  • 1. Data: 2009-08-07 18:38:11
    Temat: avr-gcc - dane w flash
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    Witam.

    Jaki jest oficjalnie sposob na wciskanie danych do flash z poziomu C?
    Mam tablice N elementow ktora powinna byc w ROM a nie RAM. Ba, moze
    nawet ze wskazaniem dokladnie gdzie (np. z jakis przyczyn na granicy
    256B). A slyszalem ze nowsze wersje gcc maja miec support dla
    architektury harvard wiec chyba bedzie tam mozliwosc wskazania gdzie
    wyladuja stale i w jakim rodzaju pamieci.

  • 2. Data: 2009-08-07 18:45:34
    Temat: Re: avr-gcc - dane w flash
    Od: Zbych <a...@o...pl>

    Sebastian Biały pisze:
    > Witam.
    >
    > Jaki jest oficjalnie sposob na wciskanie danych do flash z poziomu C?

    Do flasha programu? Taki jak w oficjalnym manualu:

    http://www.nongnu.org/avr-libc/user-manual/pgmspace.
    html

    > A slyszalem ze nowsze wersje gcc maja miec support dla
    > architektury harvard wiec chyba bedzie tam mozliwosc wskazania gdzie
    > wyladuja stale i w jakim rodzaju pamieci.

    To tak jak z maturą Beger:

    ma
    .
    .
    .
    .
    .
    .
    .
    .
    .
    mieć
    .
    .
    .
    .
    .
    .
    .
    .
    .
    .
    .
    na wiosnę.

    W praktyce potrzebny jest jeszcze backend dla avrów, a na liście
    dyskusyjnej deweloperów nawet nikt jeszcze nie wspomniał o planach
    dodania czegoś takiego.

    --
    przeciez moje rozumowanie bylo bez skazy,
    no sam bym wskoczyl do tego wulkanu,

  • 3. Data: 2009-08-07 18:57:31
    Od: Adam Dybkowski <a...@4...pl>

    Sebastian Biały pisze:

> [...]
    > Mam tablice N elementow ktora powinna byc w ROM a nie RAM. Ba, moze
    > nawet ze wskazaniem dokladnie gdzie (np. z jakis przyczyn na granicy

    Standardowo używa się do tego dyrektyw z pliku pgmspace.h, na przykład:

    static const prog_uchar crc_table[8] = {0x00, 0x5e, 0xbc, 0xe2, 0x61,
    0x3f, 0xdd, 0x83};

    A jeżeli potrzebujesz coś specjalnie umieścić w niestandardowym miejscu,
    musisz to powiedzieć linkerowi a w kodzie źródłowym dać np:

    const city_pos_t cities_tbl[] __attribute__ ((section (".text.cities"))) =
    {
    {50.056629181, 19.945249557, "Krakow"},
    {51.776933670, 19.453847408, "Lodz"},
    {52.412016392, 16.919288635, "Poznan"},
    {52.217137814, 21.004979610, "Warszawa"},
    {51.107861996, 17.021555901, "Wroclaw"}
    };

    W takim przypadku nie zapomnij linkerowi powiedzieć, co ma zrobić z
    sekcją .text.cities; normalnie umieści ją obok innych sekcji .text.

    Wszystkie stałe z pamięci programu trzeba odczytywać także w specjalny
    sposób, patrz memcpy_P, pgm_read_byte itd. Jest to opisane w
    dokumentacji do avr-libc.

    --
    Adam Dybkowski
    http://dybkowski.net/

  • 4. Data: 2009-08-07 19:09:04
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    Zbych wrote:
    > Do flasha programu? Taki jak w oficjalnym manualu:
    > http://www.nongnu.org/avr-libc/user-manual/pgmspace.
    html

    Tak wiem, ale czy to nie jest rozszezenie tylko dla AVRów ? Zastanawiam
    sie co bedzie jak gcc oficjalnie bedzie miec taki support, zebym nie
    musial tegp progmema wywalac z setek miejsc zastepujac czyms nowym-lepszym.

    > To tak jak z maturą Beger:

    No wiem, ze idzie powoli...

  • 5. Data: 2009-08-07 19:10:24
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    Adam Dybkowski wrote:
    > Wszystkie stałe z pamięci programu trzeba odczytywać także w specjalny
    > sposób, patrz memcpy_P, pgm_read_byte itd. Jest to opisane w
    > dokumentacji do avr-libc.

    Wlasnie mam nadzieje, ze nowe gcc dadza rade to ukryc przed
    uzytkownikiem, a ja tylko oznacze sobie co ma gdzie byc i juz.

  • 6. Data: 2009-08-07 21:23:20
    Od: Adam Dybkowski <a...@4...pl>

    Sebastian Biały pisze:

> [...]
    > sie co bedzie jak gcc oficjalnie bedzie miec taki support, zebym nie
    > musial tegp progmema wywalac z setek miejsc zastepujac czyms nowym-lepszym.

    Tak, to jest tylko dla AVRów. Po przejściu na inny procesor zrobisz
    sobie po prostu makro puste albo definiujące normalny typ (char zamiast
    prog_char itp).

    Na przykład w ARMach nie trzeba tak kombinować. Jeżeli coś jest stałą to
    zostanie umieszczone w sekcji stałych (.rodata) czyli docelowo przez
    linker w binariach obok kodu programu. I można się do tego normalnie
    odwoływać bo jest tylko jedna wspólna przestrzeń adresowa (dla programu,
    danych, I/O).

    Ale za to na DSPkach to już pełna rozpusta, niektóre nawet mają kilka
    oddzielnych pamięci danych (aby można było np. jednocześnie pobierać
    współczynnik filtru z jednej pamięci a próbkę danych z drugiej; do tego
    oddzielna przestrzeń na kodu programu).

    --
    Adam Dybkowski
    http://dybkowski.net/

  • 7. Data: 2009-08-07 21:27:24
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    Adam Dybkowski wrote:
    > Tak, to jest tylko dla AVRów. Po przejściu na inny procesor zrobisz
    > sobie po prostu makro puste albo definiujące normalny typ (char zamiast
    > prog_char itp).

    No wlasnie dlatego pytam poniekad o te nowe ficzery gcc, bo robienie
    pustego makra jest niefajne.

    > Na przykład w ARMach nie trzeba tak kombinować.

    Tak, wiem. Ale to inny procesor kompletnie. Mnie interesuje czy w
    avr-gcc sa jakies inne mozliwosci bardziej kompatybilne w przyszłości.
    Jesli jest tylko progmem to trudno.

    Ale w dsp zadko się pisze w C.

  • 8. Data: 2009-08-07 22:25:50
    Od: Adam Dybkowski <a...@4...pl>

    Sebastian Biały pisze:

    > Ale w dsp zadko się pisze w C.

    Żebyś się nie zdziwił. Nawet super-duper zoptymalizowane algorytmy DSP
    napisane w asemblerze często trzeba opakować w coś bardziej ogólnego,
    jakiś automat stanowy, może GUI (jeżeli nie używasz kilku procesorów ani
    OMAP'a tylko wszystko robi sam DSP). No i wychodzi potem 75% kodu
    wynikowego zrobionego z C a 25% z asemblera.

    --
    Adam Dybkowski
    http://dybkowski.net/

  • 9. Data: 2009-08-08 13:16:32
    Od: "T.M.F." <t...@n...mp.pl>

    W dniu 07.08.2009 21:10, Sebastian Biały pisze:

    > Wlasnie mam nadzieje, ze nowe gcc dadza rade to ukryc przed
    > uzytkownikiem, a ja tylko oznacze sobie co ma gdzie byc i juz.

    Realnie wprowadzenie tego to kwestia moze 2 lat. Wiec jesli masz tyle
    czasu to czekaj, a poki co zostaje pgmspace.
    Developerzy winavr nawet nie za bardzo mysla o przejsciu na nowsza
    wersje gcc, a co dopiero o wprowadzeniu tak radykalnych zmian. No i
    odpowiednim dostosowaniu avr-libc.

    http://idom.sourceforge.net/
    Teraz takze forum dyskusyjne
    Zobacz, wyslij uwagi, dolacz do projektu.

  • 10. Data: 2009-08-08 17:42:44
    Od: "identyfikator: 20040501" <N...@o...eu>

    z okazji okazji zapytam (może nikt mnie nie pobije), pojawiły się w sieci
    jakieś tutoriale na temat programowania w c avr i arm? mam kilka dostępnych
    ogólnie książek o programowaniu w c avr, ale są tak słabe, że szkoda nawet
    do nich zaglądać... P.S. a wiecie, że HELION cenzuruje komentarze? dopisałem
    jeden niepochlebny o książce Daniluka o USB i... wykasowali...