    From: Wojciech Bartczak <o...@o...pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Zasilanie ukladu sterowania przetwornicy
    Date: Fri, 10 Jul 2009 01:03:50 +0200

    Witam,

    Ostatnio projektujac przetwornice, zastanowilo
    mnie "jak to sie robi" ;-) ? Mianowicie, mam na mysli
    zasilanie przetwornicy step-down bezposrednio z sieci.
    Znam zagrożenia z tym związane - pojawienie się napięcia
    sieci na wyjsciu, Ale nie jest to najwazniejsze, istnieja sposoby na
    uchronienie sie przed tym. Zgodnie z prostymi obliczeniami po
    wyprostowaniu (prostownik 4D) przetwornica dostanie Vin = ~207V. Jak
    zasilic z tego kostke typu mc34063 (rozwiazanie nie najnowsze/nie
    najlepsze, tanie, sprawdzone, dla naprzykadu) ? Do glowy przychodzi mi
    kilka opcji:

    - transformator zasilajacy dla ukladu sterowania
    wady:
    * masa
    * rozmiar

    zalety:
    * proste
    * mniej wiecej tanie

    - przetwornica na elementach dyskretnych
    ( ne555, tranzystor, dlawik, etc. )
    wady:
    * kolejny projekt
    * dodatkowe elementy
    * koszty (?)
    * dodatkowa komplikacja ukladu

    zalety:
    * sprawnosc
    * rozmiar
    * masa

    - uklad zasilacza beztransformatorowego
    wady:
    * mala wydajnosc pradowa
    * w razie problemów upalony jest caly układ sterowania
    * to samo co przetwornica na elementach dyskretnych

    zalety:
    * masa/rozmiar
    * co do sprawnosci mam watpliwosc

    - uklad sterowania po stronie "wtornej" przetwornicy ?
    tego sobie nie wyobrazam, ale moze mam slaba wyobraznie.

    Moze cos pominalem i jest jeszcze jakas mozliwosc
    ktorej nie rozwazylem. Moze po prostu się tak nie robi ?
    Za wszelkie podpowiedzi bede wdzieczny.
    Wiem, ze pomijam tutaj kilka znaczacych
    problemow, jak np. minimalny czas zalaczenia klucza
    jednak jest to narazie dla mnie mniej istotne.

    Pozdrawiam,
    Wojtek.