  • 1. Data: 2009-08-16 22:30:19
    Temat: prosba o rade w sterowaniu tranzystora (poczatkujacy)
    Od: "Artur" <z...@o...pl>

    Witam,

    Probuje zrobic uklad, ktory bedzie sterowal w aucie odbiornikiem o poborze
    pradu w okolicy 5A. Wydawalo mi sie, ze najtrudniejsze bedzie przygotowanie
    sterujacej czesci cyfrowej a tu utknalem na takim banale jak tranzystor
    wyjsciowy. Podlaczylem to tak:
    http://img228.imageshack.us/img228/2716/schematj.gif

    Problem polega na tym, ze nie dziala to tak jak trzeba, w sensie nie po
    mojej mysli. Jak podlacze kolektor tranzystora przez maly rezystor to
    strasznie sie on grzeje kiedy na wyjsciu nie ma napiecia a jak dam duzy
    rezystor to nie jestem w stanie uzyskac oczekiwanej wydajnosci pradowej na
    wyjsciu. Testy robilem na zarowce i efekt jest taki, ze caly uklad pobiera
    wiecej pradu kiedy zarowka nie swieci niz kiedy swieci. Czy to ma szanse
    normalnie zadzialac? Uklad ma pracowac non stop wiec dobrze by bylo gdyby w
    czasie "nieswiecenia zaroowki" pobieral jak najmniej pradu.
    Prosze o pomoc/sugestie...

    /pisząc na priv usuń z adresu myślnik/

  • 2. Data: 2009-08-17 05:23:39
    Od: Gregy <g...@w...pl>

    > Prosze o pomoc/sugestie...

    sugestia: co się stanie jak zarówkę wstawisz w miejsce "R???"

  • 3. Data: 2009-08-17 05:47:45
    Od: "Zbyszek" <z...@p...onet.pl>

> [...]
    > sterujacej czesci cyfrowej a tu utknalem na takim banale jak tranzystor

    A dlaczego nie podłączyłeś urządzenia, którym masz sterować w miejsce
    rezystora "R"

    Jeśli masa ma być wspólna to zastosuj tranzystor pnp

  • 4. Data: 2009-08-19 08:13:02
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Artur" <z...@o...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > bedzie przygotowanie sterujacej czesci cyfrowej a tu utknalem na
    > takim banale jak tranzystor wyjsciowy. Podlaczylem to tak:

    To nie banal, tylko niezrozumienie.

    Przy odbiorniku wlaczonym miedzy wyjscie a mase, caly prad
    zasilajacy przeplywa przez rezystor, wiec rezystor musi byc
    odpowiednio maly.
    Jesli odbiorrnik wylaczamy, to tak naprawde zwieramy go
    tranzystorem, i prad plynie nadal, ale przez tranzystor. I to nawet
    wiekszy.

    Tak mozna sterowac urzadzenia o bardzo malym poborze pradu, a nie
    5A.

    Jesli to co sterujesz to zarowka - wlacz ja zamiast rezystora R [i
    odwroc sterowanie].
    Jesli musi byc wlaczona do masy - potrzebujesz tranzystora pnp [lub
    mosfeta z kanalem P] i stosowny konwerter napiec do sterowania jego
    baza/bramka.

    No chyba ze masz pomocnicze zrodlo zasilania choc z 15V - wtedy
    mozna uzyc npn jako wtornik emiterowy.

    J.