  • 21. Data: 2009-01-05 20:54:24
    Temat: Re: chwila nieuwagi... głupia sytuacja
    Od: "Zbyszek" <z...@p...onet.pl>

    ma 20. 230/20 = 12A.

    Ta ta i uzyskasz przy 20 omach napięcie rażeniowe niższe od wymaganego
    przepisami :) napisz jeszcze, że masz bezpieczniki 20A, a na pionie 25A.

    Przykład: Częstochowa
    Okoł 1/3 stacji transformatorowych SN/nN pracuje w układzie TT.
    Dlaczego?

    W latach 70 i wcześniejszych była moda na stosowanie TT.
    Zresztą niewątpliwie w jakiejś części było to uzasadnione zważywszy, że
    powszechnie stosowano w mieszkaniach (blokach) przewody o żyłach wykonanych z
    aluminium, które miały tendencje do "upalania się", szczególnie w tych obwodach
    gdzie było znaczne obciążenie (czytaj pralki w łazienkach), a zatem cóż warte
    zerowanie gdy nie ma przewodu zerowego.

    Część sieci w tym mieście powstała właśnie w tych latach.
    Dobudowując nowe stację transformatorowe, które przejmowały część obciążenia z
    już istniejących należało wybudować je w tym samym układzie pracy sieci lub
    przebudowywać istniejącą sieć do układu TN, która miała być z nich zasilana.

    A zatem proste pytanie, które rozwiązanie jest mniej kosztowne?

    Dlatego funkcjonuje sobie aż tyle stacji w układzie TT i stan ten się nie
    zmieni bo kto i dlaczego miałby wydać pieniążki na przebudowę instalacji np. w
    blokach?

    > W moim miasteczku (8000 mieszkańców), sieć jest napowietrzna i ZE wymaga TT.
    TN-C-S jest zabroniony.

    Zbyszek

  • 22. Data: 2009-01-06 09:11:29
    Od: rzymo <r...@g...com>

    On 4 Sty, 15:24, Atlantis <m...@w...pl> wrote:
    > Zaciekawiony otworzyłem to podejrzewając, że i bezpiecznik w mierniku
    > poszedł. I tu mój szok! Nie ma bezpiecznika przy obwodzie do mierzenia
    > wyższego zakresu natężenia...

    Zerknąłem na swój miernik (jakiś tani M890G) i jest tak samo - zakres
    A nie jest chroniony bezpiecznikiem, zresztą samo gniazdo jest opisane
    jako "20A max, unfused". Dodatkowo jest informacja, o maksymalnym
    czasie pomiaru - 10 sekund. Pozostałe zakresy (mA i V/om/f) są
    chronione bezpiecznikiem.kilkaset mA.

  • 23. Data: 2009-01-06 10:53:34
    Od: "William" <n...@m...mnie.pl>

    Użytkownik "Zbyszek" <z...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
    > ma 20. 230/20 = 12A.
    >
    > Ta ta i uzyskasz przy 20 omach napięcie rażeniowe niższe od wymaganego
    > przepisami :) napisz jeszcze, że masz bezpieczniki 20A, a na pionie 25A.

    Napięcie rażeniowe ? Chodzi ci o napięcie pomiędzy np. obudową PC w stanie
    uszkodzenia instalacji i np. podłogą ? Jest oczywiście bliskie zeru bo zbrojenie
    budynku jest połączone z szyną wyrównawczą.

  • 24. Data: 2009-01-06 14:29:11
    Od: "Zbyszek" <z...@p...onet.pl>

> [...]
    uszkodzenia instalacji i np. podłogą ? Jest oczywiście bliskie zeru bo
    zbrojenie budynku jest połączone z szyną wyrównawczą.

    A jak by nie było podłączone z szyną wyrównawczą i do tego nie komputer tylko
    pralka i nie pokój tylko łazienka?
    "To mówiłem ja Jarząbek"

    Pozdrawiam Zbyszek

  • 25. Data: 2009-01-07 07:28:48
    Od: "William" <n...@m...mnie.pl>

> [...]
    > zbrojenie budynku jest połączone z szyną wyrównawczą.
    >
    > A jak by nie było podłączone z szyną wyrównawczą i do tego nie komputer tylko

    W TT trzeba zastosować ekwipotncjalizację bo inaczej faktycznie może być
    niebezpieczne. W łazience zwyczajowo łączy się wannę, brodzik.

  • 26. Data: 2009-01-07 09:48:30
    Od: Melwin <c...@t...pbz>

    William pisze:
    > W TT trzeba zastosować ekwipotncjalizację bo inaczej faktycznie może być
    niebezpieczne. W łazience zwyczajowo łączy się wannę, brodzik.

    Tylko zwyczajowo, bo na przykład ja wannę i brodzik mam z akrylu więc
    nie ma sensu podłaczać.

    --
    Melwin

  • 27. Data: 2009-01-07 10:14:02
    Od: "William" <n...@m...mnie.pl>

    Użytkownik "Melwin" <c...@t...pbz> napisał w
    wiadomości news:gk1u9b$q7l$1@nemesis.news.neostrada.pl...
    niebezpieczne. W łazience zwyczajowo łączy się wannę, brodzik.

    > Tylko zwyczajowo, bo na przykład ja wannę i brodzik mam z akrylu więc
    > nie ma sensu podłaczać.

    Nie ma, bo nie przyjmą one potencjału innego niż mury i strop. Wystarczy
    ekwipotnecjalizacja zbrojenia.

  • 28. Data: 2009-01-08 17:19:05
    Od: __Maciek <i...@c...org>

    Sun, 4 Jan 2009 18:03:20 +0100 Jacek Maciejewski <j...@o...pl>
    napisał:

    >Nie wymieniaj potencjometru. Kup za parę zł spray do potencjometrów i
    >siknij zdrowo do środka, poczekaj aż przeschnie (trochę nim kręcąc) i
    >bedzie OK na parę następnych lat. Z braku spraju można uzyć nieco oleju
    >maszynowego rozpuszczonego w benzynie.

    Nie namawiaj do takich rzeczy. Jak potencjometr jest zużyty to należy
    go wymienić a nie polewać "cudownymi" płynami, bo to g... da.

    No chyba że przyczyną złego działania jest faktycznie nie wytarcie
    ścieżki a zabrudzenie, wtedy można się pobawić w mycie.

    --
    RUN"
    Press PLAY then any key: