  • 1. Data: 2009-01-03 17:18:41
    Temat: rs232 sie zmeczyl?
    Od: "Lukasz Sczygiel" <p...@p...onet.pl>

    Witam.

    Mam do stacjonarnego komputera podlaczony interfejsik DS9097E. Działał rok i
    nagle mu odbilo. Z 11 sensorów pokazywal kilka i różnych. Co uruchomienie to
    inne i w innej ilosci. Sensorow mam 11 w tym 3 szt. ds18b20 a 8 szt. ds18s20.
    Linia ma jakies 30-40m. Druty nie uszkodzone, zwarcia na linii nie ma. Dla 11
    sztuk sensorow mam okolo 750Kohm mierzone dla jednej polaryzacji i
    nieskonczonosc (powyzej 2Mohm) dla przeciwnej.

    Namordowalem sie przy nim i w koncu poprawilem luty na wtyczce db-9 i ustawilem
    w lampomittari dokladnosc sensorow typu ds18b20 na 9 bitow i pomoglo. Na pol roku.

    Dzis odpalam kompa a lampomittari znowu pokazuje za malo sensorow.
    Poprawilem luty - nie pomoglo.
    Zrobilem nowy interfejs - tez nie pomoglo.
    Przetestowalem oba interfejsy z sensorami na innym kompie i dziala.
    Wyczyscilem kompa od srodka (troche zakurzony byl, ale tylko troche) ciutke
    pomoglo - pokazuje sie wiecej sensorow ale dalej nie wszystkie.

    Na teraz jest tak ze wykrywa mi 6-8-10 sensorow na 11 sztuk.
    Najczesciej nie wykrywa tych trzech sztuk ds18b20. Ale czasem wykrywa te a nie
    wykrywa kilku z reszty ds18s20.

    I dla tych co dotrwali:
    Czy mozliwe jest ze napiecie lub wydajnosc pradowa com-a na plycie moze sie z
    czasem pogarszac? Reszta kompa dziala ok.

    Na laptoku ktorym testowalem te instalacje napiecia sa podobne do tych na
    felernym kompie.

    --
    Łukasz Sczygiel

  • 2. Data: 2009-01-03 20:18:58
    Temat: Re: rs232 sie zmeczyl?
    Od: "T.M.F." <t...@n...mp.pl>

> [...]
    > czasem pogarszac? Reszta kompa dziala ok.
    >
    > Na laptoku ktorym testowalem te instalacje napiecia sa podobne do tych na

    To jest pasywny konwerter, az sie dziwie, ze to dziala :)
    Zobacz czy nie przelaczyles jakis DSow w tryb parasite power, moze im
    czasami zasilanie spada?
    Inna sprawa to program do obslugi, zauwazylem na wielu egzemplarzach
    DS1820, ze bardzo szybko wystawiaja bit na szyne i szybko koncza, tak,
    ze juz po 30us nie da sie przeczytac co wystawily. Czasami pomaga
    wydluzenie reset pulse, bo przy krotkim one jakos sie przelaczaja w tryb
    high-speed. A z czasem moze ci po prostu timingi na RS siadly, przy
    115kbps niewiele trzeba...

  • 3. Data: 2009-01-03 23:58:49
    Od: "Lukasz Sczygiel" <p...@p...onet.pl>

    > To jest pasywny konwerter, az sie dziwie, ze to dziala :)

    Czemu? Czyzby rs232 ma az tak mala wydajnosc?
    Kiedys zbudowalem taka linijke swietlna z artykulu o inteligentnym domu z
    jakiejs gazetki komputerowej gdzie przez rs-a sterowalem 8 diodami. Calosc byla
    tak fikusnie obmyslana ze na odpowiednim zestrojeniu rs-a i rejestru przesuwnego
    wysylalo sie 255-ki i zera i to przesuwalo bity w przesuwniku. 8 diodek mrugalo
    sobie wesolo z samego rs-a tyle ze energia byla czerpana z dwu pinow. Sorki za
    lamerski opis ale elektronik ze mnie kiepski.
    Tu jakies archiwum bo chip nie dal tego do dostepnego archiwum:
    http://users.dolinka.net.pl/~elmo/inteligentny_dom/1
    40-146_inteligentny_budynek.pdf

    > Zobacz czy nie przelaczyles jakis DSow w tryb parasite power, moze im
    > czasami zasilanie spada?

    No one wszystkie sa w tym trybie. Szyna ma dwa druty. DS-y sa podpiete data do
    jednego druta a gnd i vss do drugiego.

    Mozliwe ze bedzie trzeba pomyslec o innym interfejsie. Albo kupic jakis serial
    na usb, tylko czy ds-y dadza sie uzywac przez takowy?

> [...]
    > ze juz po 30us nie da sie przeczytac co wystawily. Czasami pomaga
    > wydluzenie reset pulse, bo przy krotkim one jakos sie przelaczaja w tryb

    Uzywam lampomittari bo jest wygodny czy warto wymienic na cos innego dajacego
    podobna funkcjonalnosc (wykresy)?

    > A z czasem moze ci po prostu timingi na RS siadly, przy
    > 115kbps niewiele trzeba...

    Czyli mozliwe ze jednak serial sie zuzywa?
    Wlasnie weryfikuje czy wlaczanie calosci na zimno jest bardziej grzeczne.
    Zauwazylem ze jak sie interfejsik schlodzi (przy wtyczce jest dosyc cieplo) to
    wiecej ds-ow jest wykrywane...

    --
    Lukasz Sczygiel

  • 4. Data: 2009-01-04 09:43:26
    Od: "T.M.F." <t...@n...mp.pl>

    Lukasz Sczygiel pisze:

    > Czemu? Czyzby rs232 ma az tak mala wydajnosc?

    Dosyc niewielka, ale to zalezy od konkretnego RSa i tego jak ten pasywny
    interfejs jest zbudowany i ile wykorzystuje linii. Wiem, ze to spoko
    dziala na kilku cuzjnikach, ale zasilanych z RS normalnie nie w parasite
    power. Znaczy ciagniesz 3 druty (w sumie co za roznica), a w interfejsie
    masz male LDO i kondensator. Przynajmniej w teorii powinno to dzialac
    stabilniej. No i wiesz, ze parasite power nie dziala przy wyzszej temp.

    > No one wszystkie sa w tym trybie. Szyna ma dwa druty. DS-y sa podpiete data do
    > jednego druta a gnd i vss do drugiego.

    Oj, parasite power na takim patencie to naprawde cud, ze ci to dzialalo.
    Zebys chociaz mial jakis active pull up. Wydluz czasy kiedy na szynie
    jest "1" coby DSy mialy szanse sie podladowac.

    > Mozliwe ze bedzie trzeba pomyslec o innym interfejsie. Albo kupic jakis serial
    > na usb, tylko czy ds-y dadza sie uzywac przez takowy?

    Sa gotowe scalone konwertery 1-wire na rs232 i USB. Kupisz np. w TME, 5
    minut lutowania.

    > Uzywam lampomittari bo jest wygodny czy warto wymienic na cos innego dajacego
    > podobna funkcjonalnosc (wykresy)?

    Nie wiem, nie uzywalem, mam swoj soft. Wykresy to ci wszystko narysuje,
    np. RRDTool, a dane mozesz ciagnac po owfs, jesli korzystasz z linuksa.

    > Czyli mozliwe ze jednak serial sie zuzywa?

    Moze cos przestawiles w ustawieniach portu?

  • 5. Data: 2009-01-04 11:17:08
    Od: Madz <k...@p...pl>

    Dnia Sat, 03 Jan 2009 21:18:58 +0100, T.M.F. napisał(a):

> [...]
    Ja swego czasu mialem sporo problemow z komunikacja po RS232, gdy podpialem
    do komputera bezprzewodowa klawiature i mysz (PS/2). Zasilacz byl ok -
    zresza do dzisiaj chodzi. W plycie glownej cos felernie dzialalo, byl to
    jakis stary ECS.

    > Inna sprawa to program do obslugi, zauwazylem na wielu egzemplarzach
    > DS1820 (..)

    A podlaczajac sie do pytania lekko odchodzac od tematu - jakie macie
    doswiadczenia w dlugim czasie uzytkownia z DS'ami jesli poruszymy problem
    ich niezawodnosci? U mnie w ciagu 1,5 roku na 12 sztuk, 4 sztuki padly -
    tzn w ten sposob, ze nie odczytywaly temperatury. Zawsze dalo sie od nich
    wyciagnac tylko startowa wartosc. Wszystkie to DS18B20.

    m.

  • 6. Data: 2009-01-04 12:04:35
    Od: "T.M.F." <t...@n...mp.pl>

> [...]
    > tzn w ten sposob, ze nie odczytywaly temperatury. Zawsze dalo sie od nich
    > wyciagnac tylko startowa wartosc. Wszystkie to DS18B20.

    Swego czasu byla dostepna jakas felerna seria, moze podrobki?
    Mam pare DSow dzialajacych juz kilka lat i ciagle sa ok.
    Swoja droga ktos w koncu moglby sie zabrac za dupe dystrybutora
    podrobek, bo jakosc dostepnych czesci leci niesamowicie. Nawet w duzych
    sklepach internetowych mozna kupic czesci tak badziewne, ze do niczego
    sie nie nadaja, niestety czesto brak jest informacji o producencie i np.
    kupije sie kondensator noname, a potem wszystko szlag trafia.

  • 7. Data: 2009-01-04 12:31:34
    Od: "Lukasz Sczygiel" <p...@p...onet.pl>

    > Oj, parasite power na takim patencie to naprawde cud, ze ci to dzialalo.
    > Zebys chociaz mial jakis active pull up. Wydluz czasy kiedy na szynie
    > jest "1" coby DSy mialy szanse sie podladowac.

    Dziala. Od razu zadzialalo. Polutowalem wszystko na wtyczce. I dziala z malymi
    przerwami prawie dwa lata. Komp jest wlaczony po 10-14 godzin dziennie i caly
    czas pomiary leca.

    Co do wydluzenia czasu to w lampomittari jest pole pull up time i ustawiony mam
    na 1100ms. Zmienianie go niewiele (wlasciwie wcale) pomaga gdy problem z
    niewykrywaniem sie pojawia. Dzis po odpaleniu kompa na zimno wszystkie czujniki
    zostaly wykryte i caly czas mierza. Mam wrazenie ze cos z rs-em jest nie tak ale
    niska temperatura interfejsu troche to kompensuje.

    > Sa gotowe scalone konwertery 1-wire na rs232 i USB. Kupisz np. w TME, 5
    > minut lutowania.

    OK. obadam se. Dzieki za info.

    > Nie wiem, nie uzywalem, mam swoj soft. Wykresy to ci wszystko narysuje,
    > np. RRDTool, a dane mozesz ciagnac po owfs, jesli korzystasz z linuksa.

    Korzystam z windy bo to komp domowy. Nie chce za bardzo gmatwac sprawy aby sobie
    zamonitorowac temperaturki w domu i oszacowac sobie jak na zuzycie energii
    wplywa ocieplanie. Robie je sobie etapami i badam jak podnosza sie temperatury w
    ocieplanych rejonach domu i jak zmienia sie bezwladnosc temperaturowa po
    zgaszeniu pieca.

    > Moze cos przestawiles w ustawieniach portu?

    A co w windzie mozna przestawic? parametry startowe? kolejki fifo?
    Startowe mam na 9600 8n1 brak flow control a fifo oba na full.
    Tak samo mam na laptokach na ktorych testowalem te szyne.

    --
    Lukasz Sczygiel

  • 8. Data: 2009-01-04 12:38:20
    Od: "Lukasz Sczygiel" <p...@p...onet.pl>

> [...]
    > do komputera bezprzewodowa klawiature i mysz (PS/2). Zasilacz byl ok -
    > zresza do dzisiaj chodzi. W plycie glownej cos felernie dzialalo, byl to

    U mnie nie bylo zadnych zmian w hardware w ostatnim czasie. Ale dzieki za hint
    moze cos wybadam.

> [...]
    > tzn w ten sposob, ze nie odczytywaly temperatury. Zawsze dalo sie od nich
    > wyciagnac tylko startowa wartosc. Wszystkie to DS18B20.

    U mnie na 12 kupionych przez 2 lata zdechl jeden. Zaczal pokazywac duzo wyzsza
    temperature ale proporcje zmian byly odpowiednie. Mam go zachomikowanego bo
    czytalem ze mozna je jakos skalibrowac.

    Szyna u mnie to zwykly sztywny drut w izolacji znaleziony gdzies w odpowiedniej
    ilosci, nawet nie wiem co to za typ. Taki skrecony czarno bialy, fi na oko 0.2mm.

    Szyna puszczona po podlodze strychu czasem przepuszczona przez strop. Sensory do
    szyny podlaczone takim samym drutem o dlugosci od 50 do 200cm. Czyli jest szyna
    glowna i takie odgalezienia dochodzace do 200cm.

    Dwa sensory wypuszczone za okno.
    Sensory przylutowane do drutu a nóżki zaklejone tasma izolacyjna "szkot".

    --
    Lukasz Sczygiel

  • 9. Data: 2009-01-04 13:43:27
    Od: "T.M.F." <t...@n...mp.pl>

> [...]
    > zostaly wykryte i caly czas mierza. Mam wrazenie ze cos z rs-em jest nie tak ale
    > niska temperatura interfejsu troche to kompensuje.

    To by wygladalo jakby uklad chodzil na granicy, temp. zwieksza
    uplywnosci i przestaje dzialac. Moze obadaj diody, moze ktoras jest
    walnieta i ma wieksza uplywnosc w kierunku zaporowym?

    > OK. obadam se. Dzieki za info.

    Ten na RS232 kosztuje w TME jakies 20zl+VAT+wysylka. W ciagu 2-5godzin
    zmajstrujesz sobie cos na mikrokontrolerze, dodatkowa zaleta bedzie
    taka, ze wyniki pomiarow mozesz trzymac w pamieci i transmitowac calosc
    do komputera w momenci kiedy go wlaczysz, co zapewni ci monitorowanie 24h/d.

> [...]
    > ocieplanych rejonach domu i jak zmienia sie bezwladnosc temperaturowa po

    Ciekawe :)

    > A co w windzie mozna przestawic? parametry startowe? kolejki fifo?
    > Startowe mam na 9600 8n1 brak flow control a fifo oba na full.
    > Tak samo mam na laptokach na ktorych testowalem te szyne.

    Z pewnoscia twoj port nie dziala na takich parametrach. Dla pasywnej
    przejsciowki na RS wymagane jest 115kbps. Pewnie ten program sobie po
    uruchmieniu ustawia port po swojemu, jest tam jakas konfiguracja?

    Teraz takze forum dyskusyjne
    Zobacz, wyslij uwagi, dolacz do projektu.

  • 10. Data: 2009-01-04 20:16:32
    Od: JanuszK <J...@m...o2.pl>

    Lukasz Sczygiel wrote:

> [...]
    > zostaly wykryte i caly czas mierza. Mam wrazenie ze cos z rs-em jest nie tak ale
    > niska temperatura interfejsu troche to kompensuje.
    Weż kup zasilacz wtyczkowy na 5V albo jakąś ładowarkę do telefonu one
    też tyle koło dają i podłącz go masa do masy ukłądu a + zasilacza przez
    np 1kom do lini danych tych DS-ów, w ten sposób dasz im dodatkowe
    zasilanie i odciążysz RS-a.

    --
    Pozdr
    JanuszK