  • 1. Data: 2009-02-23 14:30:17
    Temat: Rzutnik multimedialny do... kościoła ;)
    Od: Marcin Stanisz <m...@b...poczta.onet.pl>

    Witajcie!

    Czy może ktoś z was realizował projekt rzutnika w kościele?

    Dostałem zadanie bojowe zmiany (na razie wyceny zmiany) stareńkiego
    rzutnika slajdów na zestaw komputer+rzutnik multimedialny. Na slajdach są
    "rzucane" teksty śpiewanych pieśni (95% czarno-biały tekst).

    Najbardziej interesuje mnie:

    - Czy technologia "rzucania" jest tutaj istotna (DLP/LCD)?
    - Czy przy odległości rzutnik ekran ca. 5m jasność rzędu 2500 lumenów
    będzie wystarczająca? Kościół jest dość widny, oświetlony też
    przyzwoicie...
    - Czy rodzielczość 800x600 wystarczy?

    Z góry dziękuję za sugestie/przemyślenia.
    Marcin Stanisz

    "A lie will go round the world before the truth has got its boots on"
    Terry Pratchett, "Truth"

  • 2. Data: 2009-02-23 15:01:45
    Temat: Re: Rzutnik multimedialny do... kościoła ;)
    Od: Marek Lewandowski <l...@p...onet.pl>

    On Feb 23, 3:30 pm, Marcin Stanisz <m...@b...poczta.onet.pl>
    wrote:

    > - Czy przy odległości rzutnik ekran ca. 5m jasność rzędu 2500 lumenów
    > będzie wystarczająca? Kościół jest dość widny, oświetlony też
    > przyzwoicie...

    Jak nie masz jak ,,fachowo'' okreslic jasnosci w pomieszczeniu, to wez
    kompakta cyfrowego i zrob zdjecie ekranu i kawalka bialej sciany w
    jego okolicy bez flasha (niewazne, czy bedzie poruszone). Potem wrzuc
    je gdzies na www z kompletnym exifem i daj linka. Oszacujemy...

    > - Czy rodzielczość 800x600 wystarczy?

    Jesli system prezentacji bedzie sensowny, to tak. Tj. nie trzy zwrotki
    na raz, tylko po jedna-dwie linie.
    --
    Marek Lewandowski

  • 3. Data: 2009-02-23 15:32:00
    Od: Piotr Curious Gluszenia Slawinski <c...@m...ip.tpnet.pl>

    Marcin Stanisz wrote:

    > - Czy technologia "rzucania" jest tutaj istotna (DLP/LCD)?
    W starszych LCD zdaje sie widac pixele, ale to raczej nie powinno
    przeszkadzac w Pana zastosowaniu

    > - Czy przy odległości rzutnik ekran ca. 5m jasność rzędu 2500 lumenów
    > będzie wystarczająca? Kościół jest dość widny, oświetlony też
    > przyzwoicie...

    Ciezko to stwiedzic bez przetestowania.
    Radze tez zwrocic uwage na zywotnosc i dostepnosc (!) zarowki zamiennej.

    > - Czy rodzielczość 800x600 wystarczy?

    Watpliwe.
    Standardowy 'slajd' ma rozdzielczosc ~4096x2048 (typowa kinowa).
    Kolorowy. Czarno-bialy ma wieksza , zalezna od metody wywolywania ,
    producenta i czulosci kliszy itd, srednio 2-3x, czyli w najbardziej
    optymistycznym zalozeniu - 8192x4096.
    Klisza czarno-biala ma tez duzo lepszy kontrast od dia-pozytywu kolorowego.

    Mysle wiec ze ryzykowanie schodzenia ponizej 'full-HD' (1920x1080) jest
    bardzo ryzykowne i da raczej kiepskie wyniki w porownaniu do kliszy.

    Kosciol jest dosc 'wymagajacym' miejscem gdzie wyswietlany obraz musi byc
    duzy, o duzym kontrascie i wysokiej rozdzielczosci, glownie z powodu
    obecnosci osob slabo-widzacych.

    Rzutniki wielkoformatowe uzywane na np. koncertach zwykle sa bardzo drogie,
    i maja zarowki o niewielkiej zywotnosci (i rowniez wysokiej cenie).

    Byc moze taniej niz uzycie rzutnika wyjdzie zastosowanie wyswietlacza
    plazmowego? (zuzycie energii nie gra roli, a i tak beda mniejsze straty
    niz w przypadku rzutnika) lub LED (da sie dostac monochromatyczne, duzy
    kontrast, mozna uzyc 'duzych pixeli', wysoka trwalosc i niezawodnosc)

  • 4. Data: 2009-02-23 16:48:31
    Od: JS <b...@p...onet.pl>

    Marcin Stanisz pisze:
> [...]
    > przyzwoicie...
    > - Czy rodzielczość 800x600 wystarczy?
    >
    > Z góry dziękuję za sugestie/przemyślenia.

    Czy JRakoczy już wie po co elektronik (abstrahując od wiary) może iść do
    kościoła? (patrz: "zgubny wpływ elektroniki na młode pokolenie 2009-02-08).

    Pozdro
    JS

  • 5. Data: 2009-02-23 17:06:44
    Od: Irek <1...@1...pl>

    Marcin, w razie czego mogę Ci zrobić winde do projektora :) Mam
    przetestowane.

    Miłego.
    ps. zastanawiam się, faktycznie ksišdz woli opuszczać projektor i wymianiać
    slajdy w magazynku, może coś w tym jest?

  • 6. Data: 2009-02-23 18:28:44
    Od: "Sylwester Łazar" <g...@a...pl>

    Witam!
    Tak jak koledzy wspomnieli może linijka LED na matrycach 8x8 pix wystarczy.
    Myślę, że takie 4 linijki by musiały być, aby ludzie przyzwyczajeni do
    całych zwrotek nie odczuwali dyskomfortu.
    Pozdrawiam,
    Sylwester Łazar

  • 7. Data: 2009-02-23 18:50:22
    Od: Marek Lewandowski <l...@p...onet.pl>

    On Feb 23, 4:32 pm, Piotr Curious Gluszenia Slawinski
    <c...@m...ip.tpnet.pl> wrote:

    > Watpliwe.
    > Standardowy 'slajd' ma rozdzielczosc ~4096x2048 (typowa kinowa).
    > Kolorowy. Czarno-bialy ma wieksza , zalezna od metody wywolywania ,

    On chce wyswietlic TEKST. Kilka linijek prostego TEKSTU. Wybor
    czcionki owszem, jest wazny, ale naprawde nie potrzeba do tego
    kilometra pixeli.
    A fizyczny rozmiar obrazu ma sie do rozdzielczosci dosc nijak...

> [...]
    > niz w przypadku rzutnika) lub LED (da sie dostac monochromatyczne, duzy
    > kontrast, mozna uzyc 'duzych pixeli', wysoka trwalosc i niezawodnosc)

    LED, owszem, ale matryce 5x7 pixeli, tak ze dwie - cztery linie po
    kilkadziesiat znakow...
    --
    Marek Lewandowski

  • 8. Data: 2009-02-23 20:26:30
    Od: "rom3k" <r...@w...pl>

    Użytkownik "Sylwester Łazar" <g...@a...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > Myślę, że takie 4 linijki by musiały być, aby ludzie przyzwyczajeni do
    > całych zwrotek nie odczuwali dyskomfortu.

    Jak ktos chodzi to zna wszytko na pamiec, a jak ktos przyjdzie pierwszy raz
    to wstydzi sie spiewac:)

  • 9. Data: 2009-02-23 20:28:50
    Od: MKi <e...@t...op.pl>

    > LED, owszem, ale matryce 5x7 pixeli, tak ze dwie - cztery linie po
    > kilkadziesiat znakow...

    Popieram.
    Widziałem w kościele na Białołęce - tablica na oko 1m x 1m,
    8 wierszy po gdzieś tak 20 znaków, matryca 5x7 pikseli,
    czerwone diody LED - czytelność znakomita, pojemność
    tekstu aż za wystarczająca.

    Pozdrowienia,
    MKi

  • 10. Data: 2009-02-23 20:47:14
    Od: Artur Stachura <s...@i...univ.szczecin.pl>

    On Mon, 23 Feb 2009 21:28:50 +0100, MKi <e...@t...op.pl> wrote:

> [...]
    > 8 wierszy po gdzieś tak 20 znaków, matryca 5x7 pikseli,
    > czerwone diody LED - czytelność znakomita, pojemność

    Takie urządzenie jest też w koszalińskiej katadrze. Czytelność bez zarzutu.
    Jest do tego wypasiony pilot z własnym wyświetlaczem. IMHO dużo lepsze
    rozwiązanie niż rzutnik - prostsza instalacja, trwałość, cena pewnie
    porównywalna. Tylko z zabytkowym wnętrzem trochę się nie komponuje; człowiek
    nieświadomie oczekuje, że zaraz pokaże się reklama pizzy na telefon :-)

    --
    Artur Stachura