  • 1. Data: 2021-06-16 21:01:14
    Temat: Zębatka
    Od: Astralny Rębajło <a...@g...com>

    Jest taki mechanizm:
    https://zapodaj.net/images/a0f0f3b6186ee.jpg

    To coś w środku co jest napędzane widocznym na środku obrazka
    kołem zębatym ma jakąś nazwę? Ni to listwa zębata, ni to klasyczny wałek
    zębaty. Całość (wał) pracuje w osi Z i jest obracane 0-360 stopni.

    Można kupić tak nacięty wał zębaty, czy trzeba rzeźbić samodzielnie?

  • 2. Data: 2021-06-17 14:50:55
    Temat: Re: Zębatka
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    On Thursday, 17 June 2021 at 04:01:15 UTC+9, Astralny Rębajło wrote:
> [...]
    > zębaty. Całość (wał) pracuje w osi Z i jest obracane 0-360 stopni.
    >
    > Można kupić tak nacięty wał zębaty, czy trzeba rzeźbić samodzielnie?

    Niemożebyć. To koło zębate nie ruszy tego wałka, za mały skok, samohamowność mu się
    włączy.

  • 3. Data: 2021-06-26 16:06:35
    Od: Astralny Rębajło <a...@g...com>

    Konrad Anikiel napisał(a):

    > Niemożebyć. To koło zębate nie ruszy tego wałka, za mały skok, samohamowność mu się
    włączy.

    Nie wiem o co biega. Rozwiązanie jest stosowane od 30 lat
    i wykonuje ponad 10mln cykli.
    Jest to najprostszy mechanizm góra-dół + obrót.
    Pytanie jest wyłącznie o dostępność/nazwę tego czegoś z zębami.

  • 4. Data: 2021-06-27 09:56:04
    Od: cef <c...@i...pl>

    W dniu 2021-06-26 o 16:06, Astralny Rębajło pisze:

    > Nie wiem o co biega. Rozwiązanie jest stosowane od 30 lat
    > i wykonuje ponad 10mln cykli.
    > Jest to najprostszy mechanizm góra-dół + obrót.
    > Pytanie jest wyłącznie o dostępność/nazwę tego czegoś z zębami.

    Nie jest najprostszy, skoro nie potrafisz
    go sensownie opisać. 10 mln cykli to jak
    wałek pionowy jest napędem.

  • 5. Data: 2021-06-27 15:18:48
    Od: Astralny Rębajło <a...@g...com>

    Konrad Anikiel napisał(a):

    > Niemożebyć. To koło zębate nie ruszy tego wałka, za mały skok, samohamowność mu się
    włączy.

    https://zapodaj.net/images/9080653a52496.jpg

    Tak to wygląda od silnika, do wałka.
    Nic to, coś samemu wyrzeźbię.

  • 6. Data: 2021-06-27 15:21:30
    Od: Astralny Rębajło <a...@g...com>

    cef napisał(a):

    > Nie jest najprostszy, skoro nie potrafisz
    > go sensownie opisać.

    Kiedy nie znam nazwy tego czegoś niby "nagwintowanego".
    Faktycznie są inne mechanizmy góra-dół&obrót. Ten wydaje mi się najprostszy
    i najlżejszy.

  • 7. Data: 2021-06-27 16:19:31
    Od: cef <c...@i...pl>

    W dniu 2021-06-27 o 15:21, Astralny Rębajło pisze:

    > Kiedy nie znam nazwy tego czegoś niby "nagwintowanego".
    > Faktycznie są inne mechanizmy góra-dół&obrót. Ten wydaje mi się najprostszy
    > i najlżejszy.

    Prostszy i lżejszy jest choćby kołowrót.
    Nie widać dobrze z tego zdjęcia czy to pionowe to jest
    zębatka czy wałek ślimacznicy. A kierunek napędu na zdjęciu
    (jeśli faktycznie od strony pasków jest silnik) wyklucza
    to co Ty opisujesz, albo opisujesz inny mechanizm.

  • 8. Data: 2021-06-27 18:50:57
    Od: WM <c...@p...onet.pl>

    W dniu 2021-06-27 o 16:19, cef pisze:

> [...]
    > (jeśli faktycznie od strony pasków jest silnik) wyklucza
    > to co Ty opisujesz, albo opisujesz inny mechanizm.

    To chyba jakiś mechanizm do teleskopu?
    Górny silnik ustawia azymut, a prawy kąt podniesienia?
    Obrót wałka ślimacznicy działa na kółko zębate mechanizmu, korygując
    dobowe zmiany kąta podniesienia?

    WM

  • 9. Data: 2021-06-27 22:52:29
    Od: Astralny Rębajło <a...@g...com>

    niedziela, 27 czerwca 2021 o 16:19:32 UTC+2 cef napisał(a):

    > Nie widać dobrze z tego zdjęcia czy to pionowe to jest
    > zębatka czy wałek ślimacznicy.

    Zębatka, tyle że taka fikuśna okrągła:)
    O take coś:
    https://allegro.pl/oferta/listwa-zebata-50x50-modol-
    khk-ss5-20-204cm-6666564712

    Tyle że nie płaska, tylko okrągła jak na załączonym obrazku.

    Górny silnik odpowiada za obrót, silnik po prawej podnosi i opuszcza
    mechanizm.

    > A kierunek napędu na zdjęciu
    > (jeśli faktycznie od strony pasków jest silnik) wyklucza
    > to co Ty opisujesz, albo opisujesz inny mechanizm.

    No i gadaj.

  • 10. Data: 2021-06-29 17:02:28
    Od: cef <c...@i...pl>

    W dniu 2021-06-27 o 22:52, Astralny Rębajło pisze:

> [...]
    khk-ss5-20-204cm-6666564712

    > Tyle że nie płaska, tylko okrągła jak na załączonym obrazku.

    Mało prawdopodobne.