  • 1. Data: 2021-06-12 10:30:30
    Temat: Jak działa zawór antysyfonowy?
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    Cześć.

    W nocy miałem małą przygodę z klimatyzacją, mianowicie po wyłaczeniu,
    wylała się z niej woda. Klima nowa, pierwszy raz użyta przez kilka h.

    Pierwsza myśl: brakuje zaworu zwrotnego na odprowadzeniu skroplin (są
    wysysane jakis 1m w górę ale kilka w bok) i zawartośc rurki wróciła.

    Oglądam więc schemat podpięcia pompki:

    https://www.aspenpumps.com/sites/default/files/en-in
    t/aspen-pumps/manuals/4052-6-mini-maxi-orange-manual
    -REV08-0919.pdf

    Na stronie 12 jest "zawór antysyfonowy". Nie zamontowali go. Mam go w ręce.

    W pierwszej chwili myślałem, że to zawór jednokierunkowy, blokujący
    powrót wody do pompki.

    Ale nie. "Zawór" jest przelotowy, nie ma częsci ruchomych. Czyli to nie
    "zawór".

    Na schamacie widać "bąbelki powietrza".

    Przyszło mi do głowy, że może to coś jest napowietrzaczem i działa tak,
    że bąble uciekajac w górę wypychają wodę z rurki do przelewu?

    Jak to ma działać, ktoś ma pomysł?

    Producent sam chyba nie wie. Na filmie, nie dośc że podpięty jest
    inaczej niż w instrukcji, to ma słuzyć jako urządzenie zapobiegajace
    zatarciom pompy (!).

    https://vimeo.com/403503476

    Korci mnie, aby wstawić tam zwykły zawór jednokierunkowy, z akwarium.
    Ale z jakiegoś powodu producent dodaje to dziwne coś. Co to daje lepiej,
    niż zawór jednokierunkowy i jak działa?

  • 2. Data: 2021-06-12 15:06:01
    Temat: Re: Jak działa zawór antysyfonowy?
    Od: WM <c...@p...onet.pl>

    W dniu 2021-06-12 o 10:30, heby pisze:
> [...]
    >
    > Korci mnie, aby wstawić tam zwykły zawór jednokierunkowy, z akwarium.
    > Ale z jakiegoś powodu producent dodaje to dziwne coś. Co to daje lepiej,

    Po odpompowaniu wody ze zbiorniczka, powinien zostać słup wody między
    zbiornikiem a pompą, by pompa była nadal zalana.
    To ma na celu zapewnienie jej ciągłej pracy na mokro.
    Niestety, po zatrzymaniu pompki, efekt syfonowy może wyssać wodę z pompy
    i dlatego jest ten zaworek.
    Jak sądzę, otwiera on połączenie z atmosferą po opróżnieniu zbiornika i
    wyłączeniu pompki, a wtedy odpływa woda poniżej zaworka, likwidując
    efekt syfonowy.

    WM

  • 3. Data: 2021-06-12 15:45:35
    Od: WM <c...@p...onet.pl>

    Błędnie przetłumaczono z angielskiego, bo syfon to lewar.

    https://pl.wikipedia.org/wiki/Lewar_hydrauliczny

    WM

  • 4. Data: 2021-06-13 02:40:47
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2021-06-12, heby <h...@p...onet.pl> wrote:
> [...]
    >
    > Korci mnie, aby wstawić tam zwykły zawór jednokierunkowy, z akwarium.
    > Ale z jakiegoś powodu producent dodaje to dziwne coś. Co to daje lepiej,

    Jak dochodzi do opróżnienia zbiornika z kondensatem efektem syfonowym, to
    ciężar słupa cieczy za pompą zasysa wszystko co jest w rurach i pompie
    opróżniając całość instalacji z kondensatu. Ten zawór antysyfonowy ma to
    przerwać, tak że to co poniżej niego (tu odnoszę się do wideo) lub
    powyżej (tu do instrukcji, str. 12, górny rysunek) poleci rurami do
    odpływu ale pompa pozostanie zalana. To musi siłą rzeczy być zawór
    jednokierunkowy, bo inaczej, jeśli pompa jest powyżej zbiornika z
    kondensatem, to też z niej by wyleciało.

    --
    Marcin

  • 5. Data: 2021-06-13 02:41:45
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2021-06-12, WM <c...@p...onet.pl> wrote:
    > Błędnie przetłumaczono z angielskiego, bo syfon to lewar.
    >
    > https://pl.wikipedia.org/wiki/Lewar_hydrauliczny

    Dobrze, że tak przetłumaczyli bo inaczej nikt by nie zrozumiał, a efekt
    syfonowy zna każdy.

    --
    Marcin

  • 6. Data: 2021-06-13 04:48:08
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2021-06-13, Marcin Debowski <a...@I...zoho.com> wrote:

> [...]
    > jednokierunkowy, bo inaczej, jeśli pompa jest powyżej zbiornika z
    > kondensatem, to też z niej by wyleciało.

    No dobra, po zastanowieniu to nie musi być zawór jednokierunkowy, a samo
    odpowietrzenie, jeśli pompa ma taki zawór albo to coś pod zbiornikiem z
    kondensatem ma taki zawór. Obstawiam to drugie.

    --
    Marcin

  • 7. Data: 2021-06-13 09:40:49
    Od: WM <c...@p...onet.pl>

    > Dobrze, że tak przetłumaczyli bo inaczej nikt by nie zrozumiał, a efekt
    > syfonowy zna każdy.

    Syfon to zamknięcie hydrauliczne (jak w kiblu), a lewar nim nie jest.
    W lewarze jest niższe ciśnienie niż w otoczeniu, a w syfonie wyższe.

    WM

  • 8. Data: 2021-06-13 09:47:06
    Od: WM <c...@p...onet.pl>

> [...]
    > odpowietrzenie, jeśli pompa ma taki zawór albo to coś pod zbiornikiem z
    > kondensatem ma taki zawór. Obstawiam to drugie.

    To zawór jednokierunkowy łączący wnętrze rury z otoczeniem.
    Otwiera się, gdy w rurze jest niższe ciśnienie niż atmosferyczne.

    WM

  • 9. Data: 2021-06-13 09:50:39
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2021-06-13, WM <c...@p...onet.pl> wrote:

    > Syfon to zamknięcie hydrauliczne (jak w kiblu), a lewar nim nie jest.
    > W lewarze jest niższe ciśnienie niż w otoczeniu, a w syfonie wyższe.

    Nie, no w porządku, ale jeśli chcieli coś wytłumaczyć to gdyby napisali
    lewar, to 99.9% szukałaby jakiejś dźwigni. A jak napisali syfon, to 95%
    zrozumiała czego rzecz dotyczy, a tylko 5% szukało butli z wodą gazowaną.

    --
    Marcin

  • 10. Data: 2021-06-13 13:18:22
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 13/06/2021 09:47, WM wrote:
    > To zawór jednokierunkowy

    To co mam w ręce, to przelotowy kawałek rurki. Jedyna częśc mechaniczna
    to kawałek gumki widocznej przez mała dziurkę z boku.

    Zakładam, że powiduje wpuszczanie powietrza i przerywa słup wody
    zaciągany syfonem.

    Jedokierunkowy nie jest, na 100%.

    W/g serwisanta, stosowny zawór jednokierunkowy posiada pompa, w środku.