  • 1. Data: 2009-09-05 21:04:09
    Temat: rura a komunikacja bezprzewodowa
    Od: "sikurasaka" <s...@o...pl>

    Witam,

    Czy istnieje choćby teoretyczna możliwość bezprzewodowej komunikacji
    radiowej z urządzeniem znajdującym się w stalowej rurze, o grubości ścianki
    1cm, zakopanej 3m pod ziemią?......;) Rura dluga, kilka km.

    Możeby jakoś rure jako antene wykorzystać......;)
    Wykonalne to?

    Ma ktoś jakiś inny pomysł na komunikacje? (oprócz kabla).
    Laser też odpada bo rura zakręca......

    Paweł

  • 2. Data: 2009-09-05 21:07:58
    Temat: Re: rura a komunikacja bezprzewodowa
    Od: Waldemar Krzok <w...@z...fu-berlin.de>

    sikurasaka wrote:

> [...]
    >
    > Możeby jakoś rure jako antene wykorzystać......;)
    > Wykonalne to?
    >

    > Ma ktoś jakiś inny pomysł na komunikacje? (oprócz kabla).

    a rura z obu stron zamknieta, czy jest otwarta z przynajmniej jednej
    strony? Bo jak tak, to sie da.

    Waldek

  • 3. Data: 2009-09-05 21:15:53
    Od: "sikurasaka" <s...@o...pl>

    Użytkownik "Waldemar Krzok" <w...@z...fu-berlin.de> napisał w
    wiadomości news:7gg29bF2od0kkU2@mid.uni-berlin.de...

    > a rura z obu stron zamknieta, czy jest otwarta z przynajmniej jednej
    > strony? Bo jak tak, to sie da.

    Otwarta z jednej strony.
    Możesz przybliżyć 'sposób'?

    Paweł

  • 4. Data: 2009-09-05 21:17:18
    Od: "Zygmunt M. Zarzecki" <z...@m...zarzecki.kom.wytnij.malpe.zmien.kom.na.com>

> [...]
    > 1cm, zakopanej 3m pod ziemią?......;) Rura dluga, kilka km.
    >
    > Możeby jakoś rure jako antene wykorzystać......;)

    Doczytaj jaka częstotliwość byłaby najlepsza.
    Stalowe kółko, które byłoby stykiem zastosuj albo szczotkę drucianą.

    zyga
    --
    A fe, A psik, A ha

  • 5. Data: 2009-09-05 21:24:58
    Od: Waldemar Krzok <w...@z...fu-berlin.de>

    sikurasaka wrote:

    > Użytkownik "Waldemar Krzok" <w...@z...fu-berlin.de> napisał w
    > wiadomości news:7gg29bF2od0kkU2@mid.uni-berlin.de...

    > Otwarta z jednej strony.
    > Możesz przybliżyć 'sposób'?

    rura stalowa jest dobrym falowodem. Jakiej jest ona srednicy, srednica
    stala, jakies rozdzialy? Im mniejsza srednica, tym wyzsza czestotliwosc
    potrzebna (i wyzsza upierdliwosc), ale mozna troche moca przylozyc.

    Co do metody: mozna z wolnej strony zrobic sprzeg falowodowy. Opis czegos
    takiego byl w starym radioelektroniku (rocznik kolo 1975) apropos
    wykrywacza radarow samochodowych. Jak rura jest zdrowych rozmiarow, to
    mozna wyprobowac modulami na 433MHz lub wyzej. Napisz cos wiecej o tej
    rurze.

    Waldek

  • 6. Data: 2009-09-05 21:41:29
    Od: "sikurasaka" <s...@o...pl>

    Użytkownik "Waldemar Krzok" <w...@z...fu-berlin.de> napisał w
    wiadomości news:7gg397F2p69olU1@mid.uni-berlin.de...

> [...]
    > wykrywacza radarow samochodowych. Jak rura jest zdrowych rozmiarow, to
    > mozna wyprobowac modulami na 433MHz lub wyzej. Napisz cos wiecej o tej

    Rura ma dokladnie 1 metr srednicy, wiec dosc spora (srednica stala).
    Odgałęzien brak, klika łagodnych zakrętów 90 stopni.
    Pożądana odleglosc maksymalna od początku rury, do urządzenia to 1000m, rura
    biegnie dalej, kilka km.

    Paweł

  • 7. Data: 2009-09-05 21:55:31
    Od: Waldemar Krzok <w...@z...fu-berlin.de>

    sikurasaka wrote:

> [...]
    > Odgałęzien brak, klika łagodnych zakrętów 90 stopni.
    > Pożądana odleglosc maksymalna od początku rury, do urządzenia to 1000m,

    No to powinno byc trywialne. Mozesz nawet telefonowac przez ta rure. Na
    normalnych modulach 433MHz i 10mW tez powinno chodzic. Z jednej strony
    antena, najlepiej krzyzowa yagi 4-5 elementow wystarczy, dokladnie w
    centrum rury. w rurze wystarczy ground plane. Powinienes uzyskac zasieg
    kilkadziesiat km. Co chcesz transmitowac?

    Waldek

  • 8. Data: 2009-09-05 22:27:53
    Od: "sikurasaka" <s...@o...pl>

    Użytkownik "Waldemar Krzok" <w...@z...fu-berlin.de> napisał w
    wiadomości news:7gg52gF2pq8h5U1@mid.uni-berlin.de...

> [...]
    > centrum rury. w rurze wystarczy ground plane. Powinienes uzyskac zasieg
    > kilkadziesiat km. Co chcesz transmitowac?

    No dzeki za info, cenne informacje.

    A 2,45GHz da rade? Byloby to idealne wtedy.
    Konkretnie to komunikacja bluetooth modulem BTM222. Ma podobno +18dBm max
    (czyli 60mW).
    W rurze antenka jak w routerze wifi starczy..? Na zewnątrz tak jak piszesz.

    Transmisja telemetrii, a jesli by sie dalo zastosowac BTM222 to i "obraz
    nawigacyjny".
    Pisze o tym BTM bo na nim mam to już opanowane w warunkach "normalnych".

    Paweł

  • 9. Data: 2009-09-05 23:30:41
    Od: Konop <k...@g...pl>

    > Czy istnieje choćby teoretyczna możliwość bezprzewodowej komunikacji
    > radiowej z urządzeniem znajdującym się w stalowej rurze, o grubości ścianki
    > 1cm, zakopanej 3m pod ziemią?......;) Rura dluga, kilka km.

    A Ty chcesz się komunikować z tą rurą od strony wlotu, czy może z ziemi,
    znad tej rury??

    Pozdrawiam
    Konop

  • 10. Data: 2009-09-05 23:47:28
    Od: "sikurasaka" <s...@o...pl>

    Użytkownik "Konop" <k...@g...pl> napisał w wiadomości

    > A Ty chcesz się komunikować z tą rurą od strony wlotu, czy może z ziemi,
    > znad tej rury??

    Obydwa sposoby bralem pod uwage.
    Od wlotu wygodniej.

    Paweł