  • 11. Data: 2009-04-08 13:25:39
    Temat: Re: problem
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    Dnia Wed, 08 Apr 2009 15:13:26 +0200, JoteR napisał(a):

    > IMHO niemożliwe, aby w ten sposób systemowo poszatkować fizyczne 4 GiB
    > RAM-u, ale mogę się oczywiście mylić, spróbuję doczytać. Macie może
    > jakiegoś gotowego linka? ;-)

    W zasadzie się mylisz.

    64-bitowe procesory AMD posiadają wewnętrzny kontroler pamięci RAM i
    potrafią dowolnie przemapowawać obszary RAM (używając wewnętrznego IOMMU).

    Starsze desktopowe i laptopowe chipsety Intela - chyba do 945 włącznie -
    nie posiadają ani IOMMU, ani nawet prostego mechanizmu przemapowującego
    obszar 3-4 GB powyżej 4 GB.

    Nowsze układy Intela potrafią tak przemapować.

    Z tego co wiem takie przemapowanie musi być także obsługiwane przez BIOS
    płyty. W mniektórych BIOS-ach widziałem ustawienia "RAM remapping" lub
    "4GB RAM"

  • 12. Data: 2009-04-08 13:35:36
    Od: "JoteR" <j...@p...pl>

    "Tomasz Potega" napisał:

    > popatrz za "memory remap feature", na szybko w kontekście Windows:
    >
    > http://support.microsoft.com/kb/929605

    Dzięki, nigdy się w to nie zagłębiałem, żadna z moich płyt chyba nawet nie
    ma tego "fiuczera" w BIOS-ie. Również płyta wątkotwórcy (GIGABYTE
    GA-G31M-S2L) tego nie prawdopodobnie nie obsługuje (gdyż producent podaje
    maksymalną obsługiwaną ilość pamięci na 4 GiB), tak więc w tym przypadku
    zakup systemu 64-bitowego raczej nie rozwiązałby problemu?

    JoteR

  • 13. Data: 2009-04-08 13:48:15
    Od: "JoteR" <j...@p...pl>

    "jureq" napisał:

    > Nowsze układy Intela potrafią tak przemapować.
    > Z tego co wiem takie przemapowanie musi być także obsługiwane
    > przez BIOS płyty.

    A ta konkretna płyta, którą ma pytający (GIGABYTE GA-G31M-S2L)? Jeśli tak,
    to pytanie praktyczne: czy dla uzyskania tego dodatkowego gigabajta
    opłacalne byłoby inwestowanie w 64-bitowy system operacyjny (zakładając, że
    wątkotwórca chce zostać przy Windzie)? Bo IMHO miałoby to ręce i nogi, gdyby
    potrzebował 8 GiB.

    JoteR

  • 14. Data: 2009-04-08 13:51:46
    Od: Leszek Zur <l...@t...eu.org.USUNTO>

    Do poczytania na http://www.nextmag.pl/index.php/artykul/aid/66

    Leszek

  • 15. Data: 2009-04-08 17:59:22
    Od: jerzu <t...@p...onet.pl>

    On Wed, 8 Apr 2009 15:48:15 +0200, "JoteR" <j...@p...pl> wrote:

    >A ta konkretna płyta, którą ma pytający (GIGABYTE GA-G31M-S2L)?

    Nie obsługuje. Mam taką samą płytę.

    -> http://www.bazaria.pl/rejestracja.html?polec=jerzu

  • 16. Data: 2009-04-09 06:48:54
    Od: Tomasz Potega <s...@m...univ.gda.pl>

    jerzu wrote:
    > Nie obsługuje. Mam taką samą płytę.

    faktycznie - wygląda na to, że popularne płyty na P31/G31 nie obsługują
    tej funkcjonalności. a wydawało mi się, że po i945 to już standard...

    pozdrowienia,
    shadow

  • 17. Data: 2009-04-13 09:41:36
    Od: "JoteR" <j...@p...pl>

    > IMHO niemożliwe, aby w ten sposób systemowo poszatkować fizyczne 4 GiB
    > RAM-u, ale mogę się oczywiście mylić, spróbuję doczytać. Macie może
    > jakiegoś gotowego linka? ;-)

    Hmm, nadal mam wątpliwości. Bo w instrukcji do płyty wyczytałem coś takiego:

    Memory Remap Feature
    Allows you to enabled or disable the remapping of the overlapped PCI memory
    *above* the total physical memory.

    Wygląda na to, że ten podział będzie jednak inny i ta przestrzeń adresowa
    dla PCI zostanie przesunięta powyżej 4 GiB a dla systemu operacyjnego będzie
    dostępny *ciągły* obszar pamięci.

    JoteR

  • 18. Data: 2009-04-13 09:54:33
    Od: Radosław Sokół <r...@m...com.pl>

    W dniu 13.04.2009 11:41, JoteR pisze:
    > Wygląda na to, że ten podział będzie jednak inny i ta przestrzeń
    > adresowa dla PCI zostanie przesunięta powyżej 4 GiB a dla systemu
    > operacyjnego będzie dostępny *ciągły* obszar pamięci.

    Przestrzeń adresowa PCI *nie może* być przesunięta.

    Opcja remapowania pamięci przemieszcza część pamięci fizycz-
    nej tak, że staje się ona dostępna pod wyższymi adresami
    fizycznymi (a dokładniej: rekonfiguruje fizyczną przestrzeń
    adresową).

    Pamięć *nigdy* nie była ciągła. Już od czasów AT w fizycz-
    nej przestrzeni adresowej były różnego rodzaju dziury na
    ROM, pamięci kart rozszerzeń i tak dalej. Czasem tylko
    omijano problem po prostu "zakrywając" tymi dodatkowymi
    okienkami pamięć RAM dostępną pod tymi adresami (przesta-
    wała być dostępna). Ponieważ dzisiaj "zniknięcie" 0.5 GiB
    RAMu byłoby jednak przesadą, implementuje się mechanizmy
    przeadresowywania.

    """""""|
    | | Politechnika Śląska |

  • 19. Data: 2009-04-13 10:20:11
    Od: "JoteR" <j...@p...pl>

    "Radosław Sokół" napisał:

    > Przestrzeń adresowa PCI *nie może* być przesunięta.

    Aha, to wiele wyjaśnia ;-)
    Czyli po prostu błędnie sobie to przetłumaczyłem, mówiąc "po chłopsku" ów
    "remapping of the overlapped PCI memory" odnosi się nie do PCI memory, a do
    fizycznej pamięci zasłoniętej przez tą PCI memory (cokolwiek to jest). Ech,
    te języki z natury obce... ;->

    JoteR

  • 20. Data: 2009-04-13 10:47:35
    Od: Radosław Sokół <r...@m...com.pl>

    W dniu 13.04.2009 12:20, JoteR pisze:
> [...]
    > memory, a do fizycznej pamięci zasłoniętej przez tą PCI memory
    > (cokolwiek to jest). Ech, te języki z natury obce... ;->

    Dokładnie.

    Problem wynika stąd, że PCI ma (efektywnie) tylko 32 linie
    adresowe, więc wszystkie obszary pamięci i MMIO muszą - by
    możliwa była wzajemna współpraca PCI i mikroprocesora - znaj-
    dować się w pierwszych 4 GiB fizycznej przestrzeni adresowej.

    Nie było z tym kłopotu, póki komputery miały po 128 MiB czy
    256 MiB pamięci -- przestrzeń adresowa PCI leżała sobie w
    ostatnim gigabajcie fizycznej przestrzeni adresowej komputera.

    Dzisiaj już niestety jest to problemem. Pamięć RAM, na którą
    "nachodzą" obszary adresowe PCI, trzeba "przenieść" pod in-
    ne adresy -- i niestety są to adresy powyżej granicy 4 GiB,
    dostępne tylko z wykorzystaniem PAE. Sytuację pogarszają
    producenci kart graficznych z olbrzymią pamięcią wideo,
    nie implementując często mechanizmu "okienkowego" dostępu
    do pamięci za pomocą GART, tylko wrzucając całą swoją pamięć
    w przestrzeń adresową PCI. Jak się takie coś zrobi z dwiema
    kartami graficznymi mającymi po 1 GiB pamięci na pokładzie,
    to na "prawdziwy" RAM zostaje tylko niecałe 2 GiB (a dałoby
    się zrobić tak, żeby każda karta zajmowała tylko np. 128 MiB
    "okienko" w przestrzeni adresowej, a transmisję danych tek-
    stur realizowała za pomocą DMA z RAMu mechanizmem GART).

    """""""|
    | | Politechnika Śląska |