  • 1. Data: 2023-03-01 23:48:18
    Temat: demonstrator Galileusza - grubość szkła do próżni
    Od: piachoo <t...@g...com>

    Cześć,
    pomagam zaprojektować i wykonać demonstrator doświadczenia Galileusza z ciałąmi
    spadającymi w powietrzu i w próżni.
    Coś tego rodzaju http://u.42.pl/1bhK6
    Urządzenie będzie obsługiwane przez zwiedzających, więc będzie odpowiednio
    opancerzone. KLientobawia się,że metalowy element porysje rurę z PC i pyta mnie
    jakie grube musiałoby być szkło.

    Idąc za poradnikiem
    https://lss.fnal.gov/archive/test-tm/1000/fermilab-t
    m-1378.pdf
    który daje duży margines bezpieczeństwa (współczynnik 2, plus niezastosowanie
    przybliżeń) otrzymuję wynik 0,84mm dla rury 75mm

    Czy to jest rozsądny wynik? Szkło laboraotryjne do doświadczeń chyba dużo grubsze
    nie jest..Oczywiście, taki wyrób jest za delikatny, żeby dać go macać przyapadkowym
    ludziom, także pójdziemy bliżej 3-4mm...

    Z góry dzieki,
    TomaszPe

  • 2. Data: 2023-03-02 04:53:20
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2023-03-01, piachoo <t...@g...com> wrote:
> [...]
    > rodzaju http://u.42.pl/1bhK6 Urządzenie będzie obsługiwane przez
    > zwiedzających, więc będzie odpowiednio opancerzone.

    Nie kombinowałbym ze szkłem w którym lata metalowa kulka. Albo dałbym
    od wewnątrz jakąś powlokę, albo, jeśli rzecz rozbieralna to można np.
    film PET i wymieniać co jakiś czas, albo bym dał powłokę na kulkę.

> [...]
    nie jest..Oczywiście, taki wyrób jest za delikatny, żeby dać go macać przyapadkowym
    ludziom, także pójdziemy bliżej 3-4mm...

    Szkło laboratoryjne do próżni to akurat potrafi być grube. Owszem,
    kolby okrągłodenne są raczej cienkie tak do 1l pojemności, ale już
    większe reaktory 0.5-5l, kolby (stożkowe) do sączenia pod próżnią,
    wszystkie są grube. Poza tym, te cienkie kolby, zasada jest taka,
    wystarczy mała ryska i się tego do próżni a nawet grzania używać nie
    powinno.

    --
    Marcin

  • 3. Data: 2023-03-02 09:31:56
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Wed, 1 Mar 2023 14:48:18 -0800 (PST), piachoo wrote:
> [...]
    opancerzone. KLientobawia się,że metalowy element porysje rurę z PC i pyta mnie

    Proznia w srodku ma byc ?

> [...]
    nie jest..Oczywiście, taki wyrób jest za delikatny, żeby dać go macać przyapadkowym
    ludziom, także pójdziemy bliżej 3-4mm...

    Ja bym sie bardziej bał, ze ten metalowy element szklo rozbije.

    J.

  • 4. Data: 2023-03-02 21:18:04
    Od: Swift <p...@g...com>

    Pamiętam urządzenia próżniowe do sputteringu. Gruba metalowa płyta podstawy nakrywana
    była cylindrycznym szklanym kloszem o średnicy i wysokości ok 0,5 m. W środku - po
    odpompowaniu - wysoka próżnia rzędu 10-6 Tora. Klosz miał ścianki grubości ok 8 mm.
    Zawsze na klosz nakładało się klatkę z mocnej metalowej siatki o małych oczkach, aby
    chronić przed skutkami ewentualnej implozji klosza i fruwającymi szklanymi odłamkami.

  • 5. Data: 2023-03-07 23:06:17
    Od: piachoo <t...@g...com>

    On Thursday, 2 March 2023 at 04:53:22 UTC+1, Marcin Debowski wrote:

    > Nie kombinowałbym ze szkłem w którym lata metalowa kulka. Albo dałbym
    > od wewnątrz jakąś powlokę, albo, jeśli rzecz rozbieralna to można np.
    > film PET i wymieniać co jakiś czas, albo bym dał powłokę na kulkę.

    Ma to sens!

> [...]
    > wszystkie są grube. Poza tym, te cienkie kolby, zasada jest taka,
    > wystarczy mała ryska i się tego do próżni a nawet grzania używać nie

    ooo, to bardzo cenna informacja i to dość oczywista, dzieki!

    TomaszPe

  • 6. Data: 2023-03-07 23:06:53
    Od: piachoo <t...@g...com>

    On Thursday, 2 March 2023 at 09:31:58 UTC+1, J.F wrote:

    > Proznia w srodku ma byc ?

    tak

> [...]
    ludziom, także pójdziemy bliżej 3-4mm...
    > Ja bym sie bardziej bał, ze ten metalowy element szklo rozbije.

    słusznie, ja już też.
    Z wyrazami,
    TomaszPe

  • 7. Data: 2023-03-07 23:08:04
    Od: piachoo <t...@g...com>

    On Thursday, 2 March 2023 at 21:18:06 UTC+1, Swift wrote:
    >W środku - po odpompowaniu - wysoka próżnia rzędu 10-6 Tora. Klosz miał ścianki
    grubości ok 8 mm.

    Nieeeno, ja sie spodziewam tej próżni symboliczej raczej, żeby efekt było widać. PLus
    żeby pompa nie była za droga i delikatna ;>

    Z wyrazami,
    TomaszPe