  • 11. Data: 2007-01-25 20:05:59
    Temat: Re: przyszlosc ?
    Od: "Wojciech Apel" <w...@n...spaammuujjjj.pp.org.pl>

    > Wyczuwam tutaj w domyśle odpowiedź: "nic nie zbudowali poza masztami".
    >
    > A co to znaczy "budować łącza"?

    Każda z wymienionych przez Ciebie czynności rozwija rynek; więcej - nie
    wymieniłeś tu ciężkie pracy wyedukowania klienta aby korzystał z nowych
    usług, pracy marketingowej aby stworzyć usługę, ją wycenic i sprzedać,
    potężnej pracy politycznej aby operatorzy bez sieci mogli wogóle zaistnieć i
    czarno na biały wykazać jakie marże przez lata stosował monopolista. To
    wszystko (a więc nie tylko jak moje i Twoje w poprzednich listach) a nie
    tylko technika tworzy rynek usług a za nim rynek klienta.

    Ale ja zwróciłem uwagę na infrastrukturę, ponieważ ją buduje się
    najtrudniej, największym nakładem kosztów i największym ryzykiem
    inwestycyjnym związanym choćby z czasem prowadzenia inwestycji budowalnych w
    tym kraju. A zwróciłem uwagę na infrastrukturę bo po prostu jest jej mało, w
    warstwie dostępowej, nie licząc operatorów GSM wszystko jest w rękach TP
    (niezalezni mają nie więcej niż 10% linii - choć przepraszam, ciagle
    zapominam tu o rzeczywistości operatorów telewizji kablowych, którzy też sa
    już w tej grze).No dobrze .... mało..... infrastruktury dostępowej jest
    mało, międzymiastowej też niewiele (np. każde duże miasto w Polsce (ale nie
    Warszawawa) ma poza TP może 3 ale nie więcej niż 6 kabli światłowodowych
    wychodzacych poza nie). O średnich miastach nie wspominam, no chyba, że
    przypadkiem mają tam kolejarze albo energetycy, lub było to przypadkiem na
    trasie TelBanku lub Netii. Spróbuj załatwić sobie STM-1 do Chełmna,
    Swarzędza, Zamościa, Jarosławia, Krosna Odrzańskiego, Nysy, Kalisza,
    Jeleniej Góry, Suwałek, Kołobrzegu, Raciborza (tam prawie jest Netia więc
    spudłowałem). A jak już nawet dojdziesz do jakiejś Stacji Wysokiego Napięcia
    za miastem to spróbuj wejść do miasta -nawet przy dobrej woli TP ich
    odpowidź "brak warunków technicznych" znaczy, nie mamy - sami sobie
    wykopcie.

    I w tym kontekście, wszysto o czym piszesz to pikuś, drobnostka, przyjemność
    sprowadzająca się do doswiaczenia, kompetencji i kapitału - bo czym jest
    postawienie SDH, ATM, DWDM w warstwie 2, zakup routerów w warstwie 3 i
    spięcie się z jakimś WIX'em w Mariocie. Wszystko do zrobienia w miesiac,
    dwa, trzy.

    A pieszę dlatego, bo włokien nie ma a tam gdzie są też zaczyna powoli
    brakować. Oczywiście zamiast DWDM-16 można zrobić 32 i gramy dalej ale cenia
    lambdy po kraju zaczyna być tak zachęcająca, że coraz więcej firm na swoje
    potrzeby odpala łacza GE przez cały kraj, bo niby dlaczego nie. Ale jak już
    wszystkie lambdy się sprzedadzą i ktoś podejmie decyzje o budowaniu to
    owszem, zbudują - ale za 2 lata. Nie wierzę, aby linię np. z Warszawy do
    Gdańska udało się zrobić szybciej niż w 18 miesięcy.

    > Sorry, ale kilka kawałków kabla nie czyni jeszcze Internetu.

    U nas, po 4 latach kopania w ciągu roku postawiliśmy urządzenia L2 i L3 przy
    czym ciągle okazują się one za słabe, za mało wydajne, za wąskie - dlaczego?
    Jak masz szkło to dopiero okazuje się ile klienci chcą i potrzebują. A skoro
    chca i potrzebują to nalezy im dać, przy czym nam łatwo jest w naszej sieci
    wykreować kolejne łacze GE - bo zakopaliśmy szkło - ale jak szkła nie masz
    to co? kolejkowanie pakietów? MPLS? DWMD? można i tak, ale to jest na krótką
    mete.

    Wojtek

  • 12. Data: 2007-01-27 22:28:56
    Od: futszaK <f...@g...com>

    On Tue, 23 Jan 2007 01:03:09 -0800, dzimi wrote:

    > ja mam takie dziwne wrażenie - że popadamy jak muchy lub...
    > podupadniemy.

    pamietacie osiedlowe sklepiki ktore drzaly w momencie budowania sie
    hipermarketow ?
    teraz juz ich nie ma prawda ?

    Polski rynek uslug byl i jest specyficzny a wynika z zaszlosci
    historycznych. Chec wypasienia monopolisty telekomunikacyjnego
    i pogonienia za jak najwieksza kase oraz pazernosc wyzej wymienionego
    wobec osob ktore chcialy korzystac z Internetu doprowadzila do
    niesamowitego wysypu roznej masci trzepakow, szczegolnie w momencie
    pojawienia sie uslugi SDI, potem sila rozpedu oraz dwa dodatkowe kopniaki
    do przodu - uwolnienie pasma dla WiFi oraz usluga InternetDSL.

    Obecnie czesc tych sieci dalej sobie istnieje, tworza sie nowe,
    czesc sie konsoliduje ale jest to w pewnym sensie nasz polski wynalazek, w
    takich Niemczech na przyklad dostep do Internetu kojarzy sie z DT i ADSLem
    i tamta wiara jest zdziwiona jak mozna sobie bawic sie w pojedynke w
    prowajderke internetowa i jeszcze z tego zyc :>

    > Może by tak Pani Prezes UKE jednak zainteresowała się
    > mniejszymi ISP (pozdrowienia dla pani Anny - wiemy że Pani czyta to co
    > piszemy :)) ?

    Zainteresowac sie zainteresowala czego efektem bylo spotkanie w Poznaniu
    jakie sie odbylo a w ktorym nie mialem niestety przyjemnosci uczestniczyc :(
    Moze ktos by rzucil jakas relacje z w/w spotkania na polipa ?

    > My może nie jesteśmy micro operatorem - bo w swoim mieście mamy
    > spory rynek lecz już widzę "podkradanie", a co będzie dalej ?

    Ja raczej widze potencjal w wykreowaniu wlasnego BSA i sprzedawaniu go
    kazdemu chetnemu bo klienci potrzebuja kolorowych obrazkow, reklam,
    promocji gdyz sama usluga dostepu do Internetu to taka lekka abstrakcja i
    na przyklad dla wiekszosci szarych klientow natowany Internet 1024/64 z
    podzielonej DSLki bedzie lepszy od Internetu 256/128 z publicznym,stalym
    adresem IP.
    Wyobrazmy sobie ze na terenie miasta sa 4 osiedla i na kazdym z nich jest
    jakas siec osiedlowa, kazda z nich ma jakas specyficzna oferte, czesc
    klientow oczywiscie jest niezadowolona (bo ta tamtym osiedlu jest to
    lepsze). Na dzien dzisiejszy kazda z sieci rozbudowuje sie na pozostala
    czesc miasta za posrednictwem WiFi zasmiecajac przy tym eter, obnizajac
    jakos uslug i budujac przy okazji zla opinie o osiedlowkach.
    Robimy sobie punkt styku i umozliwiamy kazdej z tych 3
    pozostalych sieci wejsc na nasz teren, po naszych drutach za jakas oplata.
    W tym momencie kazda z tych 4 sieci uzyskuje zasieg swoich uslug na
    wszystkich 4 osiedlach, wiara sie cieszy ze ma wiekszy wybor. Do tego
    wpuszczamy kazdego kolejnego chetnego ktory ma ochote sprzedawac swoje
    uslugi za oplata po naszych drutach zwiekszajac tym samym stopien
    penetracji rynku wykonywany po naszych drutach a nie tych tepsianych ktora
    rowniez swiadczy BSA.

    Kolejnym ciekawym rozwiazaniem dla osiedlowek chcacych wejsc na bloki
    bez uzerania sie ze spoldzielniami jest urynaPLC, niestety o ile graty
    ktore widzialem mozna juz kupic po przystepnej cenie to jednak maja jedna
    wade - sygnal nie przechodzi przez licznik energetyczny.
    Pytanie do praktykow - czy wstawienie jakiegos pasywnego elementu
    miedzy wejscie i wyjscie licznika (jakis kondensatorek) udroznilby obwod
    dla sygnalu PLC i czy koncerny energetyczne zgodzilyby sie bez
    uruchamiania calej biurokratyczno-regulacyjnej procedury na cos takiego za
    jakas jednorazowa oplata (powiedzmy 50zl) ? Rozwiazanie bardzo dobrze,
    szczegolnie jesli chcemy dotrzec do klientow ktorzy nie zycza sobie
    prowadzenia dodatkowych kabli "bo ja panie polozylem panele".

    --
    futszaK
    0601061867

  • 13. Data: 2007-01-28 00:54:10
    Od: G...@S...Janoszka.pl (Grzegorz Janoszka)

    On Sat, 27 Jan 2007 22:28:56 +0000 (UTC) I had a dream that futszaK
    <f...@g...com> wrote:
> [...]
    >uslugi za oplata po naszych drutach zwiekszajac tym samym stopien
    >penetracji rynku wykonywany po naszych drutach a nie tych tepsianych ktora

    Tak, pokaż mi BSA oparte o skrętki maksymalnie stumetrowe ;)

    --
    Grzegorz Janoszka

  • 14. Data: 2007-01-28 08:13:56
    Od: futszaK <f...@g...com>

    On Sun, 28 Jan 2007 00:54:10 +0000, Grzegorz Janoszka wrote:

    > Tak, pokaż mi BSA oparte o skrętki maksymalnie stumetrowe ;)

    tej,max 100 metrow i w zasadzie defaultowo 100 megabitow

    pokaz mi ADSLa ktory tyle wyciaga przy obecnym stanie infrastruktury fTP

  • 15. Data: 2007-01-28 17:57:58
    Od: G...@S...Janoszka.pl (Grzegorz Janoszka)

    On Sun, 28 Jan 2007 08:13:56 +0000 (UTC) I had a dream that futszaK
    <f...@g...com> wrote:
    >tej,max 100 metrow i w zasadzie defaultowo 100 megabitow
    >pokaz mi ADSLa ktory tyle wyciaga przy obecnym stanie infrastruktury fTP

    Nie odpowiedziałeś na pytanie.

    Kluczowa dla BSA jest jak najmniejsza ilość PoP-ów, w których zakończonych
    jest jak najwiecej linii. XDSL mają długość liczoną w kilometrach, a skrętka
    w dziesiątkach metrów. Naprawdę nie widzisz różnicy?.

    --
    Grzegorz Janoszka

  • 16. Data: 2007-01-28 22:39:16
    Od: futszaK <f...@g...com>

    On Sun, 28 Jan 2007 17:57:58 +0000, Grzegorz Janoszka wrote:

> [...]
    > jest jak najwiecej linii.
    > XDSL mają długość liczoną w kilometrach, a
    > skrętka w dziesiątkach metrów. Naprawdę nie widzisz różnicy?.

    Zalezy czy poprzez "linia" rozumie sie kabel miedziany (raczej bez sensu),
    czy tez kanal o okreslonej przepustowosci do klienta.

  • 17. Data: 2007-01-28 23:03:49
    Od: G...@S...Janoszka.pl (Grzegorz Janoszka)

    On Sun, 28 Jan 2007 22:39:16 +0000 (UTC) I had a dream that futszaK
    <f...@g...com> wrote:
> [...]

    Dalej nie odpowiadasz na pytania.

    >Zalezy czy poprzez "linia" rozumie sie kabel miedziany (raczej bez sensu),
    >czy tez kanal o okreslonej przepustowosci do klienta.

    Eh, a kto choćby zrobi tak proste rzeczy jak przypisanie klientowi adresu
    przez DHCP czy uruchomienie sesji PPPoE? To też zrobisz z paru kilometrów? :)

    Eh, jak będziesz chciał podyskutować, to najpierw naucz się odpowiadać
    na pytania interlokutorów, a potem dopiero snuj swoje fantazje.

    --
    Grzegorz Janoszka

  • 18. Data: 2007-01-28 23:51:26
    Od: futszaK <f...@g...com>

    On Sun, 28 Jan 2007 23:03:49 +0000, Grzegorz Janoszka wrote:

    > Dalej nie odpowiadasz na pytania.

    bo nie wiem co to PoP :(

    > Eh, a kto choćby zrobi tak proste rzeczy jak przypisanie klientowi adresu
    > przez DHCP czy uruchomienie sesji PPPoE? To też zrobisz z paru kilometrów? :)

    paru, parudziesieciu, paruset, gdzie widzisz problem ?

    znam przynajmiej dwie sieci w ktorych w jednym segmencie ethernetu na
    niezarzadzalnych switch-ach dziala dwoch uslugodawcow i wielkich problemow
    z tego powodu nie ma.
    Nie mowie ze tak byc powinno (szczegolnie te switch-e za 3 dychy), ale ze
    takie rozwiazania to zadna nowosc i dzialaly jeszcze zanim pierwszy
    dostawca wywalczyl BSA w fTP.