  • 1. Data: 2021-08-01 20:07:51
    Temat: stycznik / przekaźnik I-O-II
    Od: sundayman <s...@p...onet.pl>

    Potrzebny mi stycznik I-O-II , czyli taki jak np. w układach SZR.
    Muszę zrobić układ przełączający pompę głębinową pomiędzy zasilaniem
    sieciowym a z UPS. Niby można to zrobić "zwykłym" przekaźnikiem ale
    wolałbym mieć gwarancję bezpieczeństwa.

    Czyli najchętniej właśnie w takim układzie jak powyżej.
    Sterowane z 230 czy 12V to wszystko jedno.
    Jest w ogóle coś takiego ?

  • 2. Data: 2021-08-01 20:12:02
    Temat: Re: stycznik / przekaźnik I-O-II
    Od: sundayman <s...@p...onet.pl>

    albo rzeczywiście przekaźnik, ale taki, żeby nie było ryzyka jakichś
    cudów. Prąd minimum 10A.

  • 3. Data: 2021-08-01 20:48:15
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    W dniu 2021-08-01 o 20:07, sundayman pisze:
> [...]
    > wolałbym mieć gwarancję bezpieczeństwa.
    >
    > Czyli najchętniej właśnie w takim układzie jak powyżej.
    > Sterowane z 230 czy 12V to wszystko jedno.

    Typowy układ SZR to dwa styczniki z dodatkowymi stykami i wzajemną blokadą.

    Cała sztuczka polega na tym, że cewki każdego ze styczników zasilane są
    poprzez pomocniczy styk NC drugiego stycznika. Załączenie każdego ze
    styczników może się dopiero odbyć po zwolnieniu kotwy drugiego stycznika.

  • 4. Data: 2021-08-02 10:29:01
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Sun, 1 Aug 2021 20:48:15 +0200, Uzytkownik wrote:

> [...]
    > poprzez pomocniczy styk NC drugiego stycznika. Załączenie każdego ze
    > styczników może się dopiero odbyć po zwolnieniu kotwy drugiego stycznika.

    A blokada mechaniczna, czy taka, jak opisana powyzej?

    Bo ... jak sie styki robocze skleja, to moze UPS poczuc napiecie
    sieci, albo i sasiadow zasilac ...

    J.

  • 5. Data: 2021-08-02 17:38:19
    Od: sundayman <s...@p...onet.pl>

    > A blokada mechaniczna, czy taka, jak opisana powyzej?
    >
    > Bo ... jak sie styki robocze skleja, to moze UPS poczuc napiecie
    > sieci, albo i sasiadow zasilac ...

    bez mechanicznej blokady - chcę to sterować sam elektronicznie. No
    ale właśnie boję się tego sklejenia styków w normalnym przekaźniku.

  • 6. Data: 2021-08-02 19:28:51
    Od: PeJot <P...@n...pl>

    W dniu 02.08.2021 o 17:38, sundayman pisze:

    > bez mechanicznej blokady - chcę to sterować sam elektronicznie. No
    > ale właśnie boję się tego sklejenia styków w normalnym przekaźniku.

    Widziałem całkowicie zespawany stycznik w szafie z kondensatorami do
    poprawy cos(fi). Ale to była najczęściej załączana sekcja, a całe
    urządzenie miało grubo ponad 20 lat. Pewnie współczesne styczniki tyle
    nie pożyją, zapobiegawczo można by je podmieniać na nowe co jakiś czas,
    a jeśli to nie jakiś kłopot, to styczniki przewymiarować.

    --
    P. Jankisz
    Sygnaturka zastępcza

  • 7. Data: 2021-08-02 21:52:52
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    W dniu 2021-08-02 o 19:28, PeJot pisze:

    > Widziałem całkowicie zespawany stycznik w szafie z kondensatorami do
    > poprawy cos(fi). Ale to była najczęściej załączana sekcja, a całe
    > urządzenie miało grubo ponad 20 lat.

    Ale przecież jeżeli styki robocze stycznika zostaną sklejone to styk
    pomocniczy się nie załączy i nie pozwoli na załączenie drugiego
    stycznika. Styk pomocniczy zostanie załączony tylko wtedy, kiedy kotwa
    stycznika powróci do stanu spoczynkowego, a nie powróci tak długo jak
    długo któryś ze styków będzie sklejony/zgrzany.

    Poza tym chyba wszystkie firmy produkujące aparaturę modułową mają w
    swojej ofercie gotowe sterowniki SZR, które wykonują przełączenie wg
    określonego algorytmu z zapewnieniem odpowiedniej kolejności rozłączenia
    jednego stycznika i załączenia drugiego ze sprawdzeniem poprawności
    pracy styków. Niestety nie są to tanie rozwiązania.

    > Pewnie współczesne styczniki tyle nie pożyją, zapobiegawczo można by
    > je podmieniać na nowe co jakiś czas, a jeśli to nie jakiś kłopot, to
    > styczniki przewymiarować.

    Styczniki dobiera się do określonego rodzaju obciążenia wg tzw.
    kategorii użytkowania, a tu jest opis poszczególnych kategorii:
    https://www.falowniki.edu.pl/slownik,k,kategorie-uzy
    tkowania-sycznikow.

    Na każdym styczniku jest podawana maksymalna moc odpowiednio dla
    napięcia 230/400V lub maksymalny prąd łączeniowy dla danej kategorii
    użytkowania. Najczęściej stosowane styczniki mają podawane maksymalne
    parametry dla AC-1, AC-3 i AC-4

    Jeżeli dochodziło do zespawania styków to oznaczało, że zostały one źle
    dobrane do wartości i rodzaju obciążenia.

    Oprócz systemów czysto elektrycznych są też styczniki z możliwością
    montażu blokady mechanicznej, która działają tak, że jak jeden stycznik
    jest załączony to drugi jest blokowany i nie ma możliwości go załaczyć.
    Blokady te montuje się pomiędzy dwoma stycznikami. Mogą one posiadać
    także dodatkowe styki pomocnicze do sygnalizacji/dodatkowej kontroli
    pracy styczników.

  • 8. Data: 2021-08-02 23:50:16
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    niedziela, 1 sierpnia 2021 o 20:08:00 UTC+2 sundayman napisał(a):
> [...]
    > wolałbym mieć gwarancję bezpieczeństwa.
    >
    > Czyli najchętniej właśnie w takim układzie jak powyżej.
    > Sterowane z 230 czy 12V to wszystko jedno.
    Jest coś takiego? Są gotowe moduły. Tanie nie są ale zapewniają bezproblemowe
    przełączanie. Nie warto robić samemu że styczników bo styczniki tanie nie są i układ
    że stycznikami nie zapewnia wymaganych opóźnień przy przełączaniu.

  • 9. Data: 2021-08-02 23:59:33
    Od: sundayman <s...@p...onet.pl>

    W dniu 2021-08-02 o 21:52, Uzytkownik pisze:
    > mają w swojej ofercie gotowe sterowniki SZR,

    no tak, ale mnie chodzi o sam element wykonawczy. Gotowce są oczywiście,
    z tym że nie bardzo mi odpowiadają.

  • 10. Data: 2021-08-03 09:34:02
    Od: PeJot <P...@n...pl>

    W dniu 02.08.2021 o 21:52, Uzytkownik pisze:

> [...]
    /.../

    > Jeżeli dochodziło do zespawania styków to oznaczało, że zostały one źle
    > dobrane do wartości i rodzaju obciążenia.

    W ~ 20letnim urządzeniu ? Myślę że ten stycznik raczej był dobrze
    dobrany i już swoje wypracował.

    --
    P. Jankisz
    Sygnaturka zastępcza