  • 21. Data: 2020-06-05 13:41:00
    Temat: Re: stal "premium"
    Od: cef <c...@i...pl>

    W dniu 2020-06-05 o 13:14, Konrad Anikiel pisze:
> [...]
    określenia klocka spieczonego proszku? Stal to jest kolejny etap rozwoju metalurgii,
    po żeliwie i staliwie. W sensie że stal to jest metal topiony tak a nie inaczej,
    odwęglany, odgazowany, potem walcowany. A proszek co?

    > Ja akurat nie używam języka polskiego w pracy, a w angielskim się mówi po prostu
    'stainless' bez dodawania 'steel'. Nawet jeśli 'steel' to nie musi być 'wrought',
    chociaż tu trzeba uważać bo zakres dozwolonych specyfikacji może nie zawierać
    spieków, zależy jakie przepisy są stosowane w danym produkcie/projekcie. Spieka się
    nie tylko proszki, także folie albo całe grube blachy.

    Ja z kolei nie używam w pracy angielskiego, tylko niemieckiego, z
    którego wręcz dosłownie - szczególnie w branży narzędziowej - biorą się
    niektóre nazwy przemysłowe czy handlowe.
    I dla tych materiałów (stali proszkowych) używa się raczej skrótowców PM
    (Pulvermetall)
    a dla węglika skrótu VHM (Vollhartmetall) - a jeśli pojawia się
    "Stahl" to już z dokładniejszym opisem typu i przeznaczenia lub
    ewentualnie symbolem.
    To w narzędziach skrawających. Czy w narzędziach ogólnie, to nie wiem.
    Wg mnie nierdzewka niezbyt często jest potrzebna jako proszkowa/spiek - tzn
    tradycyjne hutnicze formy dają wystarczająco dobre rezultaty. Pamiętam z
    wizyty przed laty w jakimś medycznym ośrodku badawczym, że korzystali z
    PM ze względu na łatwość polerowania pewnego gatunku w stosunku do
    zwykłej hutniczej nierdzewki.

  • 22. Data: 2020-06-05 14:18:33
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    ooglegroups.com...
> [...]
    >Stal to jest kolejny etap rozwoju metalurgii, po żeliwie i staliwie.
    >W sensie że stal to jest metal topiony tak a nie inaczej, odwęglany,

    hm, czy to powinno siegac tak daleko, czy konczyc sie na skladzie
    chemicznym ?

    >A proszek co?

    Proszek to istotnie specyficzna forma materialu ... ale chyba lepiej
    dodac "spiek proszkowy", niz wymyslac inne nazwy podstawowe.
    A przeciez proszek moze byc z innych metali/materialow.

    P.S. a taka "stal damascenska" to co to bedzie ?

    J.

  • 23. Data: 2020-06-05 14:24:41
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    W dniu piątek, 5 czerwca 2020 20:41:01 UTC+9 użytkownik cef napisał:

> [...]
    > wizyty przed laty w jakimś medycznym ośrodku badawczym, że korzystali z
    > PM ze względu na łatwość polerowania pewnego gatunku w stosunku do

    Nierdzewkę częściej się drukuje niż HIPuje, ale i grube rzeczy na części zbiorników
    ciśnieniowych/aparatury procesowej widziałem z HIPowanej 316. Szczególnie jeśli
    geometria wymaga skomplikowanych/drogich procesów formowania/obróbki. Są różne
    alternatywy, mi się podoba technika nakładania metalu palnikiem MIG, powiedzmy coś
    jak w drukarce FDM- bardzo duże gabaryty w ten sposób się wytwarza. Także z proszku
    sypanego do palnika plazmowego. No ale to już nie spiekanie.

    W większości świata PM to raczej Powder Metallurgy. Skrótu VHM na próżno szukać w
    angielskojęzycznym internecie.

  • 24. Data: 2020-06-05 14:33:23
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    W dniu piątek, 5 czerwca 2020 21:18:37 UTC+9 użytkownik J.F. napisał:
    ooglegroups.com...

    > hm, czy to powinno siegac tak daleko, czy konczyc sie na skladzie
    > chemicznym ?

    Struktura krystaliczna, jednorodność składu chemicznego, wydzieleń na granicach
    ziaren i w ich wnętrzu, występowanie porów gazowych, wielkoskalowych wtrąceń np
    kawałków grafitu itd. Jest jednak dużo cech materiału które osiągnięto dopiero w
    materiale który zaczęto nazywać stal. Kiedyś płyty na kotły parowe odlewano z gruszki
    Bessemera i kuto młotem. To nie była stal, takie kotły potrafiły rozpęknąć się z
    dużym hukiem.

> [...]
    > A przeciez proszek moze byc z innych metali/materialow.
    >
    > P.S. a taka "stal damascenska" to co to bedzie ?

    Odkówka. Jeszcze bardziej stal niż walcowana blacha.

  • 25. Data: 2020-06-05 14:56:00
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    > Odkówka.

    Jednak odkuwka. Trudny język.

  • 26. Data: 2020-06-05 14:59:27
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    ooglegroups.com...

> [...]
    >wielkoskalowych wtrąceń np kawałków grafitu itd. Jest jednak dużo
    >cech materiału które osiągnięto dopiero w materiale który zaczęto

    Az tak historii metalurgii nie znam, ale cos w tym jest.
    Tylko biorac pod uwage wielosc gatunkow stali i obrobek - czy nie
    powinno to byc okreslone dodatkowym przymiotnikiem/gatunkiem ?

    >Kiedyś płyty na kotły parowe odlewano z gruszki Bessemera i kuto
    >młotem. To nie była stal, takie kotły potrafiły rozpęknąć się z dużym
    >hukiem.

    Hm, to co wyplywa z gruszki Bessemera ?
    Nienazwany polprodukt ?

    >Odkówka. Jeszcze bardziej stal niż walcowana blacha.

    a nie spiek ? folii z dwoch stali ...

    J.

  • 27. Data: 2020-06-05 15:05:18
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    ooglegroups.com...

    >Jednak odkuwka. Trudny język.

    No ba, dwustronny, dwója, uje sie nie kreskuje ...

    J.

  • 28. Data: 2020-06-05 15:11:44
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    W dniu piątek, 5 czerwca 2020 20:59:52 UTC+8 użytkownik J.F. napisał:
> [...]
    > Tylko biorac pod uwage wielosc gatunkow stali i obrobek - czy nie
    > powinno to byc okreslone dodatkowym przymiotnikiem/gatunkiem ?

    Właściwie to konwertor Bessemera już dawał materiał podchodzący pod to co dzisiaj
    określamy jako staliwo, ale wtedy jeszcze techniki walcowania były słabe. Kuło się
    wszystko.

    > a nie spiek ? folii z dwoch stali ...

    Jakich folii?

  • 29. Data: 2020-06-05 16:02:04
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    ooglegroups.com...

    >Właściwie to konwertor Bessemera już dawał materiał podchodzący pod
    >to co dzisiaj określamy jako staliwo,

    Chyba masz racje.

    > ale wtedy jeszcze techniki walcowania były słabe. Kuło się wszystko.

    Dzis tez sie kuje, ale nie wszystko :-)

    Tak swoja droga - na starych filmach widac maszyne - młot.
    Jak sie tym sterowało ?

    Cos tego typu, tylko mniejsze
    https://youtu.be/noDf6bmZw5w?t=75
    Tu jesli dobrze widze, to czlowiek ma wajche przy siedzeniu.

    Bo ten to bije sam
    https://www.youtube.com/watch?v=rwh3rbpbhek

    >Jakich folii?

    Zaczyna sie od sztab, a konczy ... cienkie te warstwy :)

    J.

  • 30. Data: 2020-06-05 16:25:05
    Od: cef <c...@i...pl>

    W dniu 2020-06-05 o 14:24, Konrad Anikiel pisze:

    > W większości świata PM to raczej Powder Metallurgy. Skrótu VHM na próżno szukać w
    angielskojęzycznym internecie.

    W branży maszynowej i narzędziowej angielskojęzyczny internet nie jest
    wiodący.