  • 1. Data: 2009-02-25 06:48:54
    Temat: oświetlenie awaryjne w domu
    Od: Melwin <c...@t...pbz>

    W tej chwili mam zwykłego UPSa z akumulatorem 5Ah, 9 żarówek 230V
    po 48 LED i jakoś to działa, ale chyba na przetwornicy UPSa są dość duże
    straty. Wszystko załączane jest czujnikiem obecności fazy w rozdzielnicy.
    Pomyślałem o wymianie tych żarówek na 12V i zastosowaniu takiego
    czegoś jak na schemacie:
    http://www.schematy.goldhand.com.pl/cxi/zasilacze/17
    .html

    1. Czy będą mniejsze straty? Czyli czy na takim samym akumulatorze
    światło podziała dłużej ?
    2. Czy przy rozładowywaniu się akumulatora opadające napięcie nie
    uszkodzi żarówek ?
    3. Czy rozładowanie akumulatora żelowego do końca go nie uszkodzi ?
    4. Jaki zastosować transformator 12V? wystarczy to żeby ładować 12V
    akumulator? Wiem, że pod wyprostowaniu się trochę zwiększy.
    5. Może da się jakoś zablokować całkowite rozładowanie akumulatora?

    Z góry dzięki za pomoc.

    --
    Melwin

  • 2. Data: 2009-02-25 07:54:28
    Temat: Re: oświetlenie awaryjne w domu
    Od: "Zibias" <q...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Melwin" <c...@t...pbz>
    napisał w wiadomości news:go2pod$4ji$1@atlantis.news.neostrada.pl...
> [...]
    > akumulator? Wiem, że pod wyprostowaniu się trochę zwiększy.
    > 5. Może da się jakoś zablokować całkowite rozładowanie akumulatora?

    1. Oczywiście tak! Czy duże? zależy od UPSa, ale przykładowo mój stary UPS
    nawet bez obciążenia siada po 2h
    (wiem wiem, aku stare, ale z obciążeniem chodzi pół godziny)

    2.Zdecydowanie nie, czy to będą "żarówki" ledowe czy zwykłe, nic im się nie
    stanie, Uszkodzenie jedynie mogłoby wystąpić przy
    zwiększeniu napięcia zasilania.

    3.Tak, na każdym Aku jest napisane żeby nie rozładowywać poniżej (chyba, nie
    pamiętam dokładnie) 10V Niższe rozładowanie
    po prostu go uwali. Z tym, że niezłym pomysłem byłoby sprawdzenie
    charakterystyki tych "żarówek" ledowych. Zależnie
    od ich konstrukcji, może być tak, że poniżej jakiegoś napięcia progowego
    przestają pobierać prąd (charakterystyka LED)
    Wówczas można by to zasilać tak, żeby chodziło "do śmierci" tz do zgaśnięcia
    ledów.

    4. Tak, ale żeby prawidłowo ładować, należy zapewnić odpowiednie napięcia
    ładujące i podtrzymujące aku w dobrej kondycji.
    to powinno być dosyć dokładne napięcie, żeby całość działała dobrze. Prąd
    łądowania może być niewielki, z regóły przerwy
    w zasilaniu są dosyć rzadkie więc...

    5.Można, na przykład prosty komparator napięcia z ustawionym progiem
    zadziałania na wzmacniaczu operacyjnym
    i przekażnik podtrzymujący który rozpina układ jak napięcie spadnie poniżej
    określonego.

    Zbyszek

  • 3. Data: 2009-02-25 08:08:28
    Od: "Jakub Jewuła" <b...@s...com.pl>

> [...]
    > 4. Jaki zastosować transformator 12V? wystarczy to żeby ładować 12V
    > akumulator? Wiem, że pod wyprostowaniu się trochę zwiększy.

    Ja bym dal wiekszy akumulator -
    za 70Ah zelowy dalem 200zl (Allegro).

    > 5. Może da się jakoś zablokować całkowite rozładowanie akumulatora?

    Lubie proste rozwiazania :) - miedzy akumulator a UPS stycznik
    samochodowy podtrzymywany z alumulatora. Cos mi sie wydaje,
    ze odpada przy <> 10V. Ale to musisz sprawdzic sam.

  • 4. Data: 2009-02-25 08:23:15
    Od: "William" <n...@m...mnie.pl>

    > Lubie proste rozwiazania :) - miedzy akumulator a UPS stycznik
    > samochodowy podtrzymywany z alumulatora. Cos mi sie wydaje,
    > ze odpada przy <> 10V. Ale to musisz sprawdzic sam.

    Prędzej przy 3V. Przy 7-8V włącza się. Ale prostym rozwiązaniem może być przekaźnik +
    rezystor + przycisk.

  • 5. Data: 2009-02-25 08:25:32
    Od: Tom <T...@n...com>

    Jakub Jewuła wrote:
    > Lubie proste rozwiazania :) - miedzy akumulator a UPS stycznik
    > samochodowy podtrzymywany z alumulatora. Cos mi sie wydaje,
    > ze odpada przy <> 10V. Ale to musisz sprawdzic sam.

    Gdyby odpadal przy 10V to do zalaczenia potrzebowalby z 15V - raczej odpada przy
    5-7V. Poza tym taki stycznik to dodatkowe obciazenie.

    Tomek

  • 6. Data: 2009-02-25 08:40:16
    Od: "Jakub Jewuła" <b...@s...com.pl>

    > Gdyby odpadal przy 10V to do zalaczenia potrzebowalby z 15V - raczej
    > odpada przy 5-7V.

    Ja mysle, ze ta grupa da sobie rade z tym problemem ;)

    > Poza tym taki stycznik to dodatkowe obciazenie.

    Ile mA? ;)

  • 7. Data: 2009-02-25 10:09:14
    Od: "PC" <l...@w...pl>

    U mnie tym wszystkim steruje system alarmowy. Kontroluje zasilanie sieciowe
    a gdy zaniknie i jest pora wieczorowa (odpowiednio zdefiniowane zależności
    dla timera) i alarm nie jest uzbrojony to załacza oświetlenie. Sama
    centralka kontroluje również rozładowanie akumulatora i w razie potrzeby
    odcina go. Dodatkowo dostaję sms-y z informacją, że nie ma zasilania
    (lodówka, akwarium itd) a potem, że pada akumulator.

    PC

  • 8. Data: 2009-02-25 14:23:12
    Od: "Desoft" <d...@i...pl>

> [...]
    > przestają pobierać prąd (charakterystyka LED)
    > Wówczas można by to zasilać tak, żeby chodziło "do śmierci" tz do

    Warte sprawdzenia.

    > 5.Można, na przykład prosty komparator napięcia z ustawionym progiem
    > zadziałania na wzmacniaczu operacyjnym
    > i przekażnik podtrzymujący który rozpina układ jak napięcie spadnie
    > poniżej określonego.

    Można dać przekaźnik np 24V. Trochę odwinąć uzwojenia lub poeksperymentować
    ze sprężynką. Generalnie taki przekaźnik który puszcza kotwicę poniżej ~10V.

    --
    Desoft

  • 9. Data: 2009-02-25 16:55:29
    Od: "entroper" <e...@C...spamerom.poczta.onet.pl>

    Użytkownik "Melwin" <c...@t...pbz>
    napisał w wiadomości news:go2pod$4ji$1@atlantis.news.neostrada.pl...

    > 4. Jaki zastosować transformator 12V? wystarczy to żeby ładować 12V
    > akumulator? Wiem, że pod wyprostowaniu się trochę zwiększy.

    Zainteresuj się trafami do centralek alarmowych. OIDP mają one napięcie
    dobrane specjalnie do ładowania żelówki w prymitywnym, niestabilizowanym
    układzie, który stosowany jest w centralkach. Post na ten temat powinien być
    gdzieś w archiwum.

    > 5. Może da się jakoś zablokować całkowite rozładowanie akumulatora?

    Da się, aczkolwiek odradzałbym eksperymenty typu samodzielny przekaźnik.
    Jeśli już, to przekaźnik + jakieś wyzwalanie zależne od napięcia lub układ
    całkowicie elektroniczny. Całkiem możliwe, że w sklepie z centralkami, w
    którym będziesz kupował akumulator, kupisz również gotowe zabezpieczenie
    akumulatora. Zaznaczam, że nie interesowałem się, jak jest zbudowane i jak
    się sprawdza.

    Oczywiście rozważamy cały czas dość mały akumulator (kilka Ah) i dość małe
    obciążenie, przy większej instalacji należałoby przemyśleć od nowa całą
    koncepcję, włącznie z zastosowaniem 12V. Koszt to też już wtedy inna bajka.

    e.

  • 10. Data: 2009-02-25 19:08:37
    Od: Włodzimierz Wojtiuk <w...@w...pl>

    Użytkownik "PC" <l...@w...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > odcina go. Dodatkowo dostaję sms-y z informacją, że nie ma zasilania
    > (lodówka, akwarium itd) a potem, że pada akumulator.

    I ostatni sms; "Nie masz po co wracać!"

    Włodek ;)