  • 41. Data: 2022-05-05 23:50:06
    Temat: Re: laser raz jeszcze
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    czwartek, 5 maja 2022 o 20:58:41 UTC+2 J.F napisał(a):

    > Ale po co - nie lepiej sobie RPG zbudowac? :-P
    >
    > P.S. Izraelczycy sobie zbudowali czolg wedle wlasnych przemyslow.
    > Ale o ile pamietam, to jakis niedawny konflikt w Libanie zakonczyli
    > bardzo szybko - cos po dwóch czolgach.
    >
    > J.
    Co mnie Izraelczycy w temacie o laserze obchodzą. Nudzisz się? Jeśli tak to jako
    mistrz szukania w necie znajdź informacje o detektorach laserów w helikopterach. Ten
    temat jest o laserze. Czy jesteś w stanie to zrozumieć? Temat niedługo zniknie bo ja
    jacys dziwni ludzie tutaj się udzielają. Nie interesuje ich własne bezpieczeństwo jak
    by byli agentami potencjalnych wrogów.

  • 42. Data: 2022-05-09 13:14:58
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Thu, 5 May 2022 14:50:06 -0700 (PDT), Zenek Kapelinder wrote:

    temat?

    porozmydlam dalej
    https://www.youtube.com/watch?v=-scHWdkngAU

    Krzywdy jakby nie zrobil, ale troche powk*, i moze nawet przerobil.

    Jakby mial dostep do lepszych materialow ...

    > Co mnie Izraelczycy w temacie o laserze obchodzą. Nudzisz się?
    > Jeśli tak to jako mistrz szukania w necie znajdź informacje o
    >detektorach laserów w helikopterach. Ten temat jest o laserze.

    https://core.ac.uk/download/pdf/333720239.pdf

    To akurat dalmierze i mam wrazenie, ze tak miedzy wierszami
    chodzi o jedno impulsowe. Ale jednak impulsowe - przy stalej wiazce
    trudno byloby to wykryc.

    Do naprowadzania trzeba cos takiego
    https://www.quora.com/How-does-the-AN-PEQ-1C-laser-A
    cquisition-Marker-SOFLAM-work-1

    hm, nato stanag band 1 .. szukaj dalej :-)

    https://en.wikipedia.org/wiki/AN/PEQ-1_SOFLAM

    impuls 80mJ ... to za duza ta czestotliwosc byc nie moze ...
    rzedu 100Hz obstawiam.

    J.

  • 43. Data: 2022-05-09 15:48:23
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    poniedziałek, 9 maja 2022 o 13:15:01 UTC+2 J.F napisał(a):

> [...]
    >
    > https://en.wikipedia.org/wiki/AN/PEQ-1_SOFLAM
    >
    > impuls 80mJ ... to za duza ta czestotliwosc byc nie moze ...

    Jak chcesz to się postarasz. Moc śladowa za to rozbieżność wiązki bardzo mała. Co do
    modulacji. Jak byś był konstruktorem urządzeń do wykrywania oświetlenia laserem
    helikopterow to byś założył że wróg oświetlacz dostosuje tak żeby tobie łatwiej było?
    Na mój gust odbiornik w helikopterze będzie działał jak sygnał będzie z modulacja
    albo bez modulacji. Czułość też będzie miał bardzo dużą. Możliwe że taki modul
    zalatwil by sprawe straszenia pilotów i czoglistow. Do uszkadzania oczu chyba trochę
    za słaby.
    https://www.laserlands.net/diode-laser-module/940nm-
    980nm-laser-module/980d-12v-ttl.html

  • 44. Data: 2022-05-09 17:11:49
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 9 May 2022 06:48:23 -0700 (PDT), Zenek Kapelinder wrote:

> [...]
    > wykrywania oświetlenia laserem helikopterow to byś założył że wróg
    > oświetlacz dostosuje tak żeby tobie łatwiej było?

    Ja bym założył ze rakieta musi zobaczyc te "plamke" lasera w terenie.
    A ona wcale juz nie musi byc taka mała, i to juz bedzie swiatlo odbite
    rozproszone.
    Czyli bedzie sie bardzo niewiele różnić od jasności tła.
    Podejrzewam, ze bez modulacji jest nie do zauwazenia.

    W wersji drugiej, to bym założył, ze modulacja jest jakas bardziej
    skomplikowana, zebym nie mógł w prosty sposób wytworzyc falszywych
    celów.

    > Na mój gust
    > odbiornik w helikopterze będzie działał jak sygnał będzie z
    > modulacja albo bez modulacji.

    Bedzie mial ten sam problem - chocby sloneczko oswietli, cos tam
    przeciez podczerwieni emituje, i juz masz falszywy alarm.
    Trzeba jakos odrózniac sygnal naprowadzający od przypadkowego
    oswietlenia. I na mój gust to szybkozmiennosc bedzie tu dobrym
    kryterium.

    Nie wiem jak z optyką - jesli mozna zrobic filtr na w miare dokladnie
    1064nm, to byc może rakieta mogłaby z takim filtrem "ciemnosc widziec"
    i na tym tle byloby widoczne oswietlone miejsce.
    Czasem sa takie filtry o bardzo wąskim pasmie dostępne.

    Ale jak wrog zmieni laser ... dopasowac detektor do wszystkich typow
    laserow uzywanych przez wrogow, bo na razie jest ich niewiele i
    wszystkie YAG? Niebezpieczne.

> [...]
    > Możliwe że taki modul zalatwil by sprawe straszenia pilotów i
    > czoglistow. Do uszkadzania oczu chyba trochę za słaby.

    0.4W, trafisz w oko - powienien uszkodzic. Ale trzeba trafic w
    zrenice.

    Rozbieznosc wiazki dosc spora, 5 mrad, ale pewnie da sie zogniskowac
    na lepszą

    Ale co on ma - dodatkowo kamere na pokladzie?
    "w/TTL Night Vision"

    J.

  • 45. Data: 2022-05-09 18:15:48
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    poniedziałek, 9 maja 2022 o 17:11:52 UTC+2 J.F napisał(a):

> [...]
    > na lepszą
    >
    > Ale co on ma - dodatkowo kamere na pokladzie?

    Z tego co wiem z innych niż net źródeł fotodetektor w rakiecie na chwilę przed
    odpaleniem jest schładzany ciekłym azotem a ostatnio ciekłym argonem. Zimny lepiej
    widzi. Ale to jest rzecz poboczna jak widzi rakieta bo nie chce zrobić rakiety tylko
    coś co nawet jej nie udaje. Modulacja może być potrzebna jak kilku kilku atakuje
    kilka helikopterów. Żeby każda rakieta przywaliła w swój cel. Ale nie jest niezbędna.
    Drony atakują w pojedynkę. A jeśli jest ich więcej to kierowane są z jednego miejsca.
    Na etapie miejsca z którego są kierowane można odpalac rakiety w dronach tak żeby się
    sygnały nie zakłócały. Znowu na polu walki kiedy pojedynczy żołnierz odpala rakietę
    to raczej ma rakietę taka że jej pokaże gdzie ma przywalić i zmyka się schować i
    załadować do wyrzutni następna. Wracając do tematu uważam na 99,9% że sensory na
    sprzęcie zrobią alarm jeśli tylko wykryją oświetlenie laserem z określonego
    przedziału długości fali. To czy będzie ono modulowane czy nie chyba nie ma żadnego
    znaczenia. Mam również podejrzenie że mogą one wykrywać swiato lasera z zakresu
    widzialnego. Zakres widzialny nie jest używany bo zdradzał by za szybko gdzie jest
    strzelający. Ale kto zabroni zrobić sterowanie na laser czerwony albo zielony. W
    przypadku innych niż podczerwień długościach fal helikopter by nie wykrył że jest
    namierzany.

  • 46. Data: 2022-05-09 18:24:54
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

> [...]
    > na lepszą
    >
    > Ale co on ma - dodatkowo kamere na pokladzie?

    To TTL jest do włączania i wyłączania, można sterować PWMem. Czyli można zrobić z
    555 najprostsza modulację. Mozna zrobić wypełnienie 1% i podnieść moc diody w
    impulsie sto razy.

  • 47. Data: 2022-05-09 18:41:05
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 9 May 2022 09:15:48 -0700 (PDT), Zenek Kapelinder wrote:

> [...]
    >>
    > Z tego co wiem z innych niż net źródeł fotodetektor w rakiecie na
    > chwilę przed odpaleniem jest schładzany ciekłym azotem a ostatnio

    To sa rakiety naprowadzane na promieniowanie IR celu, czyli termiczne.

    W przypadku naprowadzania laserowego nie ma takiej potrzeby.

    > Ale to jest rzecz poboczna jak
    > widzi rakieta bo nie chce zrobić rakiety tylko coś co nawet jej nie
    > udaje.

    No ale jak normalna rakieta wymaga modulowanej, to "oswietlacz
    laserowy moduluje" i ty tez musisz modulowac podobnie.

    > Modulacja może być potrzebna jak kilku kilku atakuje kilka
    > helikopterów. Żeby każda rakieta przywaliła w swój cel. Ale nie
    > jest niezbędna.

    Ja tam obstawiam, ze jest niezbedna.

> [...]
    > rakietę to raczej ma rakietę taka że jej pokaże gdzie ma przywalić
    > i zmyka się schować i załadować do wyrzutni następna.

    No jak widzisz - nie zawsze.
    Choc ostatnio F&F modne.

    > Wracając do
    > tematu uważam na 99,9% że sensory na sprzęcie zrobią alarm jeśli
    > tylko wykryją oświetlenie laserem z określonego przedziału długości
    > fali.

    Dawniej, to pewnie mozna bylo zalozyc, ze bedzie to laser YAG.
    Ale dzis laserow dostepnych jest wiecej.

    zreszta miales ten link
    https://www.kenbit.pl/sol-1/
    wykrywa 800-1700nm
    a przykladowe lasery masz wymienione

    > To czy będzie ono modulowane czy nie chyba nie ma żadnego
    > znaczenia.

    masz tu troche fotek w podczerwieni (bliskiej)
    https://shotkit.com/infrared-photography/

    I naprowadz sie na to.

    Barwy są falszywe ... ale pokazuja, ze spektrum i w podczerwieni jest
    rozne.

> [...]
    > zdradzał by za szybko gdzie jest strzelający. Ale kto zabroni
    > zrobić sterowanie na laser czerwony albo zielony.

    Ten sam problem, a nawet wiekszy - sam piszesz ze trzeba dluzszy czas
    naprowadzac rakiete.

    > W przypadku
    > innych niż podczerwień długościach fal helikopter by nie wykrył że
    > jest namierzany.

    Za to pilot moze naocznie zobaczyc.

    J.

  • 48. Data: 2022-05-09 18:54:05
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 9 May 2022 09:24:54 -0700 (PDT), Zenek Kapelinder wrote:

    >>> https://www.laserlands.net/diode-laser-module/940nm-
    980nm-laser-module/980d-12v-ttl.html

    > To TTL jest do włączania i wyłączania, można sterować PWMem.

    Chyba tak.
    Ale czemu "night vision" ?

    >Czyli można zrobić z 555 najprostsza modulację.
    >Mozna zrobić wypełnienie 1% i podnieść moc diody w impulsie sto razy.

    a z tym to ostroznie. Niektorzy ostrzegaja, ze tak sie nie da.

    J.

  • 49. Data: 2022-05-09 23:41:14
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    poniedziałek, 9 maja 2022 o 18:41:08 UTC+2 J.F napisał(a):

> [...]
    > rozne.
    > Ten sam problem, a nawet wiekszy - sam piszesz ze trzeba dluzszy czas

    Cały czas patrzysz z punktu widzenia konstruktora rakiety. Popatrz z punktu widzenia
    konstruktora systemu obronnego śmigłowca. Trochę danych dostarczy wywiad. Ale zawsze
    zostanie niepewność co wymyśli konstruktor rakiety. Wora by mu ukręcili jak by się
    okazało że zrobił super zabezpieczenie na podczerwień a wróg ma zielony dyskotekowy
    laser do naprowadzania. Są zbiorniki spawane metoda traconego spawacza to na wojnie
    też może być metoda namierzania helikopterów metoda traconego operatora. Argument że
    mogą namierzyc jak by światło widzialne było jest bardzo naciągany. Pokazywali jak to
    robią na Ukrainie. Najpierw wybiera cel ale jeszcze go nie oświetla. Uruchamia
    oświetlanie ale nie celuje w cel tylko obok. Potem na wyczucie jak rakieta jest
    blisko celu przenosi oswietlenie na cel. W takiej sytuacji załoga celu nie zdąży
    powiedzieć o kurwa. A nawet jak by oświetlał helikopter z boku to załoga ma do pięciu
    sekund na reakcję. Nie zdarza się obrócić żeby ostrzelać tego co strzelał. Automat
    wystrzeli kilka zimnych ogni. Jeśli rakieta z jakiś powodów ich nie trafi to zdarza
    się zesrać w gacie zanim dostaną drugą. A jak by nie dostali to są na cztery dni
    wykluczeni z lotów bo trzy dni będą pili żeby odreagować a czwarty dzień będą
    dochodzić do siebie.

  • 50. Data: 2022-05-10 10:22:47
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 9 May 2022 14:41:14 -0700 (PDT), Zenek Kapelinder wrote:

    cquisition-Marker-SOFLAM-work-1

    980nm-laser-module/980d-12v-ttl.html

    > Cały czas patrzysz z punktu widzenia konstruktora rakiety. Popatrz z
    > punktu widzenia konstruktora systemu obronnego śmigłowca.

    Jak popatrze z punktu widzenia konstruktora rakiety, to wiem, czego
    sie spodziewac dla systemu ostrzegania :-)

    > Trochę danych dostarczy wywiad.

    Dostarczy, albo nie dostarczy, albo dostarczy za późno, lub fałszywkę.

    > Ale zawsze zostanie niepewność co wymyśli
    > konstruktor rakiety.

    Szczególnie, ze ich przybywa.

> [...]
    > traconego spawacza to na wojnie też może być metoda namierzania
    > helikopterów metoda traconego operatora.

    No ba - oplaca sie, pozostaje jednak ryzyko, ze:
    -pilot/detektor zauwazy i uniknie trafienia,
    -po czym przejdzie do ataku.
    -raczej bym nie liczyl, ze zdażą operatora uszkodzic przed trafieniem
    ale jesli tak, to znow helikopter ocaleje.

> [...]
    > oświetla. Uruchamia oświetlanie ale nie celuje w cel tylko obok.
    > Potem na wyczucie jak rakieta jest blisko celu przenosi oswietlenie

    No widzisz, jest metoda. Ale jak do helikoptera strzelasz, to nie masz
    obok. Chyba ze rakieta jakos z "powietrza" te wiazke lapie.

> [...]
    > A nawet jak by oświetlał helikopter z boku to załoga ma do pięciu
    > sekund na reakcję. Nie zdarza się obrócić żeby ostrzelać tego co

    Ale jakis unik moze wykonac. I operator nie zdąży ... ale automat
    nadązy ..

    > Automat wystrzeli kilka zimnych ogni.

    Tez moze pomoc.

> [...]
    > dostaną drugą. A jak by nie dostali to są na cztery dni wykluczeni
    > z lotów bo trzy dni będą pili żeby odreagować a czwarty dzień będą

    J.