    From: "Mchal M. Lechanski" <m...@d...eu>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: ledowy flash (stroboskop?)
    Date: Sun, 25 Jul 2021 18:56:12 +0100

    Dobry wieczór,

    potrzeba mi kilku - powiedzmy 5 lub 6, źródeł światła błyskowego o jak
    najkrtszymm czasie błysku.
    Teraz używam tanich, niededykowanych/uniwersalnych lamp błyskowych które
    pozwalają na zmianę czasu trwania błysku. Zazwyczaj błysk o pełnej mocy
    trwa ok 1/500 sek, a błysk o mocy 1/128 trwa ok 1/20000 sek.
    Niby wszystko działa, ta 1/20000 mi się sprawdza, choć nie obraziłbm się
    mając do dyspozycji jeszcze krótsze czasy.
    Lampy wyzwalam używając standardowych, fotograficznych wyzwalaczy
    radiowych. Oczywiście chińskich, najtańszych.
    Problem z takim zestawem jest w czasie opóźnieinia - każdy zestaw
    lampa/odbiornik ma swój indywidualny czas reakcji i w skrajnych
    przypadkach grupa lamp (jedna lampa jeden odbiornik) sterowanych tym
    samym nadajnikiem błyska sobie z róznymi opóźnieniami. Próbowałem użyć
    kabelków zamiast radia, ale lampy mają swoje własne parametry i też nie
    zawsze błyskają wtedy, gdy chcę.
    Dodatkowo irytującą funkcją, ale za to jakże ekologiczną, jest
    "zasypianie" lampy gdy jest nieużywana przez określony czas. I tego
    oszczędzania energii wyłączyć się nie da... Już nie będę dalej opisywał,
    jakich inwektyw używam, gdy po jakichś przygotowaniach uruchamiam
    zestaw, a tu radosnie błyska mi tylko jedna lampa, albo wręcz żadna, bo
    przekroczony został czas "idle",

    Przeszukując internety natrafiłem na projekty wykorzystujące ledy
    pracujące w warunkach ekstremalnych.
    Na przykład takie:

    https://petermobbs.wordpress.com/2015/02/06/experime
    nts-with-led-based-flash-gun-for-high-speed-photogra
    phy/

    https://td0g.ca/2020/06/29/e2-a-the-high-speed-led-s
    trobe-mk-2/

    Niby wszystko tam jest, oprogramowanie, opis, płytka, zestaw elementów -
    tylko kleić wszystko do kupy. Niestety moja wiedza nie pozwala na ocenę
    czy budując takie błyskadełka uniknę problemów z różnymi opóźnieniami,
    czy będę mógł użyć dotychczasowych radyjek do wyzwalania, czy to się w
    ogóle opłaca - podobnych pytań jest więcej...

    Stąd prośba do bardziej doświadczonych - ma to sens? Jakieś uwagi
    odnośnie koncepcji, materiałów. Czy raczej jednak zainwestować w
    profesjonalne lampy i ułady wyzwalania, co, według wstępnych obliczeń,
    zabiłoby ceną caly projekt.

    Z góry dzięuję za jakiekolwiek sugestie i opinie.

    --
    Michał