  • 1. Data: 2009-03-21 18:42:21
    Temat: podlaczanie czujnika do uP.
    Od: Pytajnik <p...@g...pl>

    koledzy pomozcie.

    mam uklad na atmelu '51 do ktorego przez transoptor podlaczylem
    wyjscie przemyslowego czujnika optycznego typu PNP. wyjscie jest
    podlaczone przez transoptor i to jest ok, ale w pewnych ukladach
    zaklocenie wchodzi mi po masie z troj-zylowego przewodu tego czujnika.
    przewod nie jest ekranowany.
    jak mozna odciac zaklocenia wchodzace w ten sposob?
    uklad zasilany jest w stary sposob: trafo 230>18V + prostowanie i
    7812 z kondensatorami 100n i elektrolitami buforowymi. czy spinanie 0V
    tego ukladu zasilania z zerowana do PE obudowana nie bedzie bledem?

    --
    pozdrawiam
    Pytajnik.

  • 2. Data: 2009-03-21 18:55:10
    Temat: Re: podlaczanie czujnika do uP.
    Od: "Rafal\(sxat\)" <g...@o...pl.usunto>

    > podlaczone przez transoptor i to jest ok, ale w pewnych ukladach
    > zaklocenie wchodzi mi po masie z troj-zylowego przewodu tego czujnika.
    > przewod nie jest ekranowany.

    dlaczego nie oddzielisz calkowicie zasilania czujnika od zasilania uP?

    Rf

  • 3. Data: 2009-03-23 12:52:40
    Od: "Tomasz Grodnicki" <g...@k...net.pl>

    Użytkownik "Rafal(sxat)" <g...@o...pl.usunto> napisał w wiadomości

    > dlaczego nie oddzielisz calkowicie zasilania czujnika od zasilania uP?

    Autor powinien określić charakter zakócenia.
    Zakłócenia wysokoczęstotliwościowe mogą przedostać się przez separację
    zasilania.
    Ogólnie zaleca się łączyć masę urządzenia z obudową.

    Być może na wejściach z czujnika należy zastosować filtr i ogranicznik
    przepięć.

    --
    Tomek

  • 4. Data: 2009-03-23 15:25:15
    Od: "entroper" <e...@C...spamerom.poczta.onet.pl>

    Użytkownik "Pytajnik" <p...@g...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > podlaczone przez transoptor i to jest ok, ale w pewnych ukladach
    > zaklocenie wchodzi mi po masie z troj-zylowego przewodu tego czujnika.

    Przemyśleć prowadzenie masy z tego czujnika do zasilacza. Skoro wejście jest
    oddzielone transoptorem, masa czujnika powinna szerokim łukiem omijać
    procesor i wracać do zasilania. Inna sprawa, że atmel '51 (może jeszcze coś
    z serii 2051) jest delikatnie mówiąc dość mocno podatny na zakłócenia i
    prawidłowe wykonanie druku jest krytyczne, bo co z tego, że oddzielisz
    czujnik jak kilkanaście cm dalej kłapnie jakiś przekaźnik (niekoniecznie w
    Twoim urządzeniu :) ) i procek się zawiesi. Jak masz zły druk podłączenie
    masy do PE spowoduje masakrę.

    e.