  • 1. Data: 2009-07-09 23:03:50
    Temat: Zasilanie ukladu sterowania przetwornicy
    Od: Wojciech Bartczak <o...@o...pl>

    Witam,

    Ostatnio projektujac przetwornice, zastanowilo
    mnie "jak to sie robi" ;-) ? Mianowicie, mam na mysli
    zasilanie przetwornicy step-down bezposrednio z sieci.
    Znam zagrożenia z tym związane - pojawienie się napięcia
    sieci na wyjsciu, Ale nie jest to najwazniejsze, istnieja sposoby na
    uchronienie sie przed tym. Zgodnie z prostymi obliczeniami po
    wyprostowaniu (prostownik 4D) przetwornica dostanie Vin = ~207V. Jak
    zasilic z tego kostke typu mc34063 (rozwiazanie nie najnowsze/nie
    najlepsze, tanie, sprawdzone, dla naprzykadu) ? Do glowy przychodzi mi
    kilka opcji:

    - transformator zasilajacy dla ukladu sterowania
    wady:
    * masa
    * rozmiar

    zalety:
    * proste
    * mniej wiecej tanie

    - przetwornica na elementach dyskretnych
    ( ne555, tranzystor, dlawik, etc. )
    wady:
    * kolejny projekt
    * dodatkowe elementy
    * koszty (?)
    * dodatkowa komplikacja ukladu

    zalety:
    * sprawnosc
    * rozmiar
    * masa

    - uklad zasilacza beztransformatorowego
    wady:
    * mala wydajnosc pradowa
    * w razie problemów upalony jest caly układ sterowania
    * to samo co przetwornica na elementach dyskretnych

    zalety:
    * masa/rozmiar
    * co do sprawnosci mam watpliwosc

    - uklad sterowania po stronie "wtornej" przetwornicy ?
    tego sobie nie wyobrazam, ale moze mam slaba wyobraznie.

    Moze cos pominalem i jest jeszcze jakas mozliwosc
    ktorej nie rozwazylem. Moze po prostu się tak nie robi ?
    Za wszelkie podpowiedzi bede wdzieczny.
    Wiem, ze pomijam tutaj kilka znaczacych
    problemow, jak np. minimalny czas zalaczenia klucza
    jednak jest to narazie dla mnie mniej istotne.

    Pozdrawiam,
    Wojtek.

  • 2. Data: 2009-07-09 23:58:21
    Temat: Re: Zasilanie ukladu sterowania przetwornicy
    Od: Adam Dybkowski <a...@4...pl>

    Wojciech Bartczak pisze:

> [...]
    > zasilic z tego kostke typu mc34063 (rozwiazanie nie najnowsze/nie
    > najlepsze, tanie, sprawdzone, dla naprzykadu) ?

    Ale dlaczego wybrałeś akurat taki stary układ i to kompletnie nie
    nadający się do tego celu? Obejrzyj np. serię przetwornic TinySwitch:
    http://www.powerint.com/products/tinyswitch-family/t
    inyswitch-iii
    Ew. do większych mocy TopSwitch:
    http://www.powerint.com/en/products/topswitch-family
    /topswitch-hx

    Są wg twojej definicji zasilane bezpośrednio z sieci (wysokim napięciem)
    a mimo to zapewniają izolację galwaniczną.

    A dla Chińczyka całkiem wszystko jedno, czy jest do nawinięcia jedna
    cewka (jak w MC34063), czy transformator...

    --
    Adam Dybkowski
    http://dybkowski.net/

  • 3. Data: 2009-07-10 08:37:43
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Wojciech Bartczak" <o...@o...pl>
    napisał w wiadomości news:h35tlr$ms9$1@mx1.internetia.pl...
> [...]
    > zasilic z tego kostke typu mc34063 (rozwiazanie nie najnowsze/nie
    > najlepsze, tanie, sprawdzone, dla naprzykadu) ?

    Obejrzyj kilka schematow telewizorow i monitorow - przetwornice
    sieciowa i odchylanie poziome.

    Ogolnie to scalaka zasila sie przez duzy opornik z sieci, a
    dodatkowo napieciem z tejze przetwornicy.
    Opornik jest tylko do ruszenia - dalej przetwornica sama sie
    zasila.

    Tylko ze to nie jest 34063.

    No i mozesz obejrzec schemat zasilacza ATX - tam sie wykorzystuje
    przetwornice pomocnicza, ktora i tak musi byc.

    J.

  • 4. Data: 2009-07-10 09:38:37
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello Wojciech,

    Friday, July 10, 2009, 1:03:50 AM, you wrote:

> [...]
    > zasilic z tego kostke typu mc34063 (rozwiazanie nie najnowsze/nie
    > najlepsze, tanie, sprawdzone, dla naprzykadu) ?

    Głupszego kontrolera już się znaleźć nie dało?

    > Do glowy przychodzi mi kilka opcji:

    Ale nie przyszło do głowy spojrzeć w kilka aplikacji kontrolerów i
    zobaczyć, jak to robią zawodowcy?

    1. Stosuje się kontrolery z zabezpieczeniem UV (undervoltage a nie
    przed promieniowanie UV).
    2. Stosuje się rezystory startowe lub na przykład stabilizator LR8.
    3. Po starcie zasila się kontroler na przykład z dodatkowego uzwojenia
    na transformatorze głównym. W przypadku step-down - kilka zwojów na
    dławiku załatwia sprawę.

    [...]

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 5. Data: 2009-07-10 09:40:46
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello J.F.,

    Friday, July 10, 2009, 10:37:43 AM, you wrote:

    [...]

    > No i mozesz obejrzec schemat zasilacza ATX - tam sie wykorzystuje
    > przetwornice pomocnicza, ktora i tak musi byc.

    I tam, nadal w większości przypadków jest to stary układ samowzbudny
    dopiero po rozruchu kontrolowany przez funkcjonalny odpowiednik TL494

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 6. Data: 2009-07-10 11:04:21
    Od: "entroper" <e...@C...spamerom.p0czta.on3t.pll>

> [...]
    > zasilic z tego kostke typu mc34063 (rozwiazanie nie najnowsze/nie
    > najlepsze, tanie, sprawdzone, dla naprzykadu) ?

    No właśnie nie da się zasilić, bo w step-downie masz klucz w plusie a
    34063 dodatkowo pobiera stamtąd informację o prądzie oraz zasilanie
    własne. Pobieranie informacji o napięciu wyjściowym i wyłączanie klucza
    wymaga za to masy. Czyli scalak musi wytrzymać pełne napięcie zasilania. I
    tak też jest w większości step-down'ów.
    Oczywiście, problem da się obejść (izolowany driver, trafo sterujące,
    trafo prądu, może klucz pnp ;) itp) zgodnie z umiejętnościami i fantazją
    projektanta i myślę, że na upartego na 34063 spokojnie da się zrobić
    przetwornicę sieciową. Ale sensu ni ch.. to nie będzie miało (również
    ekonomicznego).

    e.

  • 7. Data: 2009-07-10 11:18:49
    Od: Adam Dybkowski <a...@4...pl>

    entroper pisze:

> [...]
    > projektanta i myślę, że na upartego na 34063 spokojnie da się zrobić
    > przetwornicę sieciową. Ale sensu ni ch.. to nie będzie miało (również

    Jeżeli już trzeba dorzucić transformator to można i za nim mostek
    Graetza plus kondzioł. Dalej standardowa aplikacja MC34063.

    --
    Adam Dybkowski
    http://dybkowski.net/

  • 8. Data: 2009-07-10 14:43:40
    Od: "entroper" <e...@C...spamerom.p0czta.on3t.pll>

    Użytkownik "Adam Dybkowski" <a...@4...pl> napisał w wiadomości

    > Jeżeli już trzeba dorzucić transformator to można i za nim mostek
    > Graetza plus kondzioł. Dalej standardowa aplikacja MC34063.

    Jeśli miałeś na myśli trafo sterujące o którym wspomniałem, to niestety
    nie ta sama klasa - zwykle jest to malutki transformatorek ferrytowy tylko
    do separacji sterowania klucza.
    BTW, jeśli komuś nie jest potrzebna bariera od sieci (a skoro myśli o
    step-downie to pewnie nie), wtedy może wykorzystać nieizolowane topologie,
    w których klucz jest do masy.

    e.

  • 9. Data: 2009-07-10 22:34:44
    Od: Wojciech Bartczak <o...@o...pl>

    RoMan Mandziejewicz pisze:

    > Głupszego kontrolera już się znaleźć nie dało?

    Tylko przykład, pewnie nie najświeższa konstrukcja,
    ale popularna i na pewno nie do wszystkiego. Miałem
    przyjemnosc budowania w oparciu o tl494 także.

> [...]
    > 3. Po starcie zasila się kontroler na przykład z dodatkowego uzwojenia
    > na transformatorze głównym. W przypadku step-down - kilka zwojów na

    Przyznam, ze interesujace sa uklady przedstawione przez
    Adama Dybkowskiego, poza transformatorem i scalakiem
    nie ma w zasadzie nic innego. Rozwiazanie z dodatkowym
    uzwojeniem na cewce to tez ciekawa sprawa.

    Pozdrawiam,
    Wojtek.

  • 10. Data: 2009-07-10 22:46:52
    Od: Wojciech Bartczak <o...@o...pl>

    entroper pisze:
> [...]
    > BTW, jeśli komuś nie jest potrzebna bariera od sieci (a skoro myśli o
    > step-downie to pewnie nie), wtedy może wykorzystać nieizolowane topologie,

    Wlasnie trasformator dla sterowania jest czymś czego chce uniknac.
    Jezeli robi sie przetwornice o mocach powyzej 1kW, to dodatkowy
    maly transformator nie robi roznicy w masie oraz gabarytach ukladu,
    natomiast przy mniejszych mocach moze byc to problem. Poza tym
    taki transformator wplywa na wydajnosc, zwlaszcza przy malych mocach
    np. 10-20W. mc34063 byl przykladem ale widze malo trafionym ;-)
    Za to jak pisalem wczesniej uklady tnyXXX sa ciekawe i w zasadzie
    bardzo pasuja do moich potrzeb, czyli przetwornica step-down, o "malych"
    wymiarach i nieduzej mocy <50W a przy tym wyzszej sprawnosci niz
    klasyczne rozwiazanie (trafo + mostek diodowy + filtry + reg. liniowy )

    Pozdrawiam,
    Wojtek.