  • 21. Data: 2020-11-04 09:14:21
    Temat: Re: holowanie i awaryjne
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    W dniu 2020-11-03 o 11:57, Michal Jankowski pisze:

    > A jeśli nie? Nie ma chyba wymogu posiadania sprawnych kierunkowskazów
    > w pojeździe holowanym?
    >
    >   MJ

    Jak nie ma? Jak jest!

    Pojazd holowany musi posiadać sprawne oświetlenie oraz sprawny układ
    hamulcowy.  Kierowca pojazdu holowanego musi sygnalizować wszystkie
    manewry, powtarzając sygnały za pojazdem holującym.

    Jeżeli pojazd ma uszkodzone kierunkowskazy czy też układ elektryczny i
    oświetlenie lub też posiada układ hamulcowy lub kierowniczy, który nie
    działa prawidłowo bez pracy wspomagania to takiego pojazdu nie wolno
    holować.

    Dlatego też nie wolno jest używać świateł awaryjnych podczas holowania.
    Pojazd holowany powinien być oznaczony trójkątem odblaskowym, albo żółtą
    lampą migającą tzw. kogutem.

  • 22. Data: 2020-11-04 14:21:06
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "viktorius" napisał w wiadomości grup
    ..
    W dniu 2020-11-03 o 16:33, J.F. pisze:
> [...]
    pl...

    >No żeby gugla nie wiedzieć jak obsługiwać...
    >http://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20
    160002022/O/D20162022.pdf

    >Są tam warunki na każde oświetlenie pojazdu i inne wymogi dla
    >pojazdów, nawet określony jest kolor kabiny pomocy drogowej.

    Ale warunkow na te swiatla blyskowe to juz nie opisali :-)

    >Najważniejsze to zrozumieć, że światło migające to nie to samo, co
    >światło błyskowe, potem już z górki :)

    No niby tak, ale czy na pewno ?

    I w czym lepsze zolte blyskowe od awaryjnych, ze bronia odroznienia
    jak niepodleglosci :-)

    No dobra - awaryjne migaja, a blyskowe maja blyszczec :-)

    Ciagnie. W domysle - jedzie.
    Jedzie i miga awaryjnymi ! ?

    J.

  • 23. Data: 2020-11-04 14:38:18
    Od: Uncle Pete <4...@g...com>

    On 03.11.2020 10:49, J.F. wrote:
    > https://gazetawroclawska.pl/quiz/10381,to_musisz_wie
    dziec_zdajac_egzamin_na_prawo_jazdy_15_nowych_pytan_
    z_oficjalnych_testow_quiz,q,t.html

    > "Czy masz prawo włączyć światła awaryjne, gdy kierujesz holowanym pojazdem?
    >
    > Nie."

    Jaki wpływ na pole widzenia kierującego pojazdem ma prędkość jazdy?

    Twoja odpowiedź:

    Prędkość jazdy nie ma wpływu na pole widzenia kierującego.

    Prawidłowa odpowiedź:

    Wraz ze wzrostem prędkości zawęża się pole widzenia.

    W jaki sposób? Przez zakrzywienie czasoprzestrzeni?

  • 24. Data: 2020-11-04 15:53:55
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2020-11-04 o 14:38, Uncle Pete pisze:
> [...]
    >
    > Prawidłowa odpowiedź:
    >
    > Wraz ze wzrostem prędkości zawęża się pole widzenia.
    >

    > W jaki sposób? Przez zakrzywienie czasoprzestrzeni?

    W taki:

    https://mojafirma.infor.pl/moto/technika-jazdy/ogran
    iczona-widocznosc/760032,Czy-wzrost-predkosci-ograni
    cza-pole-widzenia-kierowcy.html

    --
    Liwiusz

  • 25. Data: 2020-11-04 17:55:34
    Od: Uncle Pete <4...@g...com>

    > W taki:
    >
    > https://mojafirma.infor.pl/moto/technika-jazdy/ogran
    iczona-widocznosc/760032,Czy-wzrost-predkosci-ograni
    cza-pole-widzenia-kierowcy.html

    Ale tam tylko stwierdza się coś takiego, ale nie jest napisane dlaczego.
    Powołują się na raport OECD i ECMT, prawdopodobnie chodzi o publikację
    "Speed Management", ale na razie nie potrafię znaleźć w niej
    odpowiedniego fragmentu. Ciekawią mnie fizyczne podstawy do takiego
    twierdzenia, ponieważ z punktu widzenia optyki pole widzenia nie zależy
    od prędkości. Podejrzewam, że chodzi o zdolności psychofizyczne
    kierowcy, a nie o prawa fizyki.

  • 26. Data: 2020-11-04 18:28:48
    Od: ąćęłńóśźż <...@...pl>

    Oczywiście zależy.
    Jeśli patrzysz na wprost i jedziesz 20 km/h to obraz powiedzmy 60° od osi twojego
    spojrzenia przesuwa się dla Ciebie z prędkością
    sin(60°)*20 km/h.
    Lecz jeśli jak wyżej patrzysz na wprost i jedziesz 200 km/h to ten sam obraz przesuwa
    się dla Ciebie z prędkością sin(60°)*200 km/h.
    A jest jakaś ludzka granica postrzegania ruchomych obrazów.

    -----

  • 27. Data: 2020-11-04 23:14:55
    Od: kk <k...@o...pl.invalid>

    On 2020-11-04 17:55, Uncle Pete wrote:

> [...]
    > twierdzenia, ponieważ z punktu widzenia optyki pole widzenia nie zależy
    > od prędkości. Podejrzewam, że chodzi o zdolności psychofizyczne

    Raczej proste. Patrzysz dalej to masz tak ustawioną ostrość.

  • 28. Data: 2020-11-05 07:20:21
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Wed, 4 Nov 2020 23:14:55 +0100, kk napisał(a):

    iczona-widocznosc/760032,Czy-wzrost-predkosci-ograni
    cza-pole-widzenia-kierowcy.html

    > Raczej proste. Patrzysz dalej to masz tak ustawioną ostrość.

    Raczej bez znaczenia. Oko nie teleobiektyw - 10m czy 200m - ostrosc ta
    sama. A nie powiesz mi, ze jadac np 50km/h to sie patrzysz 5m przed
    siebie ..

    Wiec jakas psychofizyka wzroku.

    J.

  • 29. Data: 2020-11-05 09:06:28
    Od: Uncle Pete <4...@g...com>

    On 04.11.2020 23:14, kk wrote:

    > Raczej proste. Patrzysz dalej to masz tak ustawioną ostrość.

    Nawet zakładając, że oko ma tak małą głębię ostrości (a nie ma), co to
    ma wspólnego z szerokością pola widzenia? Chyba raczej chodzi o pole, na
    którym mózg pozwala się skupić.

  • 30. Data: 2020-11-05 15:04:36
    Od: kk <k...@o...pl.invalid>

    On 2020-11-05 07:20, J.F. wrote:

> [...]
    >
    > Raczej bez znaczenia. Oko nie teleobiektyw - 10m czy 200m - ostrosc ta
    > sama. A nie powiesz mi, ze jadac np 50km/h to sie patrzysz 5m przed

    Pierwszy z brzegu artykuł nt oka

    https://www.zeiss.pl/vision-care/lepszy-wzrok/zrozum
    iec-widzenie/oko-czlowieka.html

    Fragment "Soczewka oka"