  • 1. Data: 2009-03-21 12:13:11
    Temat: przetwornica 50-250V/12V na czym zrobić?
    Od: Mirek <i...@z...adres>

    Jest potrzeba zrobienia czegoś takiego do wiatraka - do ładowania
    akumulatora, który zasila obrotnicę i układ sterujący. Do tej pory
    zastosowano zasilacz komputerowy (podkręcony na 13,8), ale on startuje
    od 90 - 100V i przy długim braku silniejszego wiatru akumulator się
    rozładowuje. Teraz pytanie - na jakim scalaku to najlepiej zrobić? -
    wiem, że mogę sobie pogooglać, ale jak ktoś w tym siedzi, to mi lepiej i
    szybciej doradzi. Prąd nie większy od 1A, sprawność nie musi być duża.

    Mirek.

  • 2. Data: 2009-03-21 14:33:30
    Temat: Re: przetwornica 50-250V/12V na czym zrobić?
    Od: "CosteC" <c...@s...konto.pl>

    Użytkownik "Mirek" <i...@z...adres> napisał w wiadomości
> [...]
    > że mogę sobie pogooglać, ale jak ktoś w tym siedzi, to mi lepiej i
    > szybciej doradzi. Prąd nie większy od 1A, sprawność nie musi być duża.

    Dowolnym w zasadzie. To nie jest problem scalaka, chyba ze chesz
    zintegrowany klucz. do 250V to wogóle nie jest zasadniczy problem. Potem
    zaczyna sie zabawa. UC384x może?

    Pozdrawiam
    CosteC

  • 3. Data: 2009-03-25 22:15:19
    Od: GregZorbaEmmanuelYork <f...@a...cy_ROT13>

    Problemem nie jest to od jakiego napięcia startuje, problemem jest prąd
    wejścia na jaki została zaprojektowana przetwornica komputerowa

    Dla przeniesienia takiej samej mocy przy niższych napięciach
    potrzebujesz dużo większego natężenia, więc projektowanie przetwornicy o
    tak dużej rozpiętości jest bardzo trudne, bo o ile tranzystory mocy da
    sie przebrnąć, to problem stanowi układ kluczujący, i sam transformator

    Połowicznym rozwiązaniem jest zastosowanie przełączania uzwojeń w taki
    sposób, aby przy wolnych obrotach były szeregowo, a po wzroście napięcia
    równolegle, wtedy można użyć standardowej przetwornicy jedno napięciowej
    o zakresie działania 100-240V, która po drobnej przeróbce chodzi 30-120V

    Andrzej

  • 4. Data: 2009-03-26 09:29:54
    Od: "CosteC" <c...@s...konto.pl>

> [...]
    > równolegle, wtedy można użyć standardowej przetwornicy jedno napięciowej o
    > zakresie działania 100-240V, która po drobnej przeróbce chodzi 30-120V

    Eeee nie przesadzajmy, trudność zależy od wymaganej mocy i sprawności. Dla
    paru watów to nie jest duży problem.
    zakres napieć wejściowych 1:10 stanowi ciekawsze wyzwanie. Nigdy nie
    widziałem przetwornicy z przełączaniem uzwojeń. W zasilaczach 2 zakresowych
    jest to realizowane zupełnie inaczej - przez dodanie podwajacza napięcia.

    Pozdrawiam
    CosteC

  • 5. Data: 2009-03-26 14:35:21
    Od: GregZorbaEmmanuelYork <f...@a...cy_ROT13>

> [...]
    > jest to realizowane zupełnie inaczej - przez dodanie podwajacza napięcia.

    widzisz, dla Ciebie jest to pare watów, ja mam generator 2kW szczytowo,
    i uwierz mi jest problem, w tej chwili wykorzystuje zdłubaną mocno
    przetwornice z SUNa, firmy TYCO, daje na wyjściu prąd do 25A, przy
    napięciu 48V w oryginale, i powiem że jest to kawał żelastwa z bardzo
    dużymi możliwościami diagnostyki napięć i przełączanej mocy, i jako
    jedyna spełniła prawie całkiem moje potrzeby

    z kolei na działce mam mały generator który ładuje akumulator z auta, po
    przeróbce układu na niższe napięcia zasilające miało tendencje do
    nasycenia rdzenia, albo wysadzenia tranzystorów

    chyba że jeszcze mało widziałem i ktoś zademonstruje mnie przetwornice z
    stabilizacją napięcia wyjściowego pracującą w takich warunkach, może
    mieć 10W, byle działała pewnie, i bez pożaru

    nie, to nie tak jak myślisz, nie chodzi o przełączanie uzwojeń w
    przetwornicy, tylko w alternatorze

    Andrzej

  • 6. Data: 2009-03-27 11:22:34
    Od: "CosteC" <c...@s...konto.pl>

> [...]
    > 10W, byle działała pewnie, i bez pożaru
    >
    > nie, to nie tak jak myślisz, nie chodzi o przełączanie uzwojeń w

    Jasne że przełączanie uzwojeń w alternatorze jest rozwiązaniem, podobnie jak
    zmiana skoku łopat i pare innych rozwiązań poza samą przetwornicą. 2kW
    rządzi się swoimi prawami a przetwornica z szerokim zakresem napieć
    wejściowych przy tej mocy będzie i tak miała duży rdzeń. Taki projekt będzie
    wykonalny, tranzystory tylko wyjdą nie najtańsze i transformator duży. Nie
    ma wymagania chyba 0.5% tętnień na wyjściu?

    Pozdrawiam
    CosteC

  • 7. Data: 2009-03-27 17:25:56
    Od: GregZorbaEmmanuelYork <f...@a...cy_ROT13>

> [...]
    > wykonalny, tranzystory tylko wyjdą nie najtańsze i transformator duży. Nie
    > ma wymagania chyba 0.5% tętnień na wyjściu?

    Problemem następnym któremu trzeba sprostać jest to że uzwojenie ma
    swoja wytrzymałość energetyczną, czyli nieprzekraczalną konstrukcyjną
    wartość gęstości prądu uzwojeń, a co za tym idzie, kiepsko sie sprawuje
    przy zmianach, które to są od 0 do X, gdzie X będzie trudne do
    określenia ze względu takiego że , jeśli odepniesz PMG od obciążenia, to
    przy dużym wietrze wyindukuje sie takie napięcie które potrafi
    przestrzelić uzwojenia.

    sprawa transformatora - wielkość zależy od:
    materiału rdzenia
    f pracy
    mocy
    i wszystkie parametry są ze sobą powiązane

    koszty tranzystorów można pominąć, bo przy obecnym rozwoju elektroniki
    nie stanowią one czynnika mocno zmieniającego koszty przetwornicy

    jeśli chodzi o tętnienia na wyjściu, to one mnie nie interesują, bo przy
    takich przetwornicach sie nie stosuje kondensatorów wyjściowych, jest to
    nieekonomiczne i bezsensowne, a wręcz nieuzasadnione, bezwładność
    akumulatorów jest tak wielka, że pobudzanie ich prądem impulsowym im
    służy, co stwierdzam po 12 latach pracy starego generatorka ze
    sterowaniem tyrystorowym

    elektryka wiatrowa jest dość specyficzną dziedziną, warunki nie są
    constans, jak w przypadku wodnej, a małe moce pozwalają tylko na prace
    wysoce uproszczonych układów, głównie ze względu na koszty

    oczywiście powyższe stwierdzenia są słuszne tylko dla mnie, chyba że
    masz wiedzę jak rozwiązać to inaczej

    Andrzej