  • 11. Data: 2021-03-04 10:54:25
    Temat: Re: Zabronienie bootowania
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 04/03/2021 10:33, Marcin Debowski wrote:
    > Nic. A co ma być? Dane będą gdzie były, tylko programy/bios nie będą
    > wiedziały jak dysk jest podzielony. Jak już odtworzysz tablicę

    No własnie. To rękodzieło. Spodzieam się raczej:

    unboot /dev/sda

    zamiast męki z magicznymi numerkami przez godzinę.

    Problem jest do tego stopnia śmieszy, że nawet wpięcie dysku USB czy
    pendrive, uniemozliwia bootowanie NVME :D

  • 12. Data: 2021-03-04 11:54:52
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2021-03-04, heby <h...@p...onet.pl> wrote:

    > No własnie. To rękodzieło. Spodzieam się raczej:
    >
    > unboot /dev/sda
    >
    > zamiast męki z magicznymi numerkami przez godzinę.

    Rękodzieło to takie samo jak powyższe. Można najwyżej powiedzieć, że
    średnio eleganckie rozwiązanie :)

    > Problem jest do tego stopnia śmieszy, że nawet wpięcie dysku USB czy
    > pendrive, uniemozliwia bootowanie NVME :D

    A możesz wyłączyć kompletnie bootowanie z dysków twardych z tej
    standardowej listy w biosie, zostawiając tylko jakieś floppy, czy inne
    sieciowe? Bo skoro bios nvme wchodzi niezależnie, a bios płyty nie
    rozpoznaje nvme to i tak nie jest on brany jako coś związanego z dyskiem
    twardym, więc bios płyty powinien zlać mechniczny hdd a bios nvme i tak
    się wczyta.

    --
    Marcin

  • 13. Data: 2021-03-04 12:28:19
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 04/03/2021 11:54, Marcin Debowski wrote:
    > A możesz wyłączyć kompletnie bootowanie z dysków twardych z tej
    > standardowej listy w biosie, zostawiając tylko jakieś floppy, czy inne
    > sieciowe?

    Nie widzę opcji wyłączenia. Widzę opcje zmiany kolejności. To nic nie
    daje, sprawdziłem. Jest w opcjach "Other device" ale to nie jest
    rozumiane jako nvme.

  • 14. Data: 2021-03-04 13:28:57
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2021-03-04, heby <h...@p...onet.pl> wrote:

    > Nie widzę opcji wyłączenia. Widzę opcje zmiany kolejności. To nic nie
    > daje, sprawdziłem. Jest w opcjach "Other device" ale to nie jest
    > rozumiane jako nvme.

    Nie chodzi, zeby wylaczyć, a pominąć na liście. Ile jest tych opcji,
    zwykle chyba 3? Np. 1)floppy, 2) optical, 3) net lub te "other". Nie da
    się tak?

    --
    Marcin

  • 15. Data: 2021-03-04 13:33:39
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 04/03/2021 13:28, Marcin Debowski wrote:
    > Nie chodzi, zeby wylaczyć, a pominąć na liście.

    Nie, mogę tylko zmieniać kolejność. Sprawdzę to jeszcze dokładniej, może
    jest jakaś kombinacja klawiszy, czasem kretyni od BIOSów wymyslają
    kompletnie idiotyczne kombinacje.

  • 16. Data: 2021-03-04 15:11:41
    Od: pueblo <n...@n...pl>

    Witaj heby, 03 mar 2021 w news:s1ol0n$umm$1@dont-email.me napisałeś/aś:

    > To jednak armata na ten prosty problem. Tym bardziej że parted potrafi
    > zrobić GPT bez bootloadera na pustym dysku, a gparted nie.

    A instalator win, lin uruchomiony z pena widzi ten ssd i chce się na nim
    instalować w przypadku kiedy jest lub nie podłączony hdd i ten hdd ma lub
    nie ma założonych partycji?

  • 17. Data: 2021-03-04 15:26:01
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 04/03/2021 15:11, pueblo wrote:
    > A instalator win, lin uruchomiony z pena widzi ten ssd i chce się na nim
    > instalować w przypadku kiedy jest lub nie podłączony hdd i ten hdd ma lub
    > nie ma założonych partycji?

    Tak. Dysk NVME jest widoczny dla aplikacji przejmujących sprzet a nie
    bazujących na BIOSie. Tak w końcu instalowałem proxmoxa ;)

  • 18. Data: 2021-03-04 16:58:41
    Od: pueblo <n...@n...pl>

    Witaj heby, 04 mar 2021 w news:s1qk33$608$1@dont-email.me
    napisałeś/aś:

    > Nie, mogę tylko zmieniać kolejność. Sprawdzę to jeszcze dokładniej,
    > może jest jakaś kombinacja klawiszy, czasem kretyni od BIOSów
    > wymyslają kompletnie idiotyczne kombinacje.

    Rozumiem, że rozwiązanie, które masz ma ten feler, że dyski hdd będą tam
    podmieniane. I w przypadku, kidy trafisz na taki z bootsectorem z
    loaderem, to system nie wystartuje z ssd. I podstawowa kwestia, jak to
    zmienić bez utraty danych.
    Faktycznie, pewnie chodzi o edycję paru bajtów. Tylko gdzie? Pierwszy
    albo drugi sektor dysku? Pisałeś o porównaniu partycjonowania przez
    parted i gparted. Nie mam teraz możliwości sprawdzić na żadnym dysku, ale
    czy tworzona jest wtedy partycja esp(fat32)?
    Może dzięki sektor editor z bootice coś ci zaświta?

    Aha, zakładam, że sprawdzałeś czy jest jakiś nowszy bios dla tej płyty i
    czy nie pomoże?

  • 19. Data: 2021-03-04 19:03:57
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 04/03/2021 16:58, pueblo wrote:
    > czy tworzona jest wtedy partycja esp(fat32)?

    Nie musi być partycji. Zdaje się że wystarczy zainicjować dysk go GPT z
    pustą tablicą partycji. gparted ładuje coś w bootblock, co powoduje że
    BIOS stara się go odpalić. parted tego nie robi.

    > Może dzięki sektor editor z bootice coś ci zaświta?

    Pewnie tak zrobie, tzn obejrze jaka jest różnica parted/gparted. Nie mam
    teraz ochoty na takie zabawy, trzeba odpalić disassembler pewnie ;)

    > Aha, zakładam, że sprawdzałeś czy jest jakiś nowszy bios dla tej płyty i
    > czy nie pomoże?

    Wyczytałem że wręcz pogorszy, zdaje się że wycieli jakiś ficzer. Wybacz,
    dawno to było, na M700 czaiłem się od pół roku i nareszcie kupiłem w
    sensownej cenie. Nie mam co wybrzydzać ;)

    O ile wiem, NVME natywnie nie odpali, nawet najnowszy.

    Abyśmy nie popadali w paranoje: to nie jest w ogóle istotny problem. Tak
    tylko, zaskoczył mnie srodze i zainteresował. Prawidłowe rozwiązanie to
    było by kupić jakiś na i11 a nie starocia ;)

    Do tej pory myślałem że BIOS sprawdza czy partycja jest jakaś i czy
    aktywna. A tu moze nie być partycji, a i tak stara się odpalić dysk.
    Moze bug w BIOSie a może nowe/stare doświadczenie.

  • 20. Data: 2021-03-04 19:38:36
    Od: pueblo <n...@n...pl>

    Witaj heby, 04 mar 2021 w news:s1r7ef$4q0$1@dont-email.me
    napisałeś/aś:

> [...]

    > Tak tylko, zaskoczył mnie srodze i zainteresował. Prawidłowe
    > rozwiązanie to było by kupić jakiś na i11 a nie starocia ;)

    Mnie to też zaintersowało, więc jak coś ustalisz to się pochwal.
    Poza tym spróbowałbym jeszcze zainicjować dysk spod win diskpartem, albo
    jakimś windowsowym programem. Być może to ten gparted robi jakieś cuda.
    Diskpart chyba nie utworzy od razu GPT, tylko trzeba konwertować wydaje
    mi się.

    > Do tej pory myślałem że BIOS sprawdza czy partycja jest jakaś i czy
    > aktywna.

    O ile wiem, przy uefi flagi aktywnej partycji nie mają znaczenia.