  • 1. Data: 2016-07-07 03:16:03
    Temat: czym rozbujać kawał żelastwa ?
    Od: sundayman <s...@p...onet.pl>

    Takie jest zagadnienie. Mamy solidny kawałek metalu - powiedzmy 2 kg.
    Ten element jest - przykładowo - częścią maszyny, podlega określonym
    drganiom (w zakresie do np. 2kHz, drgania o amplitudzie rzędu 1mm max)

    Mierzę sobie za pomocą przymocowanego do tego elementu akcelerometru
    drgania w 2 osiach.

    I chciałbym w warunkach laboratoryjnych odtworzyć ten ruch.
    Czyli - zapodać nagrane przebiegi i "czymś" napędzić ten element.

    Pytanie - czym ? Są jakieś do tego typu zadania elementy ?
    No bo musi to mieć wystarczającą moc , żeby element np. 2 kg. wprawić w
    ruch z częstotliwością do 2kHz, i z wystarczającą amplitudą.

    No i żeby się dało odtworzyć zapisany przebieg w danej osi - coś jakby
    np. siłownik elektryczny, ale dla takiej częstotliwości... ?

  • 2. Data: 2016-07-07 03:22:08
    Temat: Re: czym rozbujać kawał żelastwa ?
    Od: sundayman <s...@p...onet.pl>

    po zastanowieniu mogę zmniejszyć wymagania - masa elementu powiedzmy
    200-300g.

    To jednak nadal za dużo dla elementów typu "cewka z magnesem" chyba...

  • 3. Data: 2016-07-07 03:23:11
    Od: sundayman <s...@p...onet.pl>

    i jeszcze dodam - element metalowy, ale niekoniecznie magnetyczny - np.
    ze stali nierdzewnej. Albo w ogóle nie metalowy - czyli z jakiegoś
    tworzywa.

  • 4. Data: 2016-07-07 05:09:20
    Od: Artur Miller <n...@n...com>

    W dniu 2016-07-07 o 03:22, sundayman pisze:
    > po zastanowieniu mogę zmniejszyć wymagania - masa elementu powiedzmy
    > 200-300g.
    >
    > To jednak nadal za dużo dla elementów typu "cewka z magnesem" chyba...

    mysle, ze to dobry kierunek, tylko kwestia wielkości cewki i prądu przez
    nią przepuszczanego

    a.

  • 5. Data: 2016-07-07 09:00:58
    Od: s...@g...com

    W dniu czwartek, 7 lipca 2016 03:16:06 UTC+2 użytkownik sundayman napisał:
> [...]
    >
    > No i żeby się dało odtworzyć zapisany przebieg w danej osi - coś jakby
    > np. siłownik elektryczny, ale dla takiej częstotliwości... ?

    KUp se kątówkę w markecie. Załóż tarczę, wyszczerb ją troche.
    Przyklej ten element do niej.
    Włącz.

    Co wygrałem? :)

  • 6. Data: 2016-07-07 09:02:11
    Od: s...@g...com

    W dniu czwartek, 7 lipca 2016 09:01:00 UTC+2 użytkownik s...@g...com napisał:

    > KUp se kątówkę w markecie. Załóż tarczę, wyszczerb ją troche.
    > Przyklej ten element do niej.
    > Włącz.
    >
    > Co wygrałem? :)

    Ah, widze wymaganie o nagraniu przebiegu. No to nie było odpowiedzi :)

  • 7. Data: 2016-07-07 09:14:32
    Od: Dariusz Dorochowicz <dadoro@_wp_._com_>

    W dniu 2016-07-07 o 03:16, sundayman pisze:
> [...]
    >
    > No i żeby się dało odtworzyć zapisany przebieg w danej osi - coś jakby
    > np. siłownik elektryczny, ale dla takiej częstotliwości... ?

    Ja myślę, że na początek to powinieneś oszacować jaka moc jest potrzebna
    (to się da policzyć), a potem można się zastanawiać co dalej.

    Pozdrawiam

    DD

  • 8. Data: 2016-07-07 09:25:09
    Od: tomekp <t...@a...ma.kota.pl>

    > KUp se kątówkę w markecie. Załóż tarczę, wyszczerb ją troche.
    > Przyklej ten element do niej.
    > Włącz.

    Raczej mlot udarowy. Trzeba by było poddac operacji chirurgicznej,
    wyodrebnic element odpowiedzialny za dygotanie i probowac nim sterowac.
    Z tym, ze 2 kHz moze byc nieosiagalne

  • 9. Data: 2016-07-07 09:34:03
    Od: Yakhub <p...@p...pl>

    Dnia Thu, 7 Jul 2016 03:16:03 +0200, sundayman napisał(a):

> [...]
    >
    > No i żeby się dało odtworzyć zapisany przebieg w danej osi - coś jakby
    > np. siłownik elektryczny, ale dla takiej częstotliwości... ?

    Może po prostu głośnik? Tylko przy takich masach, to będzie musiał być
    BARDZO duży głośnik.

    --
    Yakhub

  • 10. Data: 2016-07-07 10:33:54
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "sundayman" napisał w wiadomości grup
    >po zastanowieniu mogę zmniejszyć wymagania - masa elementu powiedzmy
    >200-300g.
    >To jednak nadal za dużo dla elementów typu "cewka z magnesem"
    >chyba...

    A w maszynie co go tak napedza ?

    Jesli zelastwo, to elektromagnesy dosc silne sa - ale tez solidnego
    wzmacniacza wymagaja.
    "Voice coil" jak nazwa wskazuje - 2kHz potrafi, ale sily juz mniejsze.

    Zapewne w maszynie nie sa to dzikie drgania, tylko oscylacje wlasne -
    wtedy i silownik moze byc slabszy, ale dochodzenie do wyniku dluzej
    potrwa, a i regulator prosty nie bedzie.

    J.