  • 1. Data: 2009-06-23 11:44:10
    Temat: gwarancja na urzadzenie elektroniczne
    Od: "R.M." <f...@g...com>

    Witam,
    Czy polskie prawo okresla minimalny okres gwarancji np 12mies w
    przypadku taniego zasilacza 12V za 18zl, tak jak ma to miejsce w
    przypadku np laptopow, ktorego prawo wymaga 24mies gwarancji niezaleznie
    od tego co daje sprzedawca?

    inaczej: czy jesli sprzedawca wraz zasilaczem nie dal zadnej pisemnej
    gwarancji (paragon posiadam), to czy prawo stanowi o minimalnym okresie
    gwarancji 12mies?

    pozdrawiam,
    R.M.

  • 2. Data: 2009-06-23 13:04:39
    Temat: Re: gwarancja na urzadzenie elektroniczne
    Od: "William Bonawentura" <n...@i...pl>

    Użytkownik "R.M." <f...@g...com> napisał w wiadomości
> [...]
    >
    > inaczej: czy jesli sprzedawca wraz zasilaczem nie dal zadnej pisemnej
    > gwarancji (paragon posiadam), to czy prawo stanowi o minimalnym okresie

    W Polsce nie ma żadnej obligatoryjnej gwarancji. Zapewnie myślisz o
    "niezgodności towaru z umową".
    http://www.federacja-konsumentow.org.pl/story.php?st
    ory=390

  • 3. Data: 2009-06-23 13:52:54
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "William Bonawentura" <n...@i...pl> napisał w
    wiadomości news:h1qjqr$jum$1@news2.ipartners.pl...

    > W Polsce nie ma żadnej obligatoryjnej gwarancji. Zapewnie myślisz
    > o "niezgodności towaru z umową".
    > http://www.federacja-konsumentow.org.pl/story.php?st
    ory=390

    Z tym ze nie napisali, ale jest w tym pare punktow niejasnych:
    -czy towar zawieral wade w chwili sprzedazy ? Bo o ile rozumiem to
    przez pare miesiecy byl sprawny,

    -w ciagu 6 miesiacach od sprzedazy domniemywa sie ze wada tkwila w
    towarze.
    O ile sie nie myle to z prawniczego na nasze tlumaczy sie to tak:
    - nabywca moze twierdzic ze towar dopiero teraz uruchomil i byl
    niesprawny w chwili sprzedazy.
    choc akurat czasem latwo sprawdzic czy towar naprawde nie
    pracowal - chocby po kurzu, czy licznikach.

    -razie sprawy sadowej przed 6 miesiacami nabywca moze stwierdzic
    ze awaria wynikla z wady ukrytej, a sprzedawca ma udowodnic ze to
    nieprawda. Po tych 6 miesiacach sad moze odrzucic pozew
    poniewaz brak opinii rzeczoznawcy stwierdzajacej wade ukryta.
    Co prawda jak rzeczonawca to wykaze, i sad obciazy sprzedawce
    kosztami .. to sie oduczy odrzucac reklamacje :-)

    - a w zasadzie na jaki czas dzialania sie umawiali ? Mimo 24
    miesiecznej odpowiedzialnosci sprzedawcy, to przeciez moga istniec
    towary krocej dzialajace.
    No ale to by sie przydalo na pismie i w widocznym miejscu ..

    J.

  • 4. Data: 2009-06-23 16:07:59
    Od: Paweł <p...@n...pl>

    R.M. pisze:
> [...]
    >
    > inaczej: czy jesli sprzedawca wraz zasilaczem nie dal zadnej pisemnej
    > gwarancji (paragon posiadam), to czy prawo stanowi o minimalnym okresie

    Chyba gwarancja jest uzależniona tylko od dobrej woli
    producenta/sprzedawcy. Klient natomiast ma prawo do rękojmi. Jeśli jest
    gwarancja to można ale nie trzeba z niej skorzystać. Sposób reklamacji
    wybiera kupujący. Rękojmia za wady fizyczne jest skuteczna przez okres
    jednego roku a w przypadku budynku przez 3 lata; (w przypadku
    przedmiotów używanych okres może zostać skrócony, jednak nie bardziej,
    niż na okres 1 roku) (art. 568 Kodeksu cywilnego) od dnia wydania
    towaru, z zastrzeżeniem, iż wada zostanie zgłoszona sprzedawcy nie dalej
    jak 1 miesiąc od chwili wykrycia tej wady, a w przypadku produktów
    spożywczych terminy te są krótsze. Okres ten może zostać wydłużony, gdy
    sprzedawca wadę podstępnie zataił.

    Paweł

  • 5. Data: 2009-06-23 19:35:16
    Od: ToMasz <twitek4@no_spam.gazeta.pl>

    R.M. pisze:
> [...]
    >
    > inaczej: czy jesli sprzedawca wraz zasilaczem nie dal zadnej pisemnej
    > gwarancji (paragon posiadam), to czy prawo stanowi o minimalnym okresie

    Gwarancja jest nieobowiązkowa. tzw "Rękojmia" jest obowiazkowa, i Cie
    chroni. JEdnakże fajmie jest mieć rekojmie na prosty wyrób. Gorzej z
    zasilaczem. JAk udowodnisz ze ma wade fabryczną?. PRzestał dziać?
    Producent/sprzedawca powie ze zrobiłeś zwarcie i po sprawie.
    ToMasz

  • 6. Data: 2009-06-23 20:25:39
    Od: DJ <j...@p...onet.pl>

    On 2009-06-23 18:07:59 +0200, =?UTF-8?B?UGF3ZcWC?=

    > Chyba gwarancja jest uzależniona tylko od dobrej woli
    > producenta/sprzedawcy. Klient natomiast ma prawo do rękojmi.

    Coś przespałeś... Rękojmia była kiedyś. Teraz niezgodność z umową.
    Ustawa z 27 lipca 2002 r. o szczególnych warunkach sprzedaży
    konsumenckiej.

    --
    DJ

  • 7. Data: 2009-06-23 20:30:08
    Od: DJ <j...@p...onet.pl>

    On 2009-06-23 21:35:16 +0200, ToMasz <twitek4@no_spam.gazeta.pl> said:

    > Gwarancja jest nieobowiązkowa. tzw "Rękojmia" jest obowiazkowa, i Cie
    > chroni. JEdnakże fajmie jest mieć rekojmie na prosty wyrób.

    Nie ma prostych wyrobów... Nawet sznurek nie jest prosty. (urwał się,
    bo pan wyprał w złym proszku)

    > Gorzej z
    > zasilaczem. JAk udowodnisz ze ma wade fabryczną?. PRzestał dziać?
    > Producent/sprzedawca powie ze zrobiłeś zwarcie i po sprawie.

    Oczywiście, w takich przypadkach zawsze winę zwala się na użytkownika,
    że uszkodził. Takie teraz mamy czasy, takie towary, i niestety z tym
    się trzeba będzie pogodzić. Coś się spierd###li to do kubła, i po nowe.

    --
    DJ

  • 8. Data: 2009-06-23 20:33:03
    Od: "Krzysztof" <o...@w...pl>

    > producenta/sprzedawcy. Klient natomiast ma prawo do rękojmi.
    Nie ma prawa i cala reszta to bzdura - chyba ,ze towar zostal kupiony "na
    firme"

    Obowiazuje
    http://www.prawo.egospodarka.pl/39215,Niezgodnosc-to
    waru-z-umowa-a-odpowiedzialnosc-sprzedawcy,1,84,1.ht
    ml

    Rekojmia dotyczy wylacznie urzadzen kupionych dla DG.
    PS:
    i nie ma zadnych "obowiazkowych 24 miesiecznych gwarancji na laptopy" - jest
    niezgodnosc towaru z umowa przez 24 miesiace.

    K.

  • 9. Data: 2009-06-24 21:20:29
    Od: ToMasz <twitek4@no_spam.gazeta.pl>

    DJ pisze:

> [...]
    > że uszkodził. Takie teraz mamy czasy, takie towary, i niestety z tym się
    > trzeba będzie pogodzić. Coś się spierd###li to do kubła, i po nowe.

    a ja bym wolał zeby producenci "gówna" mieli nakaz pisana ze to "gówno",
    a najlepiej zeby splajtowali, bez sztucznych tworów takich jak
    gwarancja. To my sami dajemy sie sciamniać i wybieramy tanie imitacje.
    Pół biedy jak są tanie. Czasami wybieramy te drogie.
    Tyle, ze co ja TU gadam. Ta grupa to w większości swiadomi ludzie, co
    nijak sie ma do naszej populacji...

    ToMasz

  • 10. Data: 2009-06-25 01:21:37
    Od: "Dariusz K. Ładziak" <l...@w...pdi.net>

    Użytkownik ToMasz napisał:

    > a ja bym wolał zeby producenci "gówna" mieli nakaz pisana ze to "gówno",
    > a najlepiej zeby splajtowali, bez sztucznych tworów takich jak
    > gwarancja.

    Gwarancja nie jest sztucznym tworem - sztucznym tworem była gwarancja
    obligatoryjna. Jak producent daje gwarancję to znaczy że na wyrobie
    napisał "to nie jest tak do końca gówno". Jak nie daje (bo przecież nie
    musi) - znaczy że to gówno bezapelacyjnie.

    --
    Darek