  • 81. Data: 2022-03-05 21:47:17
    Temat: Re: ,,Żarówka LED"
    Od: Grzexs <g...@w...plx>

    > Jak masz problem z jednoznaczną nazwa to w sklepie sposób opisowy zastosuj. Tak
    jak ten co w anglii kupował piłkę do metalu. Od dluzszego czasu czekaam az ktos
    zapyta czy papier toaletowy mozna prać. Doczekam sie.

    Chodziło mi raczej o to, że może ktoś wpadł na jakąś sprytną nazwę i
    chce się podzielić.

    Może pamiętacie, jak ś.p. ,,Trójka" zorganizowała konkurs na nazwę
    odtwarzacza CD. Szczególnie utkwił mi w pamięci ,,światłograj". Na
    zasadzie pokrętnej analogii ukułem na swój użytek nazwę ,,świecidło". Howgh.

    --
    Grzexs

  • 82. Data: 2022-03-07 09:58:48
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Fri, 4 Mar 2022 22:17:53 +0100, LordBluzg(R) wrote:

    > To zależy czy piszesz o Warszawie czy o państwach. Generalnie zwrot "na"
    > odnosi się do jakiegoś miejsca, krainy, dzielnicy, obszaru a nie do
    > państwa. W przypadku państwa, pisze się "do".

    Powiedzialbym, że wiekszosc Polaków bedzie chciało jechać
    na Słowacje. Albo na Litwę.

    Ale "na Włochy" ? Nie spotkałem sie.

    W Warszawie ... na Pragę, na Okęcie ... ale przeciez nie na Ursus?
    I nie na Śródmiescie.

    J.

  • 83. Data: 2022-03-07 10:00:45
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Sat, 5 Mar 2022 01:02:32 +0100, LordBluzg(R) wrote:

    > Są głupie wyjątki ale podyktowane często tym, że kiedyś była to jakaś
    > "kraina" a nie państwo lub zwykła naleciałość językowa :)

    Węgry nie były państwem ?

    J.

  • 84. Data: 2022-03-07 10:30:44
    Od: ąćęłńóśźż <...@...pl>

    Przyjmijmy, ze to idiomy.
    Bo inaczej nie uzasadnisz różnicy pomiędzy "na Łotwę", a "do Estonii".
    No chyba, że Łotwa była częścią Rzplitej?
    W takim razie jutro "na Rygę!!!" ;-)
    BTW moje ucho drażni gdy słyszę "na Chorwację", ale "na Dalmację" już mniej.
    I jednak nie mówimy "na Szkocję" czy "na Katalonię" ani nawet "na Branderburgię".
    Ze Słowacją to raczej "na słowacką stronę" -> na Słowację, ale do Bratysławy to już
    do Słowacji.
    No ale na Czechy nie jeździmy, mimo że można "na czeską stronę".
    Po prostu idiomy.

    -----

  • 85. Data: 2022-03-07 11:15:46
    Od: SW3 <s...@p...fm.invalid>

    W dniu 07.03.2022 o 10:30, ąćęłńóśźż pisze:
> [...]
    > Bratysławy to już do Słowacji.
    > No ale na Czechy nie jeździmy, mimo że można "na czeską stronę".

    A niech będzie, że idiotyzmy ale tak się ustaliło i już.
    Nie róbmy idiotycznych zmian pod wpływem strachu, że Węgry poczują się
    podległe a Małopolska niepodległa.

    --
    SW3

  • 86. Data: 2022-03-07 12:02:14
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F napisał:

    > W Warszawie ... na Pragę, na Okęcie ... ale przeciez nie na Ursus?
    > I nie na Śródmiescie.

    Niestety, również "na Śródmieście". Wielu warszawiaków tak mówi(ło).
    Nie żeby to jakieś fajne było, po prostu stwierdzam fakt.

    --
    Jarek

  • 87. Data: 2022-03-07 12:14:39
    Od: Michał Jankowski <m...@f...edu.pl>

    > Niestety, również "na Śródmieście". Wielu warszawiaków tak mówi(ło).
    > Nie żeby to jakieś fajne było, po prostu stwierdzam fakt.

    Pierwsze słyszę, chyba że mówimy o stacji kolejowej.

    MJ

  • 88. Data: 2022-03-07 12:21:23
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Michał Jankowski napisał:

    > Pierwsze słyszę, chyba że mówimy o stacji kolejowej.

    Szczęśliwiec (i mieszkaniec tegoż Śródmieścia, jeśli dobrze kojarzę).
    Wielokrotnie słyszałem w peryferyjnych dzielnicach. Nie wnikam, czy
    z ust starych warszawiaków, czy świeżo przybyłych.

    --
    Jarek

  • 89. Data: 2022-03-07 12:56:56
    Od: Michał Jankowski <m...@f...edu.pl>

    (i mieszkaniec tegoż Śródmieścia, jeśli dobrze kojarzę).

    Nie. Mąkotów. Z góry na dół...

    MJ

  • 90. Data: 2022-03-07 13:22:28
    Od: ąćęłńóśźż <...@...pl>

    Prawdziwi Warszawiacy już nie żyją (1944).
    A Praga to nie Warszawa ;-).
    BTW od dziecka w windzie wysiadając na swoim piętrze mówię sąsiadom "dziękuję" i
    nawet tego nie zauważałem, gdy nagle koledzy z
    Wrocławia zaczęli się dziwić :-).

    -----