  • 1. Data: 2024-01-09 13:50:23
    Temat: purpurowe zloto
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    stop złota z aluminium ma kolor fioletowy

    https://www.youtube.com/watch?v=d6Pcp944sRI

    ale ja bardziej o ... podziwiac zacięcie?
    Ileż on się narobił, w celu ciekawego pierscionka?

    A sie okazuje, ze rzecz znana ... w elektronice, gdzie powstawała jako
    nieporządany efekt na łączeniach złocenia i aluminiowych drutów w
    układach scalonych.

    Na szczęscie dosć dobrze przewodzi, ale kruche to i łatwo pęka ...

    J.

  • 2. Data: 2024-01-09 15:09:58
    Temat: Re: purpurowe zloto
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    W dniu 09.01.2024 o 13:50, J.F pisze:
    > stop złota z aluminium ma kolor fioletowy
    >
    > https://www.youtube.com/watch?v=d6Pcp944sRI

    Już któryś raz widzę, że YT te same filmy nam proponuje.
    A stop aluminium z miedzią też kruchy, jak bizmut wygląda, albo srebrna
    kiepska płyta OSB.
    https://youtu.be/a5muB98tblA?si=dNokys4i5V90KS8Y&t=3
    495

    Robert

  • 3. Data: 2024-01-09 16:14:13
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Tue, 9 Jan 2024 15:09:58 +0100, Robert Wańkowski wrote:

    > Już któryś raz widzę, że YT te same filmy nam proponuje.

    Widac mamy podobne zainteresowania :-)

    > A stop aluminium z miedzią też kruchy, jak bizmut wygląda, albo srebrna
    > kiepska płyta OSB.
    > https://youtu.be/a5muB98tblA?si=dNokys4i5V90KS8Y&t=3
    495

    Hm, chodzi mi po glowie, ze dural lotniczy, to aluminium z miedzią,
    ale tej miedzi to jakis drobiazg tam, 2% czy cos.

    I jeszcze mi chodzi po głowie, że są jakies złączki Cu-Al,
    jakby ktos chcial sobie rurki mieszane pospawać, bo samemu to trudno.

    Ale widzę, ze takich złaczek to znacznie więcej dla elektryków robią
    ... ciekawe, czy "podkładka kupalowa" ma sens.
    Moze i miedz z aluminium źle kontaktuje, ale aluminium z aluminium
    dobrze?

    Hm, "Eliminują zjawisko powstawania ogniw na styku aluminium-miedź."

    J.

  • 4. Data: 2024-01-11 18:12:57
    Od: PeJot <s...@n...pl>

    W dniu 09.01.2024 o 16:14, J.F pisze:
> [...]
    > jakby ktos chcial sobie rurki mieszane pospawać, bo samemu to trudno.
    >
    > Ale widzę, ze takich złaczek to znacznie więcej dla elektryków robią

    Aluminiowe przewody wracają do łask, większe przekroje.

    > ... ciekawe, czy "podkładka kupalowa" ma sens.
    > Moze i miedz z aluminium źle kontaktuje, ale aluminium z aluminium
    > dobrze?
    >
    > Hm, "Eliminują zjawisko powstawania ogniw na styku aluminium-miedź."

    Samo ogniwo nie jest problemem, ale korozja, która luzuje takie złącza.

    BTW: tak ze 30 lat temu pojawiły się przewody miedziane z rdzeniem
    aluminiowym, specjalnie do zastosowania jako szyny w rozdzielniach NN.
    Ale jakoś się nie przyjęły.

    --
    P. Jankisz
    Sygnaturka zastępcza

  • 5. Data: 2024-01-12 21:22:55
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Thu, 11 Jan 2024 18:12:57 +0100, PeJot wrote:
    > W dniu 09.01.2024 o 16:14, J.F pisze:
    > zy cos.

    > Aluminiowe przewody wracają do łask, większe przekroje.

    Droga ta miedz :-)

    > Samo ogniwo nie jest problemem, ale korozja, która luzuje takie złącza.

    Ale jak - na mokro?
    Woda wnika w połączenia?

    J.

  • 6. Data: 2024-01-13 14:12:05
    Od: PeJot <s...@n...pl>

    W dniu 12.01.2024 o 21:22, J.F pisze:

    > Droga ta miedz :-)

    No cóż, w silnikach do AGD stosuje się już od dawna aluminiowe
    uzwojenia, tam, gdzie jest to technologicznie opłacalne, np. w stojanach
    silników szeregowych albo indukcyjnych. Niedawno czytałem o próbach
    stosowania aluminium w automotive, ale tam nie idzie o cenę miedzi, ile
    o zbicie masy gotowego samochodu i poprawę jego emisyjności. Podobno w
    przeciętnym aucie jest ze 40 kg miedzi w postaci kabli.

    > Ale jak - na mokro?
    > Woda wnika w połączenia?

    Wystarczy sama wilgoć i czas.

    --
    P. Jankisz
    Sygnaturka zastępcza

  • 7. Data: 2024-01-13 16:47:48
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    W dniu 13.01.2024 o 14:12, PeJot pisze:
    > Podobno w przeciętnym aucie jest ze 40 kg miedzi w postaci kabli.

    Dlatego CyberTruck ma 24V instalację.

    Robert

  • 8. Data: 2024-01-13 17:14:21
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    sobota, 13 stycznia 2024 o 14:12:06 UTC+1 PeJot napisał(a):

> [...]
    > o zbicie masy gotowego samochodu i poprawę jego emisyjności. Podobno w
    > przeciętnym aucie jest ze 40 kg miedzi w postaci kabli.

    Gowno prawda. Aluminium pod obciazenie pełznie. Nie utwardza się przez zgniot jak np
    miedź.

  • 9. Data: 2024-01-13 18:05:16
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    sobota, 13 stycznia 2024 o 16:47:49 UTC+1 Robert Wańkowski napisał(a):
    > Dlatego CyberTruck ma 24V instalację.
    >

    > Robert
    Idź na złom gdzie złomuja samochody i popros zeby ci pokazali wiazki. A potem ujmij
    tutaj z tych kilogramow co napisałeś bo jest z czego. Dla praktycznie wszystkich
    odbiornikow w samochodzie tak jak w Fordzie T jednym wspolnym przewodem jest
    karoseria. Do tylnych swiatel Nie ma więcej niz 10 przewodow o przekroju max 1mm?.

  • 10. Data: 2024-01-13 22:07:24
    Od: PeJot <s...@n...pl>

> [...]
    karoseria. Do tylnych swiatel Nie ma więcej niz 10 przewodow o przekroju max 1mm?.

    Może i racja, ale dla *starszych* samochodów. We współczesnym
    samochodzie osobowym do drzwi kierowcy potrafi iść 30 i więcej przewodów.

    BTW: a co w awionice jest w modzie ?

    --
    P. Jankisz
    Sygnaturka zastępcza