    Subject: Re: stal "premium"
    Newsgroups: pl.sci.inzynieria
    From: cef <c...@i...pl>
    Date: Tue, 2 Jun 2020 21:11:48 +0200

    W dniu 2020-06-02 o 18:59, J.F. pisze:

    > Nie mowie nie, tylko ze chrom jest drogi, a zelazo tanie.
    >
    > Nawiasem mowiac - ceny powyzej niekoniecznie musza wynikac z
    > trudnosci/kosztow produkcji,
    > mogles sie po prostu nadziac na ceny detaliczne.

    Kupuję w kilku miejscach i proporcje dla tych
    wyrobów wszędzie są takie same.

    > Wegliki spiekane to co innego.
    > Swoje zalety maja, a innej mozliwosci wykonania ... chyba nie ma.
    >
    > Jakiego rodzaju narzedzia robia z proszku stalowego ?

    To jest po prostu technologia spieku.
    Sporo robi się narzędzi skrawających w tej technologii -
    zwykłych frezów, frezów bardziej specjalistycznych np do uzębień.
    W przypadku stali szybkotnących rozmieszczenie i wielkość
    węglików ma istotne znaczenie dla żywotności narzędzi
    (odporność na ścieranie, brak stref obnizonej twardości) - kiedyś
    dostarczaliśmy nożyki do głowic nacinających uzębienia i przy dużych
    modułach jak było do wykopania
    sporo materiału, to nożyki z normalnej HSS słabo się sprawdzały:
    albo zbyt szybko się tępiły albo były
    mniej sztywne albo miały partie z wadami typu odwęglenia (ubytki twardości)
    i nie dało się stabilnie i powtarzalnie prowadzić procesu.
    Ale jest też w handlu sporo stali narzędziowych proszkowych na formy czy
    wykrojniki,
    więc tam pewnie też jakaś jednorodność własności, wytrzymałość
    zmęczeniowa czy powtarzalność procesów jest istotna, ale nie znam dobrze
    tej branży.

    > Nie da sie tego zrobic inaczej, lepiej ?

    Na razie wymyślili to.