  • 1. Data: 2009-01-03 17:06:21
    Temat: [newbie] mc34063 a dławik
    Od: Butek <e...@i...invalid>

    Witam,

    Dorwalem przypadkowo stare lampy nixie (lc516) i probuje je odpalic
    uzywajac przetwornicy na mc34063, niestety w przydomowym zlomowisku
    jedyny dlawik jaki znalazlem to 220uH (z wyliczen wynikaloby, ze
    przydalby sie >300 albo i nawet 4xx). Czy moze to byc przyczyna
    niemilosiernego bzyczenia swiecacej lampy?

    --
    butek (b u t na n d kropka e - w r o kropka p l)
    bucket. Use at least two or three buckets and keep them in separate

  • 2. Data: 2009-01-03 18:38:14
    Temat: Re: [newbie] mc34063 a dławik
    Od: "CosteC" <c...@s...konto.pl>

> [...]
    > dlawik jaki znalazlem to 220uH (z wyliczen wynikaloby, ze przydalby sie

    Bez podania parametrów twojego układu będzie trudno coś powiedzieć.
    Osobiście uważam że przetwornica pracuje ci z cześtotliwością rzędu 12-15kHz
    i piszczy, źle dobrany kondensator taktujący, źle dobrany rezystor Rsc...
    Wiele może być powodów.

    Obliczenia w nocie od MC34063 są źle wyprowadzone. Nie sugeruj sie nimi i
    poszukaj postów urzytkownika -RoMan- na elektrodzie.

    Pozdrawiam
    CosteC

  • 3. Data: 2009-01-03 21:22:58
    Od: Konop <k...@g...pl>

    Butek pisze:
> [...]
    > przydalby sie >300 albo i nawet 4xx). Czy moze to byc przyczyna
    > niemilosiernego bzyczenia swiecacej lampy?

    Zwiększanie dławika powoduje z reguły obniżanie częstotliwości, a za
    buczenie odpowiada zbyt niska częstotliwość... więc jeśli idzie o
    wartość dławika - pewnie jest on za duży ;)... oczywiście nie tylko
    indukcyjność decyduje o częstotliwości, więc zmieniając odpowiednie
    elementy zapewne uzyskasz poprawną pracę z użyciem swojego dławika :)... .

    Pozdrawiam
    Konop

    PS A testowałeś obciążony układ czy nieobciążony??

  • 4. Data: 2009-01-03 23:38:29
    Od: Butek <e...@i...invalid>

    Konop pisze:
> [...]
    >
    > Pozdrawiam
    > Konop
    >
    > PS A testowałeś obciążony układ czy nieobciążony??

    I tak, i tak, przy nieobciazonym czestotliwosc "dzwieku" jest duzo
    nizsza - cos a'la szybkie "pykanie", przy obciazonym jedna lampa
    (oczywiscie przez rezystor) to juz prawie nierozroznialne buczenie :)
    Vin - 16V, Vout - ~170V, mosfet - irf640, dioda- MUR860, kondensator od
    czestotliwosci (pin 5) - od 27pF do 100nF, testowalem wszystko co mam
    pod reka i nic :(

  • 5. Data: 2009-01-03 23:58:55
    Od: Konop <k...@g...pl>

    Butek pisze:

> [...]
    > Vin - 16V, Vout - ~170V, mosfet - irf640, dioda- MUR860, kondensator od
    > czestotliwosci (pin 5) - od 27pF do 100nF, testowalem wszystko co mam

    A jaki rezystor ograniczający prąd?? Ten w obwodzie plusa zasilania...

  • 6. Data: 2009-01-04 00:17:26
    Od: Butek <e...@i...invalid>

    Konop pisze:

    > A jaki rezystor ograniczający prąd?? Ten w obwodzie plusa zasilania...

    Chodzi Ci o rezystor [out ukladu przetwornicy]->[common a. lampy]? 16k
    5% (1/2W , 1/4W), zgodnie z tym co gdziestam wyczytalem, probowalem
    mniejsze, wieksze, bez zmian :(

    A za mosfetem+diodą jest 620k->2.2k pot (podlaczony do 5 pinu mc)->4.7k->gnd

    Może troche nieskladnie pisze, ale "analogi" to dla mnie czarna magia
    troche, uklady cyfrowe na jakichs atmelach itp. mi dzialaja bez
    problemu, ale wiadomo, tam praktycznie wartosc zadnego elementu nie jest
    krytyczna.

  • 7. Data: 2009-01-04 00:30:00
    Od: Butek <e...@i...invalid>

    Butek pisze:
> [...]
    > troche, uklady cyfrowe na jakichs atmelach itp. mi dzialaja bez
    > problemu, ale wiadomo, tam praktycznie wartosc zadnego elementu nie jest

    Update, za szybko wyslalem:

    Zastanawialem sie nad uzyskaniem tego 170VDC normalnie z sieci, zamiast
    bawic sie w przetwornice, przez mostek i jakis dzielnik, ale z drugiej
    strony zalezy mi na jakims sterowaniu via atmel czy PIC, a uzyskac ze
    170VDC -> stabilne 5VDC dzielnikami i innymi cudami to chyba nie da
    rady? Czy moze jest jakas sprytna kostka która mi w tym pomoże? Jakoś
    zestaw transformator, mostek, regulator mi sie nie usmiecha, duuuzo
    miejsca. Dzieki za pomoc do tej pory ;)

  • 8. Data: 2009-01-04 10:55:19
    Od: Filip Ozimek <f...@m...polbox.pl>

    Butek pisze:

    > rady? Czy moze jest jakas sprytna kostka która mi w tym pomoże? Jakoś
    > zestaw transformator, mostek, regulator mi sie nie usmiecha, duuuzo
    > miejsca. Dzieki za pomoc do tej pory ;)

    Kup na allegro gotową przetwornicę do lamp nixie.

    --
    Filip.

  • 9. Data: 2009-01-04 11:29:23
    Od: Konop <k...@g...pl>

    > Chodzi Ci o rezystor [out ukladu przetwornicy]->[common a. lampy]? 16k
    > 5% (1/2W , 1/4W), zgodnie z tym co gdziestam wyczytalem, probowalem
    > mniejsze, wieksze, bez zmian :(

    Chodziło mi o rezystor między pinami 6 i 7... a najlepiej - to możesz
    podesłać cały schemat?? Tzn. wrzucić gdzieś na neta ;)... i pytanie
    drugie - masz dostęp do oscyloskopu??

    Pozdrawiam
    Konop