  • 291. Data: 2023-04-26 22:40:53
    Temat: Re: [ot] jaki serwer usenet
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Grzegorz,

    Wednesday, April 26, 2023, 10:01:00 AM, you wrote:

    > Oryginalnie TCP w domyślnej instalacji 95 nie było. Natomiast w Polsce
    > popularna była wersja OSR2, czyli późniejsze, połatane wydanie Win95. Stąd w
    > powszechnej świadomości TCP w Win95 było dostępne. Podobnie też dodano USB.

    Pod nieOSRanim Win95 na pewno był TCP/IP. Nigdy nie miałem
    zainstalowanej wersji OSR.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 292. Data: 2023-04-26 22:48:07
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello nadir,

    Wednesday, April 26, 2023, 4:11:22 PM, you wrote:

    > I po co łżesz? Nie napisałem, że znakomitą. Napisałem, że dzięki
    > POLPAKowi z firmowego kompa maila mogłem wysłać na "cały" świat.

    Z tego, co pamiętam, POLPAK chodził na X.25, bez TCP/IP...

    Sprawdziłem - za Wiki:
    ,,POLPAK (Polish Packet) - sieć pakietowa, zbudowana przez
    Telekomunikację Polską S.A., udostępniona użytkownikom w 1992 roku.
    POLPAK, w odróżnieniu od usługi POLPAK-T, działał na bazie protokołu
    X.25 i wykorzystywany był przede wszystkim do połączeń terminalowych,
    transmisji danych telemetrycznych i poczty elektronicznej w
    standardzie X.400."

    Czyli gdzieś po drodze było bramkowanie, jak w FidoNet...

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 293. Data: 2023-04-26 23:31:10
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Dawid Rutkowski napisał:

    > Na pewno instalują? A nie jest tak, że chrome rządzi, bo jest fabrycznie
    > w androidzie, a ludzie głównie z komór przegladają strony?

    Instalują. U ludzi z Windows widzę przeważnie Chrome, bo ci z Linuksem
    zazwyczaj zostają przy fabrycznym Firefoksie. Ale to niewielka próbka.
    W statystykach serwera mam tak: Chrome 48%, Firefox 25%, Safari 12%,
    Edge 4%, Opera 3%. Reszta to "inne". W starystykach systemów operacyjnych
    Androd jest na poziomie 10%, iOS połowę tego.

    --
    Jarek

  • 294. Data: 2023-04-27 03:18:01
    Od: "1634Racine" <m...@...cbqebml>

    Andrzej P. Woźniak w news:64495c19$0$19612$65785112@news.neostrada.pl
    > Osoba podpisana jako 1634Racine <m...@...cbqebml>
    > Już pisałem.

    wiem. tez juz pisalem. mniej wiecej rok temu.
    co nie znaczy, ze dzisiaj widze roznice miedzy news.gwene.org, a
    news.gmane.io

  • 295. Data: 2023-04-27 09:46:00
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    środa, 26 kwietnia 2023 o 23:31:13 UTC+2 Jarosław Sokołowski napisał(a):

    > Instalują. U ludzi z Windows widzę przeważnie Chrome, bo ci z Linuksem
    > zazwyczaj zostają przy fabrycznym Firefoksie. Ale to niewielka próbka.

    E no, w jakim to "Linuxie" nie masz w distro dostępnego i firefoxa i chroma (czy też
    chromium)?
    Ktoś się obrazil na googla (ale i FF dostaje za wyszukiwanie)?

    > W statystykach serwera mam tak: Chrome 48%, Firefox 25%, Safari 12%,
    > Edge 4%, Opera 3%. Reszta to "inne".

    Te "inne" to jednak 8%.
    Dużo jest rodzajów?

    Pewnie nie jest tak, jak w budżecie mojej wspólnoty mieszkaniowej, gdzie jest pozycja
    "monitoring ppoż" w kwocie ~2k, a jest i pozycja "inne", gdzie jest 15+k, w tym ponad
    4k za "zajęcie pasa drogowego" - ale wciąż jest to sporo (chyba że z każdej z ww.
    lcizb odciąłeś ,9 ;).

    > W starystykach systemów operacyjnych
    > Androd jest na poziomie 10%, iOS połowę tego.

    Nie no, nie wierzę że ajfonów jest połowa tego, co smarkfonów z androidem.
    Chyba że to jakiś serwer dla hamburgerów, albo jakiś oczeń wyrafino dla burżujów - na
    co wskazywałby udział safari.
    Może android z "wersją na komputery" pokazuje się jako winda?

    Ostatnio próbowałem wujkowi zrobić "internet przez komórę" w oknows, chyba 7.
    Na moim tablecie z biednym aero2 poszło od razu, na ajfonie wujka "brak łączności z
    internetem", choć coś tam odpukałem (pierwszy raz ajfona w ręku miałem).
    Mikra szansa że to dlatego, że pod spodem wszystkich okien schowało się to z wyborem
    "typu sieci" (był taki spektał TTV "Ławeczka" z Januszem Gajosem - hmm, i z Krystyną
    Jandą, czy kto to był?) - ale to było dla mojego tabletu i mimo to działało.
    Ale moze blokowało zadziałanie dla ajfona - cóż w końcu to oknows, no i jeszcze
    japle.

  • 296. Data: 2023-04-27 10:47:16
    Od: Cezar <c...@t...pl.invalid>

    On 27/04/2023 08:46, Dawid Rutkowski wrote:

    > E no, w jakim to "Linuxie" nie masz w distro dostępnego i firefoxa i chroma (czy
    też chromium)?
    > Ktoś się obrazil na googla (ale i FF dostaje za wyszukiwanie)?

    W Ubuntu jest domyślnie instalowany tylko FF.
    Chromium musisz sobie zainstlować (z ich repozytorium). Moim zdaniem
    używanie chromium troche straciło sens po zablokowaniu przez googla
    3rd-party-app API
    Chrome nie ma w ich repo. Trzeba doinstalować ręcznie.

    c.

  • 297. Data: 2023-04-27 11:11:59
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    czwartek, 27 kwietnia 2023 o 10:47:18 UTC+2 Cezar napisał(a):

> [...]
    > 3rd-party-app API
    > Chrome nie ma w ich repo. Trzeba doinstalować ręcznie.

    No dobra, chrome'a to nie będzie.
    Chromium - no w sumie rzeczywiście mały sens, skoro to nie jest pełne chrome,
    a rendering ma robiony chyba tak samo jak firefox.
    Hmm, a czemu w chromium nie mogą przywrócić tego 3rd-party-app API?
    Ono jest chyba na podstawie open-source'owej części chrome.
    No chyba że sama idea chromium jest taka, że jest o waniliowa open-source'owa część
    chrome,
    a jak ktoś chce sobie dodawać, to już inny projekt tworzy.

    Zastanawia mnie popularność chrome w oknows.
    Jedna sprawa to oczywisty upadek małomiękkiego w tym temacie - i to po prawie
    całkowitym
    podbiciu pola - ale cóż, u użyszkodników nie dziwi zamiana jednego tyrana na innego
    ;>

  • 298. Data: 2023-04-27 11:36:38
    Od: Cezar <c...@t...pl.invalid>

    On 27/04/2023 10:11, Dawid Rutkowski wrote:

    > No dobra, chrome'a to nie będzie.
    > Chromium - no w sumie rzeczywiście mały sens, skoro to nie jest pełne chrome,
    > a rendering ma robiony chyba tak samo jak firefox.
    Chyba nie

    > Hmm, a czemu w chromium nie mogą przywrócić tego 3rd-party-app API?
    To nie jest wina chromium tylko google. Zablokowali dostęp do swojego
    ekosystemu z aplikacji nie-googlowych.
    https://www.computerworld.com/article/3603917/google
    -to-cut-off-other-chromium-based-browsers-from-acces
    s-to-services-such-as-sync.html

> [...]
    chrome,
    > a jak ktoś chce sobie dodawać, to już inny projekt tworzy.
    wydaje mi sie ze chrome juz się troche rozjechało z chromium...

    c.

  • 299. Data: 2023-04-27 12:20:00
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    > E no, w jakim to "Linuxie" nie masz w distro dostępnego i firefoxa
    > i chroma (czy też chromium)? Ktoś się obrazil na googla (ale i FF
    > dostaje za wyszukiwanie)?

    Chodziło o to, przy czym zostają po zainstalowaniu systemu, a nie o tym,
    co mogą dalej.

    > Te "inne" to jednak 8%. Dużo jest rodzajów?

    Nie wiem, dane pochodzą ze statystycznego dodatku do Wordpressa, nie
    patrzyłem wprost w logi i nie sumowałem samodzielnie. Podejrzewam, że
    to jakieś niegrzeczne roboty, które podają swoje fantazje ow opisie
    identyfikującym klienta http. Te grzeczne są rozpoznawane i nie są
    brane do statystyk.

    > Nie no, nie wierzę że ajfonów jest połowa tego, co smarkfonów z
    > androidem. Chyba że to jakiś serwer dla hamburgerów, albo jakiś
    > oczeń wyrafino dla burżujów - na co wskazywałby udział safari.

    Studenci zaglądają, ci z PW zwłaszcza, może to stąd. Ja widuję wokół
    sporo ajfonów, proporcje mogą być podobne. Komputerów z MacOS, też
    niemało. Ale zdaję sobie sprawę, że punkt prowadzenia obserwacji ma
    wielkie znaczenie. Statystyki serwera z plotkami o celebrytach są
    pewnie zupełnie inne.

    > Może android z "wersją na komputery" pokazuje się jako winda?

    Android na windzie pokazuje się jako winda, na linuksie jako linux,
    a na apple jako apple. Tak przypuszczam.

    --
    Jarek

  • 300. Data: 2023-04-27 12:21:43
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Cezar napisał:

    > Chyba nie

    Zupełnie nie. Ostatnio mocno się na nim zawiodłem. Braki w interpretacji
    (czy tam różnice w stosunku do reszty) w lokalnie skompilowanym Chromium
    są dla mnie nieakceptowalne. Za to pozytywnie zaskakują możliwości Qt5
    i QtWebEngine w nim. Przeglądarka napisana w pythonie i wykorzystująca
    te bibliotei wygląda jak przeglądarka, pokazuje wszystko jak przeglądarka,
    ale ma ze czterdzieści linijek kodu.

    --
    Jarek