  • 11. Data: 2020-06-02 21:23:39
    Temat: Re: stal "premium"
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "cef" napisał w wiadomości grup
    pl...
    W dniu 2020-06-02 o 18:59, J.F. pisze:

    >Kupuję w kilku miejscach i proporcje dla tych
    >wyrobów wszędzie są takie same.

    Ale nie na tony to kupowane ?

    >To jest po prostu technologia spieku.
    >Sporo robi się narzędzi skrawających w tej technologii -
    >zwykłych frezów, frezów bardziej specjalistycznych np do uzębień.
    >W przypadku stali szybkotnących rozmieszczenie i wielkość
    >węglików ma istotne znaczenie dla żywotności narzędzi

    ale ja nie o weglikach.

    >(odporność na ścieranie, brak stref obnizonej twardości) - kiedyś
    >dostarczaliśmy nożyki do głowic nacinających uzębienia i przy dużych
    >modułach jak było do wykopania
    >sporo materiału, to nożyki z normalnej HSS słabo się sprawdzały:
    >albo zbyt szybko się tępiły albo były
    >mniej sztywne albo miały partie z wadami typu odwęglenia (ubytki
    >twardości)
    >i nie dało się stabilnie i powtarzalnie prowadzić procesu.

    No wlasnie - to stal z proszku byla lepsza czy gorsza niz ta "zwykla"
    ?

    A i tak gorsza od weglikow :-)

    >Ale jest też w handlu sporo stali narzędziowych proszkowych na formy
    >czy wykrojniki,

    Moze w tym zastosowaniu ...

    J.

  • 12. Data: 2020-06-02 22:54:23
    Od: cef <c...@i...pl>

    W dniu 2020-06-02 o 21:23, J.F. pisze:
    > Użytkownik "cef"  napisał w wiadomości grup
    pl...

    > Ale nie na tony to kupowane ?

    Nie na tony, ale proporcje pozostaną te same
    jak będziesz kupował na tony.

    > ale ja nie o weglikach.

    Nie chodzi o węglik potocznie jako materiał zwany też spiekiem tylko
    o strukturę stali szybkotnącej z wydzieleniami węglików - formowanej
    na drodze spiekania proszków czy też ogólnie metodą metalurgii proszków.
    Te stale typu PM (PulverMetal) też nazywa się spiekami.

    Chyba dość jasno napisałem, że lepsza.

  • 13. Data: 2020-06-03 14:25:28
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    W dniu środa, 3 czerwca 2020 00:53:58 UTC+8 użytkownik J.F. napisał:
> [...]
    oglegroups.com...

    > Jak wpisalem "ZDP189", to nic nie znalazlo.
    > A "ZDP 189" to cos tam wyskoczylo.
    > Np.
    > https://www.alibaba.com/product-detail/Save30-zdp-18
    9-steel-bar_62368958827.html

    > Naciaganie? Produkt ekwiwalentny ?
    >
    > No nadal trudno powiedziec, czy ten gatunek taki drogi, i do czego sie
    > tak swietnie nadaje :-)

    To co znalazłeś to jest 410-tka, tylko ktoś wpisał ZDP 189 w tytuł żeby wyszukiwarka
    mu napędzała nieświadomych klientów. Wniosek z tego taki że to jest nisza, dana stal
    jest do niczego, ale się drogo sprzedaje w ilościach żadnych.

  • 14. Data: 2020-06-03 14:34:48
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    oglegroups.com...

    9-steel-bar_62368958827.html

    >To co znalazłeś to jest 410-tka, tylko ktoś wpisał ZDP 189 w tytuł
    >żeby wyszukiwarka mu napędzała nieświadomych klientów.

    Tyle to ja wiem, podaje jako przyklad ze odeslanie do alibaby nic nie
    dalo :-P

    >Wniosek z tego taki że to jest nisza, dana stal jest do niczego, ale
    >się drogo sprzedaje w ilościach żadnych.

    I z grubsza taki mialem wniosek po guglaniu w mojej bance
    informacyjnej.

    Z jednym zastrzezeniem - nie wiem czy ta stal jest do niczego. Nie
    znam

    Chyba, ze miales na mysli nie jakosc, ale przeznaczenie ... to sie nie
    zgodze - to jest stal do drogich noży recznych, tak podpowiada moja
    banka informacyjna :-)

    J.

  • 15. Data: 2020-06-03 14:43:00
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "cef" napisał w wiadomości grup
    pl...

    >Nie na tony, ale proporcje pozostaną te same
    >jak będziesz kupował na tony.

    IMO - niekoniecznie.

    Jesli sie jednak myle ... to moze sobie odpowiedziales - trudnosci
    produkcyjne tez wplywaja na cene.

> [...]
    >proszków.
    >Te stale typu PM (PulverMetal) też nazywa się spiekami.

    ok.

    >Chyba dość jasno napisałem, że lepsza.

    a ja zrozumialem, ze HSS sie slabo sprawdzaly w porownaniu do
    prawdziwych weglikow - wolframowych itp.

    I ten PM to bylby trzeci material, do sprawdzenia ..

    J.

  • 16. Data: 2020-06-03 15:29:04
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    W dniu środa, 3 czerwca 2020 20:35:01 UTC+8 użytkownik J.F. napisał:
> [...]
    >
    > Chyba, ze miales na mysli nie jakosc, ale przeznaczenie ... to sie nie
    > zgodze - to jest stal do drogich noży recznych, tak podpowiada moja

    No więc w niej siedź.

  • 17. Data: 2020-06-03 17:47:54
    Od: cef <c...@i...pl>

    W dniu 2020-06-03 o 14:43, J.F. pisze:
> [...]
    pl...

    > IMO - niekoniecznie.
    >
    > Jesli sie jednak myle ... to moze sobie odpowiedziales - trudnosci

    To zupełnie normalne.
    Przywołałem ten przykład tylko po to, żeby pokazać,
    że pytanie "po ile ta stal" jest źle postawione.

    > ok.

    > a ja zrozumialem, ze HSS sie slabo sprawdzaly w porownaniu do
    > prawdziwych weglikow - wolframowych itp.

    Ale nie rozmawialiśmy o materiale typu weglik tylko o stalach proszkowych.
    Zaletą stali szybkotnącej proszkowej w stosunku do np zwykłej
    szybkotnącej jest jednorodność materiałowa a co za tym idzie łatwość
    równomiernego rozmieszczenia węglików, które stanowią o własnościach tej
    stali.
    Podczas gdy pod względem składu chemicznego jest to to samo.
    Nie moja wina, że Tobie węglik kojarzy się tylko z materiałem jako takim.

  • 18. Data: 2020-06-05 06:52:25
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    W dniu środa, 3 czerwca 2020 23:48:01 UTC+8 użytkownik cef napisał:
> [...]
    > Podczas gdy pod względem składu chemicznego jest to to samo.
    > Nie moja wina, że Tobie węglik kojarzy się tylko z materiałem jako takim.

    Taką mam rozterkę natury językowej. Czy powinno się używać słowa stal do określenia
    klocka spieczonego proszku? Stal to jest kolejny etap rozwoju metalurgii, po żeliwie
    i staliwie. W sensie że stal to jest metal topiony tak a nie inaczej, odwęglany,
    odgazowany, potem walcowany. A proszek co?

  • 19. Data: 2020-06-05 09:01:14
    Od: cef <c...@i...pl>

    W dniu 2020-06-05 o 06:52, Konrad Anikiel pisze:

> [...]
    i staliwie. W sensie że stal to jest metal topiony tak a nie inaczej, odwęglany,
    odgazowany, potem walcowany. A proszek co?

    Wystarczająco często spotykam się z określeniem w katalogach
    "stal proszkowa" i przyjęło się w narzędziowym języku,
    że mnie już nie dziwi. Ale rozumiem rozterkę.

  • 20. Data: 2020-06-05 13:14:12
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    W dniu piątek, 5 czerwca 2020 15:01:18 UTC+8 użytkownik cef napisał:

> [...]
    > "stal proszkowa" i przyjęło się w narzędziowym języku,
    > że mnie już nie dziwi. Ale rozumiem rozterkę.

    Ja akurat nie używam języka polskiego w pracy, a w angielskim się mówi po prostu
    'stainless' bez dodawania 'steel'. Nawet jeśli 'steel' to nie musi być 'wrought',
    chociaż tu trzeba uważać bo zakres dozwolonych specyfikacji może nie zawierać
    spieków, zależy jakie przepisy są stosowane w danym produkcie/projekcie. Spieka się
    nie tylko proszki, także folie albo całe grube blachy.