  • 11. Data: 2021-03-18 23:56:47
    Temat: Re: czy konwersja mbr na gpt coś daje
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2021-03-18, Eneuel <e...@g...cm> wrote:

    > Nie pojmuję tego, co piszesz.
    >
    > Oryginał i dwie kopie to razem trzy?
    > I nie wiem, czym ma być ten nagłówek.

    Nagłowek MBR jest tylko w oryginale, a GPT ma równiez kopie oryginału.

    > Skutecznie. Uprzedzając kolejne pytanie typu:
    > Czym?

    Jak można odtworzyc coś, co przestało istnieć a było tylko w oryginale?
    To o czym napisałeś poniżej to generowanie nowego MBR, a nie odtworzenie
    tego co był. Masz np. zdefiniowaną tablicę partycji, z ich lokalizacją
    etc. Jak nie ma kopii tej tablicy to możesz co najwyżej probowac
    odtworzyć po jakiś cechach systemu plików, które tam były, ale
    niekoniecznie zawsze się da i niekoniecznie musiał tam w ogóle być
    system plików.

    --
    Marcin

  • 12. Data: 2021-03-19 05:32:37
    Od: ąćęłńóśźż <...@...pl>

    Czy ten argument jest istotny przy dysku SSD ?

    -----

  • 13. Data: 2021-03-19 06:11:56
    Od: "Kamil" <m...@t...pl>

    Użytkownik "Marcin Debowski" napisał:

    > Jak można odtworzyc coś, co przestało istnieć a było tylko w oryginale?

    Bo informacje o partycjach są w kilku miejscach i mądre programy potrafią je
    odnaleźć i wpisać do MBR tworząc tablice partycji. Reszta jest identyczna w
    każdym MBR. Mogą wystąpić drobne w zależności od tego jakim programem
    partycjonowany był dysk. Komunikat o błędzie może być po polsku, albo w
    eanglish :)

    Pzdr

  • 14. Data: 2021-03-19 09:41:58
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2021-03-19, Kamil <m...@t...pl> wrote:

> [...]
    > każdym MBR. Mogą wystąpić drobne w zależności od tego jakim programem
    > partycjonowany był dysk. Komunikat o błędzie może być po polsku, albo w

    Przy GPT. Przy MBR nie ma.

    --
    Marcin

  • 15. Data: 2021-03-19 09:47:53
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2021-03-19, ąćęłńóśźż <...@...pl> wrote:
    > Czy ten argument jest istotny przy dysku SSD ?
    >

    > -----

    Literatura przedmiotu podaje, że w ssd moga paść pojedyńcze "cele", a
    jeśli tak, to jest istotny. No chyba, że prawdopodobieństwo takiego
    padnięcia jest tak małe, że nie ma sobie takim trybem padania zawracać
    głowy.

    --
    Marcin

  • 16. Data: 2021-03-19 11:13:30
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    > Wg mnie GPT ma jedną kopię i jeden oryginał.

    > Nie czytałem tego, więc skutecznie odbudowywałem MBRy setki razy
    > różnymi (zwykle tymi, które już były odpalone z innego powodu)
    > programami... Teraz też będę wypierał z siebie te informacyje... ;)
    > (...)

    MBR odbudujesz w prostych przypadkach: jedna czy dwie partycje podstawowe.
    Gorzej, jak masz jedną lub więcej rozszerzonych a na każdej wiele
    partycji logicznych.

    Natomiast, jeśli partycje były przesuwane lub zmieniane ich położenie,
    to w wyniku odbudowy MBR możesz otrzymać fafnaście partycji
    nakładających się na siebie.
    Wtedy trzeba próbować wchodzić w każdą i patrzeć, czy są krzaki, czy
    prawidłowe nazwy plików. Ale to pierwszy etap, bo nadal mogą być
    partycje zachodzące na siebie. Wtedy trzeba próbować odzyskiwać pliki i
    albo będzie siano (więc partycja fałszywa, nieaktualna), albo będzie
    dobrze (więc partycja z ostatniej zmiany - aktualna).

    Też trochę się tym bawiłem.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 17. Data: 2021-03-20 00:59:54
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Marcin Debowski" qtZ4I.51890$b...@f...ams1

    Kamil>> Bo informacje o partycjach są w kilku miejscach i mądre programy potrafią je
    Kamil>> odnaleźć i wpisać do MBR tworząc tablice partycji. Reszta jest identyczna w
    Kamil>> każdym MBR. Mogą wystąpić drobne w zależności od tego jakim programem
    Kamil>> partycjonowany był dysk. Komunikat o błędzie może być po polsku, albo w
    Kamil>> eanglish :)

    Dlaczego albo? ;) Nie można tam wpisać czegokolwiek? ;)

    Marcin Debowski> Przy GPT. Przy MBR nie ma.

    Marcine Debowski -- porzuć opór niedołężny. ;)

    Dałeś próby, rycerzu nieszczęsny, lecz mężny,
    Twojej odwagi: porzuć opór niedołężny
    Złóż broń, nim cię naszymi szablami rozbroim

    --
    _._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.

  • 18. Data: 2021-03-20 02:19:54
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Adam" s31tg8$evl$1$A...@n...chmurka.net

    > MBR odbudujesz w prostych przypadkach:
    > jedna czy dwie partycje podstawowe.

    Trzy lub cztery także -- w MBR mieszczą się wpisy tylko
    4 podstawowych. (wliczając w to także rozszerzoną)

    > Gorzej, jak masz jedną lub więcej rozszerzonych
    > a na każdej wiele partycji logicznych.

    Nie umiem postawić kilku rozszerzonych na jednym fizycznym
    dysku, ale jeśli mam jedną rozszerzoną a w niej kilka (czy
    kilkanaście ;) lub więcej) logicznych -- logiczne ;) jest,
    że ich wpisów w MBR nie ma, co nie znaczy, że tych partycji
    nie można odzyskać takimi samymi metodami, bo to takie same
    partycje, tyle tylko, że nie ma o nich wzmianki w MBR. Te
    spod GPT są też takie same. ;)

    > Natomiast, jeśli partycje były przesuwane lub zmieniane
    > ich położenie, to w wyniku odbudowy MBR możesz otrzymać
    > fafnaście partycji nakładających się na siebie.

    - mało prawdopodobne, ale zdarza się
    - zwykle pamiętam, jak było przed padem
    - położenia logicznych w MBR nie ma

    > Wtedy trzeba próbować wchodzić w każdą i patrzeć, czy są krzaki,

    Niekoniecznie jest to zabójcze dla danych.

> [...]
    > (więc partycja fałszywa, nieaktualna), albo będzie
    > dobrze (więc partycja z ostatniej zmiany - aktualna).

    Bawiłem się tym bardzo dużo... Przesuwam często, zmieniam położenie
    i rozmiar bardzo często -- fafnaście podczas ewentualnego odzysku
    nie powstaje, ale są ,,nadmiarowe''. Może nasze wrażenia są różne,
    bo Ty odzyskujesz cudze (nie znając ich ułożenia) ja zaś swoje
    (znając ich ułożenie) odzyskuję...

    Mnie GPT nie pasuje, bo mam tylko jeden komputer widzący GPT,
    więc wybieram MBR.

    -=-

    Zanim odkasujesz partycjE, zobaczysz propozycjE-- wśród nich
    zobaczysz partycje, które nie zachodzą na siebie i pomiędzy
    którymi nie ma przerw -- te są najlepszymi kandydatami. Często
    pomiędzy partycjami mam przerwy -- czasami tak chcę, czasami
    jest to efekt doświadczeń, czasami partycjoner nie chce gdzieś
    założyć (przesuwa o kilka MB) a czasami partycja nie chce
    montować się i lekkie jej przesunięcie naprawia sytuację, ale
    po takiej naprawie czasami może zostać wolne miejsce...

    Mimo tego wszystkiego nie mam problemów. Teraz, gdy system
    zajmuje 13% powierzchni (65GB vs 500GB) dysku (w wypadku
    mego SSD to 35%) i nie jest pewny, przez co na dysku trzymam
    wiele kopii gotowych do odpałki, mam mało partycji, ale kiedyś,
    gdy systemy zajmowały mniej niż 2% i były na tyle stabilne,
    iż nie musiałem mieć zbyt wielu kopii systemu gotowych do
    odpalenia a dyski zewnętrzne nie były poręczne, bo 2.5" były
    trochę za drogie -- miałem masę partycji na jednym (masę
    partycji na każdym, czyli wiele mas) dysku fizycznym i nie
    miałem z tymi masami żadnych problemów nawet wtedy, gdy były
    to FATalne partycje... (wiem -- nie jest partycja FATalna
    czy NTFS, lecz jest taki FS na partycji)

    -=-

    FATalne mają kopię tablic alokacji, zaś NTFS mają jedną
    tablicę oraz kopię szczątkową -- ale to FAT są fatalne...
    Mnogość tych tablic niekoniecznie zapewnia bezbłędność.

    Nie twierdzę, że GPT są gorsze od MBR -- wybieram MBR,
    bo mam tylko jeden komputer czytający GPT. Do odzysku
    są dla mnie lepsze MBR, bo MBR znam. Zapewne też mniej
    jest naprawczych programów obsługujących poprawnie GPT
    niż MBR. Za jakiś czas (za 30 lat? -- może za 10?) być
    może przejdę na GPT... (może umrę znacznie wcześniej)

    Traktuję partycje jak duże pliki -- kopiuję, kasuję,
    przesuwam podczas pracy systemu, w tle... Co najwyżej
    czasami uruchamiam jakiś termometr, bo takie przesuwanie
    (jak dziś -- 64W10 zaktualizowaną do 20H2 na F-S z samego
    końca Toshiby na niemal początek tejże Toshiby) potrafi
    rozgrzać (akurat dziś nie rozgrzało) dysk nadmiarowo...

    --
    _._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.

  • 19. Data: 2021-05-13 12:23:22
    Od: "jedrek" <w...@...on>

    "Eneuel" news:s2vl12$1ho7$1@gioia.aioe.org
    > partycjonerami chociażby lub edytorami dysku

    Które polecasz z nich do edukowania się czym jest MBR
    Da się go nieodwracalnie zepsuć? Nauka przebiega na dysku, który nie ma
    danych do utracenia.
    Czyli nie mając danych do utraty jest jakieś ryzyko rozwalnie bezpowrotnie
    dysku?

    > Taki odzysk trwa chwil kilka i jest automagiczny.

    Czyli ile w minutach? Kilkanaście minut? Czy liczone w sekundach?

    > Są też inne programy generujące poprawny MBR (głównie
    > chadza o tablicę partycji i kod maszynowy)

    A istniejący tam kod maszynowy jaką funkcję realizuje?

    > Informacje zawarte w MBR są nadmiarowe, jeśli nie liczyć
    > sygnaturki dysku, która potrzebna jest tak sobie do odzysku danych.

    W jakim sensie nadmiarowe, kilka razy to samo się w jakiś sekwencjach
    pojawia
    Czy po prostu niepotrzebne dane tam załadowane?

    > Drobnym problemem jest odzysk partycji
    > zawartych w Extended

    Extended czyli EMBR?
    Do czego się wykorzystuje EMBR? Jak rozumiem nie jest on widziany przez np
    windowsy?

    > Często po prostu zerowałem cały MBR z nudów

    MBR z coraz dłuższym czasem używania dysku zostaje zaśmiecany jakimiś
    wpisami?
    Jakaś analogia do np MFT gdzie im więcej drobnych plików na dysku tym MFT
    coraz bardziej się rozrasta?

    Czy fabrycznie nowy dysk posiada w ogóle wpisy w MBR? Czy są tam po prostu
    same zera.
    Dopiero utworzenie pierwszej partycji na dysku pociąga za sobą utworzenie
    MBR?
    A sygnatura dysku ma jakieś kluczowe zadanie? Napisałeś, że tylko do
    odtworzenia partycji ponoć się przydaje. Możną ją zmieniać dowolnie? Czy
    raczej sygnatura jest ściśle powiazana z danym dyskiem i jest niezmienna, bo
    np jest powiązana z softem jaki obsługuje wewnętrzne dysk, itp.? Widzę, że
    niektóre programy mają funkcję coś w stylu clear SIG.
    Kiedy tego się używa? Można coś tam poważnie zepsuć?

    > (zwykle odtworzony będzie zdrowszy niż skasowany, więc nierzadko
    > warto to uczynić...)

    Mógłbyś rozwinąć temat?
    Jak często to czynić i co jest dobrym powodem do tego?