się wybierając numer stukaniem odpowiednią ilość razy w widełki...
    Starsi technicy rozmawiając ze mną stokroć woleli 32AA, niż AB, która, mimo
    prymitywniejszej próby ("na izolację", wyjmując organ trzeba było zwierać w
    gnieździe na stojaku jego styki - próbny z ziemią), była w ich uważaniu
    zdecydowanie mniej zawodna.