eGospodarka.plPodatkiGrupypl.soc.prawo.podatkiCzy zachowanie się fair jest faktycznie na cenzurowanym? › Re: Czy zachowanie się fair jest faktycznie na cenzurowanym?
  • Data: 2022-07-07 21:23:37
    Temat: Re: Czy zachowanie się fair jest faktycznie na cenzurowanym?
    Od: Kviat <k...@n...dla.spamu.pl> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu 07.07.2022 o 20:03, Piotr Gałka pisze:

    > Przyjmuję do wiadomości, że nie umiem nazwać rzeczy dokładnie.
    > Dla mnie jak coś od wielu lat płacę przez 12 miesięcy (luty - styczeń) w
    > tej samej kwocie to jest to ryczałtowo.
    > Słowo ryczałtowo jest mi też obce więc zapewne źle go użyłem.

    Rozumiem. I nie mam pretensji.
    https://pl.wikipedia.org/wiki/Rycza%C5%82t

    "ryczałt podatkowy - uproszczona metoda naliczania podatku, bez
    ustalania podstawy wymiaru podatku."

    Zapewne zamieszanie jest związane z tym, że (niesłusznie) jedną z form
    opodatkowania nazywa się "podatkiem ryczałtowym" czy "ryczałt od
    przychodów ewidencjonowanych" - czyli jakiś (stały) procent od
    przychodów - tutaj mimo wszystko trzeba ustalić co miesiąc podstawę
    wymiaru podatku, czyli właśnie wysokość tego przychodu.

    A w sensie ścisłym ryczałtem jest tzw. "karta podatkowa", gdzie
    naczelnik US ustala kwotę do zapłaty przez podatnika.

    Wracając do składek ZUS...
    To, że płacisz co miesiąc tę samą kwotę wynika jedynie z tego, że co
    miesiąc deklarujesz tę samą kwotę jako postawę. A nie ma takiego
    obowiązku. Co miesiąc możesz deklarować inną podstawę (ale nie mniejszą
    niż wynikającą z przepisów) i w związku z tym, co miesiąc płacić inną kwotę.
    W poprzednich latach mogłeś zadeklarować wysokość podstawy raz na
    początku roku i jeżeli "ręcznie" deklaracji (kwoty podstawy) nie
    zmieniałeś, to ZUS sobie sam automatycznie tę kwotę przepisywał (tworzył
    sam deklaracje) na kolejne miesiące z miesiąca poprzedniego (takie
    ułatwienie dla przedsiębiorców, bo jeszcze wcześniej trzeba było
    deklarację rozliczeniową składać co miesiąc, czy podstawę zmieniałeś,
    czy nie).
    Teraz znowu, ze względu na zdrowotne, trzeba składać deklaracje co
    miesiąc, nawet wtedy, gdy podstawy (emerytalnego, rentowego...) nie
    zmieniasz.

    > Wyobraź sobie, że jestem na bezludnej wyspie i jakoś sobie różne rzeczy
    > muszę ponazywać i przy zderzeniu z resztą świata wyłażą na wierzch
    > rozbieżności.

    Wyobraź sobie, że nie jesteś na bezludnej wyspie, więc nie musisz
    nazywać po swojemu.

    > Najpierw zamęczyć dodatkowymi pytaniami?

    Dziwne podejście... szkoda ci czasu na pomęczenie się i poszukanie jak
    co się nazywa, a nie szkoda ci czasu na odpowiadanie na pytania nie na
    temat? (bo będą nie na temat, skoro używasz swojego nazewnictwa...)

    Pozdrawiam
    Piotr