  • 1. Data: 2021-04-23 19:15:54
    Temat: silniczek krokowy jak w cd-rom
    Od: Mirek <m...@n...dev>

    Jest coś takiego, jak w cd-romach do napędu wózka, czyli silniczek
    krokowy ze śrubą... tylko mniejszy.
    Służy toto do napędu zoom-focus w kamerze. Wygląda na to, że się zacina.
    Po rozbiórce okazuje się, że jest to bardzo prymitywna konstrukcja: oś
    ma nawiercone na końcach dołeczki, w których są kuleczki (1mm), a te
    kuleczki z drugiej strony leżą w łożyskach(?) w postaci plastikowych
    krążków z gniazdami.
    Z jednej strony (wolny koniec śruby) wygląda to na biały poliamid, a z
    drugiej, w obudowie silnika jest czarne coś, co można zarysować paznokciem.
    Wygląda na to, że to coś się wytarło i ośka nie opiera się już na kulce
    tylko na tym plastiku, albo nawet przyciera już magnes wewnątrz silnika.
    Zamówiłem u Chińczyka na oko identyczny silnik, tylko z dłuższą ośką...
    niestety po dotarciu okazało się, że właściwie nic nie pasuje, no może
    za wyjątkiem kulek.
    Teraz pytanie co z tym zrobić? Kamery są zepsute dwie, każda po dwa
    silniki, z czego przynajmniej jeden się zacina. Autoryzowany serwis na
    gwarancji wymienia cały "moduł kamerowy", po gwarancji "koszt naprawy
    przewyższa wartość kamery".
    Może dało by się "oszukać system" i zrobić te "łożyska" z czegoś porządnego?
    To jest pastylka fi 4mm z hakiem, grubości 2mm z gniazdem na tą kulkę.

    --
    Mirek.

  • 2. Data: 2021-04-24 00:17:50
    Temat: Re: silniczek krokowy jak w cd-rom
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    piątek, 23 kwietnia 2021 o 19:15:57 UTC+2 Mirek napisał(a):
> [...]
    > To jest pastylka fi 4mm z hakiem, grubości 2mm z gniazdem na tą kulkę.

    Zrób rysunki i daj na grupę inżynieria. Też nie pomogą ale chociaż talmudysci będą
    mieli o czym pogadać.

  • 3. Data: 2021-04-24 00:47:16
    Od: "Rutkowski, Jacek" <j...@w...pl>

    W dniu 4/23/2021 o 7:15 PM, Mirek pisze:
> [...]
    > porządnego?
    > To jest pastylka fi 4mm z hakiem, grubości 2mm z gniazdem na tą kulkę.

    Wydruk 3D z nylonu lub innego podobnego tworzywa i na całe
    Twoje życie powinien starczyć.
    Przy dyszy 0,2mm będzie wyglądać jak odlew bez dodatkowej obróbki.

    Jeśli jesteś zainteresowany poproś kogoś w okolicy lub narysuj
    w Blenderze projekt lub zdjęcia lub rysunek z wymiarami i załatwię
    Ci wydruk za dosłownie kilka PLN.

    --
    pzdr, j.r.

  • 4. Data: 2021-04-24 08:21:28
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Rutkowski, Jacek" napisał w wiadomości grup
    ..

    >Wydruk 3D z nylonu lub innego podobnego tworzywa i na całe
    >Twoje życie powinien starczyć.
    >Przy dyszy 0,2mm będzie wyglądać jak odlew bez dodatkowej obróbki.

    Jestes pewien, ze bedzie sie to nadawalo na lozysko ?

    Bo z drugiej strony - kawalek tworzywa, troche obrobki i powinno wyjsc
    to samo.
    Tylko jakas malutka tokareczka potrzebna ...

    J.

  • 5. Data: 2021-04-24 15:57:43
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    .

> [...]
    > to samo.
    > Tylko jakas malutka tokareczka potrzebna ...

    Jak poprawi rozwiertakiem to się będzie nadawało.

  • 6. Data: 2021-04-24 21:37:59
    Od: "Rutkowski, Jacek" <j...@w...pl>

    W dniu 4/24/2021 o 3:57 PM, Zenek Kapelinder pisze:
    .

    > Jak poprawi rozwiertakiem to się będzie nadawało.

    Raczej bez poprawiania. Widziałem wydruk dyszą 0,2mm z PET,
    nic co jest okrągłe nie stanowi większego problemu.

    --
    pzdr, j.r.

  • 7. Data: 2021-04-24 22:25:24
    Od: Mirek <m...@n...dev>

    On 24.04.2021 00:47, Rutkowski, Jacek wrote:

    > Wydruk 3D z nylonu lub innego podobnego tworzywa i na całe
    > Twoje życie powinien starczyć.
    > Przy dyszy 0,2mm będzie wyglądać jak odlew bez dodatkowej obróbki.

    No w sumie nie pomyślałem o tym - mam drukarkę i drukowałem z nylonu...
    ale nie dyszą 0,2

    > Jeśli jesteś zainteresowany poproś kogoś w okolicy lub narysuj
    > w Blenderze projekt lub zdjęcia lub rysunek z wymiarami i załatwię
    > Ci wydruk za dosłownie kilka PLN.

    Z projektem też nie ma problemu - machnę to w 10 minut w OpenSCAD-zie,
    tyle że drukarka musi być idealnie skalibrowana, bo wymiar zewnętrzny
    jest krytyczny: za duże nie wejdzie, a za małe będzie luz.
    To raczej trzeba zrobić metodą prób i błędów - wydrukować i sprawdzić
    czy pasuje, ewentualnie skorygować wymiary.
    Myślałem raczej żeby to wytoczyć z brązu, ale miejscowy tokarz najpierw
    mówił, że nie ma najmniejszego problemu a po dwóch tygodniach
    ściemniania, że nie ma czasu, przyznał w końcu, że nie da rady tego
    zrobić bo za małe.

    --
    Mirek.

  • 8. Data: 2021-04-25 10:46:01
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    sobota, 24 kwietnia 2021 o 21:38:00 UTC+2 Rutkowski, Jacek napisał(a):
> [...]
    > >
    > Raczej bez poprawiania. Widziałem wydruk dyszą 0,2mm z PET,
    > nic co jest okrągłe nie stanowi większego problemu.

    Nie znasz się to lepiej nic nie pisz.

  • 9. Data: 2021-04-25 10:52:47
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Rutkowski, Jacek" napisał w wiadomości grup
    ..

    >Raczej bez poprawiania. Widziałem wydruk dyszą 0,2mm z PET,
    >nic co jest okrągłe nie stanowi większego problemu.

    Mnie interesuje, czy strukura tworzywa z wydruku jest odpowiednia, czy
    zaraz sie okaze, ze o lozysko krotko wytrzymuje ...

    J.

  • 10. Data: 2021-04-25 11:07:02
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    niedziela, 25 kwietnia 2021 o 10:53:00 UTC+2 J.F. napisał(a):
> [...]
    > Mnie interesuje, czy strukura tworzywa z wydruku jest odpowiednia, czy
    > zaraz sie okaze, ze o lozysko krotko wytrzymuje ...

    A skąd on ma wiedzieć czy struktura jest odpowiednia. Bo na dyszy napisali 0,2mm?
    Świat coraz szybciej zmierza do tego z filmu Idiokracja. Prezydentem zostanie
    niedługo taki co rośliny woda podleje.