  • 1. Data: 2023-03-04 23:51:54
    Temat: Skąd skrapla się woda w kompresorze powietrza?
    Od: a...@h...invalid (Arnold Ziffel)

    Jak wiadomo, w butli kompresora i ogólnie w instalacji pneumatycznej
    zawsze prędzej czy później skrapla się woda. Co właściwie za to odpowiada?
    Ciepło z kompresora (powietrze, które wychodzi, jest ciepłe, a potem się
    schładza)? Zamknięty charakter układu? Utrzymujące się w nim ciśnienie?

    Pytam, bo przerabiam sobie instalację pneumatyczną i w miejscach, w
    których może się skraplać woda, porobiłem odwodnienie, ale jest jedno
    miejsce, w którym nie mogę tego zrobić (rura biegnie pod ziemią od domu do
    garażu). Tam woda naturalnie będzie spływać i się gromadzić.

    Zastanawiam się, czy nie dorobić małego elektrozaworu, który powoli (przez
    niewielki otwór, żeby nie robić hałasu) spuszczałby powietrze z
    instalacji, jak będę kończył pracę i wyłączał prąd w garażu. Instalacja
    wtedy przez większość czasu będzie otwarta i bez ciśnienia.

    Czy to pomoże?

    --
    Wpada bandzior z brzytwa do sklepu na wsi i juz od drzwi drze morde:
    - Babo! - dawaj qrwa kase!

  • 2. Data: 2023-03-05 00:39:19
    Temat: Re: Skąd skrapla się woda w kompresorze powietrza?
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

> [...]
    > instalacji, jak będę kończył pracę i wyłączał prąd w garażu. Instalacja
    > wtedy przez większość czasu będzie otwarta i bez ciśnienia.

    Co to zasady w każdy powietrzu jest jakaś wilgoć. Jet tzw. punkt rosy.
    Woda wydziela się w zależności od wilgotności powietrza (chyba) i
    ciśnienia. Ona się wydziela przeważnie na zakrętach, kryzach, bo ta
    dochodzi do zmiany ciśnienia, więc w takich miejscach należy się tego
    spodziewać. W instalacjach stosuje się odwodnienie. Przykładowo
    przepuszcza powietrze przez alkohol, który pochłania wilgoć.
    --
    Robert Tomasik

  • 3. Data: 2023-03-05 02:13:04
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2023-03-04, Robert Tomasik <r...@g...pl> wrote:
    > spodziewać. W instalacjach stosuje się odwodnienie. Przykładowo
    > przepuszcza powietrze przez alkohol, który pochłania wilgoć.

    Z ciekawości, w jakich instalacjach stosuje się alkohol do odwadniania
    powietrza? Rozumiem, że alkohol to masz na myśli etanol?

    --
    Marcin

  • 4. Data: 2023-03-05 12:12:29
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    > Z ciekawości, w jakich instalacjach stosuje się alkohol do odwadniania
    > powietrza? Rozumiem, że alkohol to masz na myśli etanol?

    Niekoniecznie etanol. Zdaje się z uwagi na spożywanie przez personel, to
    akurat etanol. Spotkałem się z tymi rozwiązaniami w pojazdach
    trakcyjnych Przejrzałe internet i znalazłem informację, że teraz
    odchodzi się od tego (https://tiny.pl/w2qtd). Ale na pewno to działa i
    rozwiązanie jest stosunkowo proste.

    Były też takie rozwiązania w samochodach mających pneumatyczne hamulce.
    Ale już w latach 80-tych narzekano, bo tu był problem z opóźnieniem
    zadziałania. Przy długiej naczepie to się liczyło w sekundach.

    Mało się na ty znam, ale chyba w lotnictwie się tego używało. Co raz był
    problem, że żołnierze nachlali się metanolem, bo tego hektolitry tam
    używano. Ale też do spłukiwania samolotu przed lotem celem odlodzenia.

    Z tego co widzę, to teraz poszli w kierunku filtrów odwadniających. Ale
    to też mógłby nasz pytający użyć. Masa tego choćby na Allegro.
    --
    Robert Tomasik

  • 5. Data: 2023-03-05 14:00:07
    Od: cef <c...@i...pl>

    W dniu 2023-03-04 o 23:51, Arnold Ziffel pisze:
> [...]
    > Ciepło z kompresora (powietrze, które wychodzi, jest ciepłe, a potem się
    > schładza)? Zamknięty charakter układu? Utrzymujące się w nim ciśnienie?

    A w jakim sensie ten układ jest zamknięty?

  • 6. Data: 2023-03-05 22:16:20
    Od: a...@h...invalid (Arnold Ziffel)

    cef <c...@i...pl> wrote:

    > A w jakim sensie ten układ jest zamknięty?

    W sensie zaworu jednokierunkowego w kompresorze. Nabije powietrze i
    utrzymuje ciśnienie w układzie, aż go nie pobiorę.

    --
    Najbardziej pamiętam jedną z wigilii, kiedy wyciąłem śliczne gwiazdki na
    choinkę ze skórzanej kurtki mojego taty. Pamiętam też, że mleczaki

  • 7. Data: 2023-03-05 22:40:28
    Od: cef <c...@i...pl>

    W dniu 2023-03-05 o 22:16, Arnold Ziffel pisze:

    > W sensie zaworu jednokierunkowego w kompresorze. Nabije powietrze i
    > utrzymuje ciśnienie w układzie, aż go nie pobiorę.

    Ale kompresor zasysa przecież z zewnątrz,
    więc to układ ze stałym napływem
    świeżego powietrza z wilgocią.

  • 8. Data: 2023-03-05 23:05:10
    Od: WM <c...@p...onet.pl>

> [...]
    > instalacji, jak będę kończył pracę i wyłączał prąd w garażu. Instalacja
    > wtedy przez większość czasu będzie otwarta i bez ciśnienia.

    Woda skrapla się na zimnych powierzchniach o temperaturze niższej niż
    punktu rosy dla aktualnej wilgotności i temperatury powietrza.
    Większość tablic z punktem rosy jest niestety tylko dla ciśnienia
    atmosferycznego.
    https://web.archive.org/web/20121021023307/http://ww
    w.webac.pl/informacja/td2.pdf
    Firmy od pneumatyki podawały kiedyś poprawki na wzrost ciśnienia, ale
    teraz tego nie widzę.

    Radzę pochylić rury instalacyjne tak, by skropliny spływały w jedno
    miejsce i tam zrób pułapkę (zbiorniczek i zaworek).

    Sprężone powietrze ma większą wilgotnosć względną, więc czasem może za
    sprężarką pojawić się mgła. Warto więc dać odwadniacz na wylocie ze
    sprężarki.

    WM

  • 9. Data: 2023-03-05 23:08:56
    Od: a...@h...invalid (Arnold Ziffel)

    cef <c...@i...pl> wrote:

    > Ale kompresor zasysa przecież z zewnątrz,
    > więc to układ ze stałym napływem
    > świeżego powietrza z wilgocią.

    Tak... jak jestem na działce i go włączam. Raz na miesiąc może. Stąd
    pomysł z odprężaniem układu, jak go nie używam.

    --
    Chłopak odprowadza dziewczynę do domu. Ona go pyta:
    - Gdzie następnym razem się zobaczymy?

  • 10. Data: 2023-03-05 23:11:19
    Od: a...@h...invalid (Arnold Ziffel)

    WM <c...@p...onet.pl> wrote:

    > Radzę pochylić rury instalacyjne tak, by skropliny spływały w jedno
    > miejsce i tam zrób pułapkę (zbiorniczek i zaworek).

    Generalnie tak jest, tylko jedna z rur idzie w ziemi między altanką i
    blaszakiem, tego nie odwodnię.

    > Sprężone powietrze ma większą wilgotnosć względną, więc czasem może za
    > sprężarką pojawić się mgła. Warto więc dać odwadniacz na wylocie ze
    > sprężarki.

    Ten już jest, i łapie trochę wody, ale nie całą. Za sprężarką też zrobiłem
    pułapkę (grawitacyjną) i w niej też się trochę wody zbiera.

    --
    Skandal dopingowy w Pucharze Narodów Aryki, u jednego z zawodników nie
    wykryto AIDS. Pewnie spadną w rankingu HIVa.