    Date: Sun, 11 Apr 2021 13:42:55 +0200
    From: "Zbynek Ltd." <s...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Zagar cyfrowy

    Elo

    Mam kolejną zagwozdkę z zegarem nr 2. Taki tam od majfrendów. 4-ro
    cyfrowy. Sterowany kwarcem. Zasilanie 5V z osobnego zasilacza.
    A nawet dwie zagwozdki.

    Jedna to słabo świecący wyświetlacz. Wprawdzie ma 3-stopniową
    regulację jasności, ale nawet przy największej jest to za mało.
    Wydaje mi się, że z czasem jego jasność spadła. Szczególnie widać
    to, gdy świeci się pierwsza cyfra, dużo jaśniejsza od pozostałych.
    Jak zwiększyć jasność?
    Przy każdej cyfrze jest włączony w szereg rezystor 10 Ohm.
    Zmniejszając jego wartość aż do 1 Ohma nie następuje zauważalne
    zwiększenie jasności. Wylutowanie go, powoduje wygaszenie cyfry.
    Sterownik LED to TMI1628.
    Przy samym kwarcu zegar DS1302ZN.
    Jest tez pomiędzy nimi jakiś 16 nóżkowy podłużny scalak z
    zeszlifowanym oznaczeniem.

    Druga to spieszenie się. Spore było. Ok. 20s/dobę. Udało mi się
    zejść do ok. 9s/dobę.
    Przy kwarcu są 2 kondensatorki odchodzące od jego każdej nóżki do
    masy. Oba mają pojemność SMD :-) Czyli HGW, bo jak wylutuję któryś
    do sprawdzenia, to może mi się utopić w kropli cyny i go już nie
    odnajdę :-)
    Do każdego z kondków dodałem zwiększając pojemności aż do 82pF.
    Osiągnąłem skrócenie przyspieszania z 20 do 9s/d. Dodanie już ledwo
    4,7pF więcej powoduje zakłócenie generacji częstotliwości i
    zatrzymanie liczenia czasu. Wtedy na wyświetlaczu na stałe pozostaje
    ustawiony czas.
    Coś da się tu jeszcze ugrać z sekundami?

    Co do zegara sieciowego o którym pisałem 3 tygodnie temu, udało mi
    się zejść do doskonałego wyniku z przyspieszaniem. Głównie przez
    przeniesienie elementów RC na drugą stronę płytki drukowanej. Nie
    SMD. Niemniej będzie on nadal zależny od temperatury. Tego już nie
    dam rady wyeliminować, ale już nie warto. Przy cieplejszym
    pomieszczeniu o nadchodzącej porze roku, szczególnie w upały, będzie
    się bardziej spieszył, ale pewnie i tak będzie to o rząd wielkości
    mniej niż było. I o to chodziło.

    Zbyszek
    PGP key: 0xDCEF4E65