  • 1. Data: 2009-02-08 19:46:13
    Temat: laptop na lata
    Od: rs <n...@n...spam.pl>

    che kupic laptop, ktory ma sluzyc przez lata. zakladam co najmniej 5
    lat. moze chodzic ze starym softwarem, byle sie nie sypal. bedzie
    przeznaczony do poczty, grzebania w internecie, pisania textow,
    lekkiej obrobki zdjec i skanow i ich katalgowanie. laptop nie bedzie
    zbyt intensywnie ruszany z miejsca ale kilka razy do roku bedzie
    transportowany.
    jako ze do tej pory nie mialem wiekszych problemwo z DELLem, moj wybor
    padl na:
    DELL XPS M1530 albo Studio XPS 16, z domyslnymi komponentami z
    wyjatkiem twardego dysku, ktory zamiennilbym na SSD 256GB.
    czy to dobry wybor, czy moze polecicie cos lepszego spelniajacego
    wyzej wymienione kryteria?
    z gory dzieki. <rs>

  • 2. Data: 2009-02-08 19:55:51
    Temat: Re: laptop na lata
    Od: "Piotrek" <...@...ru>

> [...]
    > lekkiej obrobki zdjec i skanow i ich katalgowanie. laptop nie bedzie
    > zbyt intensywnie ruszany z miejsca ale kilka razy do roku bedzie

    a ja chyba nadal polece zastanowienie sie nad Lenovo z seri T
    obecnie mecze T61 od ponad roku(codziennie pokonuje z nim trase dom<>praca,
    w pracy 80% to praca przy biurku a reszta to gdzie popadnie :)
    lekko ze mna niema i zyje. podobnie jak i kilkaset innych T6x ktore w pracy
    mecza inni pracownicy :)
    wczesniej w poprzedniej firmie T2x, T3x i T4x przewinelo sie tez sporo i nie
    bylo z nimi problemow.

    nie wiem jeszcze jak wyglada nowa seria T firmy Lenovo, nie mialem go w rece
    wiec sie nie wypowiem, no i na odczucia odnosnie jakosci tez by trzeba bylo
    poczekac conajmniej rok, bo to ze u kogos na biurku jakis notebook wytrzymal
    2 mies i wyglada jak nowy to nie jest powod do dumy :D to powinno byc
    normalne :)

    --
    pzdr
    piotrek

  • 3. Data: 2009-02-08 19:59:54
    Od: "Zygmunt M. Zarzecki" <z...@m...zarzecki.kom.wytnij.malpe.zmien.kom.na.com>

    > wyjatkiem twardego dysku, ktory zamiennilbym na SSD 256GB.

    Po co ci SSD?

    zyga

  • 4. Data: 2009-02-08 20:30:00
    Od: "Tiber" <p...@p...onet.pl>

    Zygmunt M. Zarzecki wrote:

    > Po co ci SSD?

    Bo sie rzadziej sypia? W moim 10-miesiecznym M1530 wlasnie dogorywa
    320GB Szajsung.

    --
    tbr

  • 5. Data: 2009-02-08 20:32:02
    Od: rs <n...@n...spam.pl>

    On Sun, 08 Feb 2009 20:59:54 +0100, "Zygmunt M. Zarzecki"
    <z...@m...zarzecki.kom.wytnij.malpe.zmien.kom.n
    a.com> wrote:

    >Po co ci SSD?

    po to samo po co i HDD. <rs>

  • 6. Data: 2009-02-08 21:00:55
    Od: Michal Kawecki <k...@o...px>

    Dnia Sun, 8 Feb 2009 20:30:00 -0000, Tiber napisał(a):

    > Bo sie rzadziej sypia? W moim 10-miesiecznym M1530 wlasnie dogorywa
    > 320GB Szajsung.

    M. [Windows - Shell/User MVP]
    /odpowiadając na priv zmień px na pl/
    ecki

  • 7. Data: 2009-02-08 21:05:47
    Od: "Piotrek" <...@...ru>

    > Bo sie rzadziej sypia? W moim 10-miesiecznym M1530 wlasnie dogorywa 320GB
    > Szajsung.

    ja widzialem 5 letnie IBM T30 w ktorych dopiero dysk zaczynal "gwizdac", nie
    ma reguly.....

    --
    pzdr
    piotrek

  • 8. Data: 2009-02-08 21:25:30
    Od: "Kot Prezydenta" <c...@g...pl>

    Uzytkownik "Tiber" <p...@p...onet.pl> napisal w wiadomosci

    > Bo sie rzadziej sypia?

    tiaaaa

    róznica miedzy "normalnymi" dyskami a SSD jest taka ze zwykly dysk kazdy
    ma/mial i prawie kazdemu jakis padl - bo padaja ale malo kto zna kogos kto
    dysk SSD ma na tyle dlugo zeby mozna bylo ocenic jak faktycznie z trwaloscia

    Zalozenia dla SSD sa szczytne tyle tylko ze dysk SLC (szybszy i wytrzymalszy
    wariant SSD) nadal kosztuje sporo a wiekszosc dostepnych na rynku tanszych
    rozwiazan to dysk MLC a tych osobiscie do postawienia systemu bym nie
    wybieral.

    Zalet SSD ma wiele (oczywiscie SLC) ale ma tez w mojej opinii jedna wade
    otóz awaria dysku SSD jest praktycznie jednoznaczna z utrata danych co w
    przypadku klasycznych twardzieli nie jest juz takie oczywiste ....

  • 9. Data: 2009-02-08 22:07:14
    Od: "Tiber" <p...@p...onet.pl>

    Kot Prezydenta wrote:
> [...]
    > kazdy ma/mial i prawie kazdemu jakis padl - bo padaja ale malo kto
    > zna kogos kto dysk SSD ma na tyle dlugo zeby mozna bylo ocenic jak

    Dobrze, przyznaję rację, ale logika mówi, że typowe przyczyny padów
    dysków zachęcają do wzięcia pod uwagę SSD, prawda? Porównanie na Wiki
    wcale nie utwierdza w przekonaniu, że jedne dyski są _generalnie_ lepsze
    od drugich. Ja wiem, że stosunek cena/pojemność działa na niekorzyść
    SSD, ale np. dla rs-a nie musi to być kryterium wyboru. Tak samo liczba
    cykli. Zresztą - polimeryzowanie, trzeba by rs-a spytać dlaczego woli
    SSD, a nie wymyślać powody za niego.

> [...]
    > wytrzymalszy wariant SSD) nadal kosztuje sporo a wiekszosc dostepnych
    > na rynku tanszych rozwiazan to dysk MLC a tych osobiscie do

    Dell ładuje SLC.

> [...]
    > wade otóz awaria dysku SSD jest praktycznie jednoznaczna z utrata
    > danych co w przypadku klasycznych twardzieli nie jest juz takie

    Ale ilu znasz domowych userów, którzy byli na tyle głupi żeby nie zrobić
    backupu, a są na tyle bogaci żeby ich było stać na recovery?

    --
    tbr

  • 10. Data: 2009-02-08 22:14:02
    Od: "Tiber" <p...@p...onet.pl>

    Piotrek wrote:

    > ja widzialem 5 letnie IBM T30 w ktorych dopiero dysk zaczynal
    > "gwizdac", nie ma reguly.....

    Wiem, rozumiem, tyle że w przypadku Delli a.) mam informację z pierwszej
    ręki jak się dba o dyski w montowniach Della, konkretnie likwidowanej
    irlandzkiej (i pewnie to nie wyjątek), b.) najtańszy z najtańszych
    320GB@5400RPM, czyli ten który mam, psuje się dosyć często, tak
    stwierdził koleś z serwisu Della i tak twierdzi Gugiel, więc przy
    proponowanych przez przedpiścę systemach moje osobiste doświadczenia
    stawiałbym dosyć wysoko na liście argumentów ;-)

    --
    tbr