  • 1. Data: 2021-07-29 02:13:18
    Temat: Reakcja łańcuchowa
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    To, że się popaliło o czym dalej, to przebolałem.
    Ale jaka była przyczyna?

    Włączam do gniazda z bolcem (bolec w gnieździe połączony z N) wtyczkę od
    drukarki 3D.
    Drukarka ma zasilacz

    https://imgur.com/z6qgN8A

    zasilacz był wyłączony wyłącznikiem. Widać go na zdjęciu. Odcina tylko
    jedną linię. Na tylko jedno wyjście 24V.

    Wkładając wtyczkę do gniazda wywaliło zabezpieczenie w domu. Uprzednio
    było widać błysk z płytki wyświetlacza.

    https://imgur.com/Uno6NeT

    Wypaliło ten zaznaczony pad na płytce wyświetlacza.

    https://imgur.com/d7BVf5l

    Po włączeniu prądu zasilacz żyje, wyświetlacz świeci i tylko kilka linii
    wyświetla.

    Komputer, który był połączony z drukarką przez USB nie działa. Był na
    tej samej fazie. TV działa, który był podłączony do komputera przez
    HDMI. HDMI w TV, gdzie był pokudłaczy PC też działa.

    Płyta główna z drukarki 3D nie wiem czy działa.

    Zasilacz nie ma, żadnych widocznych przypaleń.

    Co się stało?
    Jednorazowe przebicie na wtórne transformatora? Bo zasilacz działa.
    Przepięcie nie, bo wyłącznik był wył. Którędy ta faza przeszła?

    Czy rozłączanie tylko zera przy bolcu podłączonym do N ma jakieś znaczenie?

    No i gdy wkładałem wtyczkę do gniazda, to chwilę się z nią walczyłem i
    pewnie faza pojawiała się i znikała podczas próby wetknięcia jej w gniazdo.

    Robert

  • 2. Data: 2021-07-29 10:04:22
    Temat: Re: Reakcja łańcuchowa
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Robert Wańkowski" napisał w wiadomości grup
    pl...
    >Włączam do gniazda z bolcem (bolec w gnieździe połączony z N) wtyczkę
    >od drukarki 3D.
    >Drukarka ma zasilacz
    >https://imgur.com/z6qgN8A

    Wyglada w miare porzadnie, ale na oko to wiadomo - chlop w szpitalu
    umarl.

    >zasilacz był wyłączony wyłącznikiem. Widać go na zdjęciu. Odcina
    >tylko jedną linię. Na tylko jedno wyjście 24V.

    Byl wlaczony? Odcinal faze, czy zero ?

    >Wkładając wtyczkę do gniazda wywaliło zabezpieczenie w domu.
    >Uprzednio

    zabezpieczenie nadpradowe, czy roznicowe?

    Instalacje w domu masz z roznicowka czy bez?

    >było widać błysk z płytki wyświetlacza.
    >https://imgur.com/Uno6NeT
    >Wypaliło ten zaznaczony pad na płytce wyświetlacza.
    >https://imgur.com/d7BVf5l

    Nie bardzo widze - miedzy tymi polami to jest sciezka czy nie?
    Jak jest - to pelni role bezpiecznika, jak nie ma - iskrownika.

> [...]

    >Co się stało?
    >Jednorazowe przebicie na wtórne transformatora? Bo zasilacz działa.

    Jesli dobrze widze - ten pad na plytce laczy mase plytki wyswietlacza
    z obudową/konstrukcja drukarki, przez srube mocujaca.

    jesli konstrukcja byla zerowana, to bylo napiecie miedzy masą
    elektroniki i bolcem w gniazdku.

    >Przepięcie nie, bo wyłącznik był wył. Którędy ta faza przeszła?

    >Czy rozłączanie tylko zera przy bolcu podłączonym do N ma jakieś
    >znaczenie?

    Ma duze, bo faza jednak dochodzi do zasilacza.
    Jak sie polaczy z wtorna strona, to nieszczescie gotowe.

    >No i gdy wkładałem wtyczkę do gniazda, to chwilę się z nią walczyłem
    >i pewnie faza pojawiała się i znikała podczas próby wetknięcia jej w
    >gniazdo.

    I blysk byl gdzies pozniej?
    Czy mozna zalozyc, ze przy pierwszym kontakcie nie blysnelo ?

    Bo jakas konicydencja pioruna z wkladaniem wtyczki - malo
    prawdopodobna.

    No coz, moglby od takiego traktowania zasilacz zwariowac i dac wyzsze
    napiecie, ale to nie powinno powodowac przepalenia zabezpieczenia
    miedzy masa/minusem wyjscia a zerowaniem. Chyba, ze zle widze i to
    wcale nie jest masa.

    Oprocz przebicia w zasilaczu mogl sie jeszcze trafic jakis wior
    metalowy, ktory polaczyl strony ... ale powinna byc separacja pare mm.

    No chyba ze calkiem inaczej to poszlo - komputer ma faze na swojej
    masie, albo w tym gniazdku bolec jest na fazie,
    tylko ... przy tym wkladaniu wtyczki do gniazdka chyba najpierw bolec
    kontaktuje.

    Tak czy inaczej - na ten zasilacz bym bardzo uwazal w przyszlosci.

    J.

  • 3. Data: 2021-07-29 10:30:13
    Od: Dariusz Dorochowicz <dadoro@_wp_._com_>

> [...]
    > pewnie faza pojawiała się i znikała podczas próby wetknięcia jej w gniazdo.

    Pewnie masz zupełnie inny problem. Teraz udam że wiem co się stało.

    Komputer jest wprawdzie na tej samej fazie, ale w innym gniazdku.
    Gniazdka masz tak podłączone, że przewód zerowy wchodzi na kontakt
    roboczy, a potem jest zworka do bolca. Alternatywa jest taka, że masz
    gniazdka w łańcuchu w taki sposób, że zero wchodzi na bolec, potem na
    kontakt roboczy i z niego idzie na następny bolec. Albo jakoś tak.
    Wtykając wtyczkę do niepewnego gniazda rozłączyłeś połączenie między
    bolcami obu gniazd, co spowodowało, że między bolcami pojawiło się
    całkiem fajne napięcie, którego kabel USB nie wyzerował. Gdzieś tu bym
    szukał przyczyny, a nie w elektronice. I to jest bardzo dobry powód żeby
    przy okazji pojawienia się czegoś więcej niż jednego komputera zrobić
    porządną instalację, albo przynajmniej zadbać żeby wszystko, co ze sobą
    połączone, było zasilane z jednego gniazdka.
    Jeszcze raz powtarzam - tyle mi powiedziała szklana kula.

    Pozdrawiam

    DD

  • 4. Data: 2021-07-29 11:41:20
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    W dniu 2021-07-29 o 10:04, J.F. pisze:
    > Użytkownik "Robert Wańkowski"  napisał w wiadomości grup
    pl...

    > Wyglada w miare porzadnie, ale na oko to wiadomo - chlop w szpitalu umarl.

    > Byl wlaczony? Odcinal faze, czy zero ?

    Był wyłączony. Poszedłem teraz podłączyć sam kabel, aby sprawdzić gdzie
    N i L.
    No i może komuś uratowałeś życie. Na bolcu była faza. A że gniazdo jest
    za meblem, to praktycznie nieużywane, podłączony tylko był zegar
    dwuprzewodowo.

    Sprawdzając teraz kabel próbnikiem dzwonił mi na dwóch żyłach, myślałem,
    że to jakiś kiepski kabel i elktroniczny próbnik zbyt czuły. Nie
    dowierzając lekko musnąłem bolec ręką, I nic nie poczułem. A próbnik z
    taką samą intensywnością wskazuje fazę na bolcu dziurze.
    Rozkręciłem gniazdo i faktycznie L z N zmostkowane.
    Zabrakło mi odwagi, aby powtórnie dotknąć bolca.

    > zabezpieczenie nadpradowe, czy roznicowe?
    >
    > Instalacje w domu masz z roznicowka czy bez?

    Tylko nadprądowe. 16A.

    > Nie bardzo widze - miedzy tymi polami to jest sciezka czy nie?
    > Jak jest - to pelni role bezpiecznika, jak nie ma - iskrownika.

    Jedno zdjęcie sprawnego z internetu i nie przyjrzę się dokładniej.
    Drugie jest tego wypalonego i już nie widać co tam było.

> [...]
    > obudową/konstrukcja drukarki, przez srube mocujaca.
    >
    > jesli konstrukcja byla zerowana, to bylo napiecie miedzy masą

    No tak było, teraz już jasne wobec tego co napisałem na początku.

    > Ma duze, bo faza jednak dochodzi do zasilacza.
    > Jak sie polaczy z wtorna strona, to nieszczescie gotowe.

    > I blysk byl gdzies pozniej?

    Nie, bo po zdarzeniu na szczęście ale nieświadomie podłączyłem do innego
    gniazda.

    > Czy mozna zalozyc, ze przy pierwszym kontakcie nie blysnelo ?

    Błysnęło, ja walczyłem z ręką za meblem aby wetknąć wtyczkę, a syn stał
    za mną i widział drukarkę i błysk spod wyświetlacza. Na początku mu
    niedowierzałem, ale jak widać niesłusznie.

> [...]
    >
    > No chyba ze calkiem inaczej to poszlo - komputer ma faze na swojej
    > masie, albo w tym gniazdku bolec jest na fazie,

    No i tu wracamy do początku.

    > tylko ... przy tym wkladaniu wtyczki do gniazdka chyba najpierw bolec
    > kontaktuje.

    Tu akurat nie miało to znaczenia.

    > Tak czy inaczej - na ten zasilacz bym bardzo uwazal w przyszlosci.

    No może jednak go wobec powyższego zostawię? Czy nie?
    Już zamówiłem i nie wiem czy anulować zamówienie.

    Robert

    P.S.
    A kilka dni temu identyczne zdarzenie u znajomej. Po ulewach zalało im
    piwnice w kamienicy. Podczas sprzątania szmatą przejechała po gnieździe.
    No i padła na podłogę dosłownie, ale nic się nie stało, a ma pod
    osiemdziesiątkę.
    Byłem pewien, że woda lejąc się oknem po ścianach zrobiła swoje.
    Sprawdzam... na bolcu faza. Byłem pewien, że gniazdo piwniczne sprzed
    dwudziestu lat w puszce będzie błoto a bolec nie podłączony do N.
    Ale nieeeee.
    Te dwadzieścia lat temu, ktoś podłączył im zasilanie z mieszkania do
    piwnicy przez przewód kominowy. Ale żyły wchodzące do licznika (założyli
    sobie, aby widzieć ile w piwnicy prądu idzie) były zamienione.

    Teraz trzeba odłaczyć zasilanie z tego kabla, bo kominiarz ze swoją kulą
    może zostać na dachu.
    Tylko kabel zamurowali w mieszkaniu, a gdzie się podłączyli to już nikt
    nie pamięta.

  • 5. Data: 2021-07-29 11:43:22
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    W dniu 2021-07-29 o 10:30, Dariusz Dorochowicz pisze:

> [...]
    > bolcami obu gniazd, co spowodowało, że między bolcami pojawiło się
    > całkiem fajne napięcie, którego kabel USB nie wyzerował. Gdzieś tu bym

    No i miałes rację. Napisałem co się stało w wiadomości do JF.

    Robert

  • 6. Data: 2021-07-29 11:52:57
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    > No i gdy wkładałem wtyczkę do gniazda, to chwilę się z nią walczyłem i
    > pewnie faza pojawiała się i znikała podczas próby wetknięcia jej w gniazdo.

    Gdyby był włączony to takie traktowanie może wyłączyć układ powolnego
    startu, ale nie był włączony.

    Mam UPS-a i na ścianie gniazda podwójne. Przy włączeniu UPS-a do jednego
    z nich obudowa zasilonego przez ten UPS komputera 'kopie' (przy
    włączeniu w drugie nie kopie).
    Jak to odkryłem to poszukałem i znalazłem tego mojego UPSa na
    Europejskiej liście produktów niebezpiecznych.

    Projektował go ktoś w kraju w którym w gniazdkach faza i neutralny mają
    określone pozycje. A potem sprzedali go między innymi do Polski.

    Może Twój zasilacz też ma taką przypadłość. Odłączenie tylko jednej
    linii w takim przypadku może mieć nie przewidziany przez projektanta efekt.

    Przypuszczam, że nawet jeśli tak jest, to nie daje to odpowiedzi na
    podstawowe pytanie, ale a nuż jest to jedna ze składowych, które w sumie
    doprowadziły do 'reakcji łańcuchowej'.
    P.G.

  • 7. Data: 2021-07-29 11:59:37
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    > Ale jaka była przyczyna?

    Gdyby ktoś nie czytał co napisałem wcześniej, to odpowiadam, że
    przyczyną byłą FAZA na BOLCU.

    Robert

  • 8. Data: 2021-07-29 12:19:56
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

> [...]
    > Rozkręciłem gniazdo i faktycznie L z N zmostkowane.
    > Zabrakło mi odwagi, aby powtórnie dotknąć bolca.

    Napisałem 'swoje', a potem znalazłem, że pytanie już nieaktualne.

    W Twojej pierwszej wypowiedzi zabrakło chyba informacji, że w takiej
    konfiguracji (do tych gniazdek) włączałeś to po raz pierwszy.

    W kuchni mam fazę na żółto-zielonym doprowadzonym do żyrandola. Przez
    ileś lat mieliśmy lampę drewnianą i nie było gdzie go podłączyć. Jak
    zmieniliśmy na metalową to ją 'uziemiłem'. Jak po roku, czy dwu
    wymieniałem przepaloną żarówkę to chwytanie za lampę delikatnie 'mrowiło'.
    Ja tę lampę łapałem mocno ręką aby drugą dokręcić żarówkę. Mrowienie
    było tak delikatne, że dopiero po 3..5 wymian żarówek przyszło mi do
    głowy, że to może być pełna faza.
    Jak już na to wpadłem i sprawdziłem, że lampa jest na fazie to nie
    powstrzymało mnie to od dotknięcia jej jeszcze kilka razy aby zapamiętać
    jak to 'się czuje'. To, czy wiem, czy nie wiem jak jest podłączone ma
    znikomy wpływ na odczucia.
    Niestety nie wiem gdzie jest drugi koniec tego kabla.
    P.G.

  • 9. Data: 2021-07-29 12:30:52
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Robert Wańkowski" napisał w wiadomości grup
    pl...
> [...]

    >No i może komuś uratowałeś życie. Na bolcu była faza. A że gniazdo
    >jest za meblem, to praktycznie nieużywane, podłączony tylko był zegar

    Hi, hi - mialem tak kiedy na uczelni.
    Etherrnet na koncentryku okazuje sie na to odporny (ekran kabla byl
    polaczony z masa komputera przez opornik 1M),
    tylko niestety sieciowca, czyli mnie, kopie :-)

    >Sprawdzając teraz kabel próbnikiem dzwonił mi na dwóch żyłach,
    >myślałem, że to jakiś kiepski kabel i elktroniczny próbnik zbyt
    >czuły. Nie

    Tak to jest, ma sie za dobre przyrzady, to potem im sie nie dowierza
    :-)

    >dowierzając lekko musnąłem bolec ręką, I nic nie poczułem. A próbnik
    >z taką samą intensywnością wskazuje fazę na bolcu dziurze.

    P.S. potrafi byc sprzezenie pojemnosciowe miedzy drutami, jak drugi
    koniec sie urwal i niepodlaczony

    >Rozkręciłem gniazdo i faktycznie L z N zmostkowane.
    >Zabrakło mi odwagi, aby powtórnie dotknąć bolca.

    Nie kopnelo raz, to nie powinno i drugi.

    Czlowiek przecietnie dobrze izolowany, chyba ze ... zlapie sie za cos
    metalowego uziemionego.

    >Jedno zdjęcie sprawnego z internetu i nie przyjrzę się dokładniej.
    >Drugie jest tego wypalonego i już nie widać co tam było.

    Masz tam chyba dwa podobne blizej srodka ... kolo cyfr 5 i 3.

    Ale to moze byc inne ... tym niemniej mysle, ze byla tam sciezka, to i
    forma bezpiecznika ... jak widac nie tylko u nas elektrycy partola
    mostki :-)

    [...]

    >No i tu wracamy do początku.

    Czyli poszlo zwarcie na linii faza na bolcu - konstrukcja drukarki -
    ten "bezpiecznik" na plytce wyswietlacza - masa zasilania drukarki -
    kabel usb - masa komputera - bolec w gniazdku.
    Bo w "blaszaku" masa z bolcem polaczone, w notebookach raczej nie.

    Swoja droga - ten bezpiecznik moglby zabezpieczyc przed dalszymi
    uszkodzeniami, ale albo miales pecha, albo te polaczenie mas zbyt
    cienkie, napiecie wyszlo duze, i poszedl prad bokiem, przez linie
    sterujace i kosci ..

    >Tu akurat nie miało to znaczenia.

    Tzn dziwne mi sie wydawalo, ze tak wsadzales, wsadzales, i moze pare
    razy podlaczales - a teraz mamy lepszy opis, moglo juz za pierwszym
    razem blysnac.

    >No może jednak go wobec powyższego zostawię? Czy nie?

    Teraz, to wydaje sie calkiem sprawny, nie jego wina.

> [...]

    >zamienione.

    >Teraz trzeba odłaczyć zasilanie z tego kabla, bo kominiarz ze swoją

    Taa, dach blaszany czy np z dachowki? :-)
    Ale na kominie pewnie piorunochron :-)

    Ale co - pieca nie uzywali, czy ktos sie nie bal kabla w komin ?

    J.

  • 10. Data: 2021-07-29 12:45:46
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    W dniu 2021-07-29 o 12:30, J.F. pisze:

    > Taa, dach blaszany czy np z dachowki? :-)
    > Ale na kominie pewnie piorunochron :-)
    >
    > Ale co - pieca nie uzywali, czy ktos sie nie bal kabla w komin ?

    Piec kaflowy z wkładem, a teraz nawet już nie używany. Stoją
    akumulacyjne. Ale czy ktoś wyżej korzysta z tych kanałów... chyba nie,
    bo w piwnicy te kanały zakończone są kratkami wentylacyjnymi.

    Robert