  • 41. Data: 2010-02-27 20:52:24
    Temat: Re: [lekki OT] Co (i kiedy) się stało z "Młodym Technikiem"?
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Sat, 27 Feb 2010 21:41:58 +0100, Zbych wrote:
    >J.F. przemówił ludzkim głosem:
    >
    >Żartujesz? Dzisiaj smartfony mają po 256MB, a ty chcesz przyczepić do
    >atoma "parę" MB - to nawet na waciki nie wystarczy.

    256MB moze byc dzis za duzo z uwagi na mozliwosci wykonawcze.
    Wzrosnie powierzchnia, spadnie uzysk.

    A w koncu nie blokuje mozliwosci dolaczenia pamieci zewnetrznej.

    J.

  • 42. Data: 2010-02-27 20:57:07
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Zbych napisał:

    > Czy ile go powinno być? 640k każdemu wystarczy?

    1GB, 2GB, 4GB. W tej chwili kupując nowy komputer mamy do wyboru więcej
    różnych rodzajów procesorów, niż wielkości pamięci. Większośą ma 4GB,
    sporadycznie jest więcej, a czasem mniej. Nie ma żadnych przeszkód,
    by procesor produkować i sprzedawać w kilku wersjach różniących się
    wielkością RAM. Tak jak to teraz jest z różnymi prędkościami zegara.

    > Nie zapominaj, że atomy są używane i w tabletach, i w serwerach.

    A jakaś straszna tragedia by się stała, gdyby tablety miały inne
    procesory niż serwery?

    > Urawniłowka nie wszędzie się sprawdza.

    No właśnie.

    --
    Jarek

  • 43. Data: 2010-02-27 21:01:21
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Atlantis napisał:

    > Ten tekst to najprawdopodobniej mit - jeden z elementów czarnego PR
    > wymierzonego przeciwko postaci Billa G. ;) Nie chce mi się wierzyć w
    > cała sprawę z przynajmniej dwóch powodów:

    To faktycznie mit (że Bill G. tak powiedział in extenso), ale
    z pokryciem w faktach. Ten apokryficzny tekst datowany jest
    na wczesne lata osiemdziesiąte, kiedy to powstał DOS. DOS był
    systemem 16-bitowym, mogącym adresować 1MB przestrzeni pamięci.
    Zdecydowano jednak, że do swobodnego korzystania przez system
    z 1024k pozostawi się 640k, a resztę przeznaczy się dla urządzeń
    i *unormuje* się tam adresy. Czyli każdemu wystarczy 640k, nie
    musi szaleć po całych 1024k, a dzięki tym ograniczeniom zyskamy
    kompatybilność sprzętu i programów.

    --
    Jarek

  • 44. Data: 2010-02-28 16:38:02
    Od: "Marcin Wasilewski" <j...@a...pewnie.je.st>

    Użytkownik "Włodzimierz Wojtiuk" <w...@w...pl> napisał w wiadomości

    > "Typowy" użytkownik tegoż magnetofonu nie mógł się z nim pokazać w żadnym
    > serwisie bo był ... (kim?).

    Darmowym dawcą podzespołów, które przydawały się do innych napraw?

  • 45. Data: 2010-02-28 17:10:15
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Marcin Wasilewski napisał:

    > Darmowym dawcą podzespołów, które przydawały się do innych napraw?

    Nie, to zdecyzowanie nie. To był bardzo dobrze zaprojektowany i wykonany
    sprzęt, ale w całości złożony z najzwyklejszych podzepsołów. Normalne
    tranzystory, oporniki, kondensatory.

    --
    Jarek

  • 46. Data: 2010-02-28 17:30:10
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    > Telewizor (w domu elektronika zwykle była jeszcze w radiu i na tym
    > się kończyło) w latach sześćdziesiątych czy siedemdziesiątych mógł
    > kosztować półroczną pensję i psuł się też co pół roku. Nikogo to nie
    > dziwuło.

    Hmm... Czy ja wiem? Pisałem po prostu w oparciu o moje własne
    obserwacje. Wiem, że o awaryjności pewnych konstrukcji krążyły wręcz
    legendy (taki Rubin) ale inne? Pamiętam z dzieciństwa Diorę Donatinę, na
    której słuchałem "Radia Dzieciom". Sprzęt nie do zdarcia, nie pamiętam
    ani jednej awarii do czasu, gdy zwyczajnie została spakowana i
    wyniesiona na strych. Podejrzewam, że zapewne nadal by działała. Mam
    zamiar za jakiś czas zrobić mały przegląd, spróbować przestroić głowicę
    UKF na CCIR itp.
    To samo z Amatorem 2 Stereo - dopiero ostatnimi czasy pojawiły się
    problemy o których mówiłem. Jowita 2IC - podobnie. Generalnie spora
    część tych odbiorników poszła w zapomnienie wraz z przejściem z OIRT na
    CCIR.

    > Nawet zakładało się, że każdy egzemplarz w okresie gwarancji średnio
    > raz trafi do naprawy. Każdy miał w notesie zapisany telefon do magika
    > od telewizorów, a ci mieli z czego żyć.

    Tutaj bardziej pasowałby mi stary Helios. Tyle, że jego moja rodzina
    używała długimi latami, a ilość wizyt u "magika od telewizorów" też nie
    była jakoś szczególnie imponująca. ;)

    > W magnetofonie skonstruowanym przez Stefana Kudelskiego miałem w
    > środku obudowy schemat i fabrycznie dołączony komplet części
    > zamiennych -- tranzystorów, oporników i kondensatorów. Do tego sondę
    > pomiarową -- wskaźnik wysterowania po przestawieniu przełącznika
    > zamieniał się w woltomierz, można było porównywać napięcia ze
    > schematem i szukać usterki. Ale nigdy mi się to nie przydało.

    Hmm... Pamiętam, że w trakcie wizyty w Polskim Radiu pokazano nam stary,
    zabytkowy magnetofon Nagra. Nie wiem czy mówimy akurat o tym samym
    modelu. W każdym razie oprowadzający chwalił sprzęt za jego niezawodność.

  • 47. Data: 2010-02-28 17:37:30
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    W dniu 2010-02-26 18:56, Papa5merf pisze:

    > w każdej lunecie jest jakiś kszyżyk:O)

    Nie wiem jak to wygląda w nowych wynalazkach, ale gdy ostatnio
    strzelałem z broni długiej z lunetą były tam dwa elementy, które
    należało zgrać ze sobą i z celem (jak muszka i szczerbinka w klasycznym
    celowniku). Nijak się to ma do celowania w grach komputerowych, gdzie
    wystarczy najechać graficznym wskaźnikiem na przeciwnika i kliknąć myszą. ;)

    > strzelcem wyborowym nie zostajesz z praktyki, ale ze zdolności, talent
    > jest nienabywalny, w praktyce możesz go jedynie doszlifować:O)

    A kto mówi o strzelcu wyborowym? Ci nawet w standardowej armii stanowią
    elitę. Mi chodzi o ogólne obeznanie z bronią, umiejętność jej obsługi.
    Obawiam się, że przeciętny człowiek z mojego pokolenia zmuszony do
    użycia broni, nawet jakimś cudem ją zdobywszy nie byłby w stanie jej
    użyć. Myślę, że niejednej odpadłby już na jej odbezpieczeniu. W grach
    komputerowych zwyczajnie nie pokazuje się technicznych szczegółów -
    pewnie element społecznej paranoi, jaka ostatnimi czasy ma miejsce. :)

    > nie ma żadnych fobi, po prostu u nas tylko bandytom pozwala się na
    > dostęp do broni, normalna młodzisz nie ma do niej dostępu:O)

    No i to jest właśnie ta paranoja o której mówię. Wielu ludzi uwierzyło,
    że samo posiadanie broni zrobi z człowieka bandytę. ;)

  • 48. Data: 2010-02-28 17:40:38
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    W dniu 2010-02-26 19:37, PeJot pisze:

    > 10/2009. Reakcyjniak na PCF801 i z napięciem anodowym 6 V.

    To na tak niskim napięciu anodowym ma w ogóle szansę zadziałać?
    Niech zgadnę - obawa, że jakiś czytelnik nie wie, że wysokie napięcie
    anodowe może mu wyrządzić krzywdę a potem będzie występował z
    roszczeniami wobec redakcji? ;)

    > Jakbyś miał kłopoty ze znalezieniem to podaj @.

    Hmm... Masz może to w wersji elektronicznej? E-Mail taki, jaki podany
    tutaj - tylko trzeba usunąć pułapkę antyspamową. ;)

  • 49. Data: 2010-02-28 17:48:54
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Fri, 26 Feb 2010 17:33:19 +0100, Atlantis wrote:

    >Problem z dzisiejszą młodzieżą jest taki, że zapewne wydaje im się, iż o
    >broni wiedzą wszystko. Bo naoglądali się filmów i grają w gry
    >komputerowe. W praktyce może być o wiele gorzej i pewnie niejednego
    >rozłoży na łopatki taki banał jak odbezpieczenie pistoletu, wymiana albo
    >napełnienie magazynka. ;) [..]
    >Kolejna sprawa to celowanie - w prawdziwym świecie nie ma "krzyżyka". :)

    No jak nie ma ?
    http://www.youtube.com/watch?v=KcPQSld3_10

    gra wideo.

    Amerykanie chca z tym zejsc do pojazdow.

    J.

  • 50. Data: 2010-02-28 18:01:31
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Atlantis napisał:

    > Hmm... Czy ja wiem? Pisałem po prostu w oparciu o moje własne
    > obserwacje. Wiem, że o awaryjności pewnych konstrukcji krążyły
    > wręcz legendy (taki Rubin) ale inne?

    Komputer psuł się na przykład co dwie godziny -- tak przewidywał
    producent. Miałem na myśli sprzęt lampowy. Kiedyś czas płynął
    wolniej, radio wyprodukowane gdzieś tak zaraz po reformie rolnej
    używane było jeszcze z Gierka. Kilkunastoletni telewizor też nie
    był zabytkiem, bo nie każdego było stać na kupienie nowego. Lampy
    nie zawsze tyle potrafiły wytrzymać, więc w sklepie z żarówkami
    leżały na półkach również triody i pentody. Jak kto miał bardziej
    techniczne zacięcie, wymieniał sobie sam. Kineskopy regenerowano.
    Doraźnie przez zwiększenie niektórych napięć, ale również przez
    oberżnięcie szyjki, wstawienie nowej armaty i ponowne wypompowanie
    powietrza. Telewizyjni magicy oferowali usługę wymiany wszystkich
    kondensatorów papierowych na nowe plastikowe, co miało na celu
    ogólne odmłodzenie telepudła. Kiedyś sprzęt elektroniczny nie był
    czymś jednorazowym, tak jak teraz.

    > Hmm... Pamiętam, że w trakcie wizyty w Polskim Radiu pokazano nam stary,
    > zabytkowy magnetofon Nagra. Nie wiem czy mówimy akurat o tym samym
    > modelu. W każdym razie oprowadzający chwalił sprzęt za jego niezawodność.

    Podejrzewam, że łatwiej dzisiaj znaleźć sprawną NAGRĘ niż uszkodzoną.
    Ale to już inna technika. Tranzystory. W dodatku krzemowe. Konstrukcje
    z germanem potrafiły po kilku latach zmieniać parametry, i to dość
    znacznie.

    --
    Jarek