  • 11. Data: 2011-08-06 09:52:34
    Temat: Re: subiektywne kryteria oceny kandydata
    Od: Paweł Kierski <n...@p...net>

    W dniu 2011-08-06 07:35, m...@t...pl pisze:
    > Kiedys w firmie nie dawalem rady samemu. Szef polecil mi zebym dal
    > ogloszenie i kogos wybral do pomocy. W odpowiedzi na drugi dzien
    > dostalem chyba z 200 podan. Nie mialem szans w jakikolwiek sposob
    > przeanalizowac ani papieru ani ludzi. Wzialem po prostu pierwszego
    > lepszego, ktory umial ze mna rozmawiac.
    > Pozdrawiam
    > P.S.
    > Caly czas jest tak w Polsce, ze na jedno miejsce zglasza sie 200 chetnych?

    Zależy, jak konkretnie napiszesz ogłoszenie, w jakim obszarze szukasz
    i na jakie stanowisko rekrutujesz. Ale zawsze jest tak, że jakiś
    procent zgłoszeń jest do odrzucenia. Część daje się odrzucić po CV,
    część łatwo odsiać prostymi testami, eliminującymi kompletnie pomyłki.
    A i tak bywają niewątpliwie świetni merytorycznie, z których na
    rozmowie odpowiedzi trzeba wołami wyciągać. Wolę w to miejsce kogoś,
    z kim lepiej mi się komunikuje, chce i może się merytorycznie
    podciągnąć.

    --
    Paweł Kierski
    n...@p...net

  • 12. Data: 2011-08-06 14:32:21
    Od: "Przemek O." <p...@o...eu>

    W dniu 2011-08-06 01:47, Wojciech Jaczewski pisze:

    > Ja tak przy okazji się zapytam: może komuś przydarzyło się zrobić dalej
    > idącą próbę i przyjąć jednocześnie kandydata, który się na rozmowie
    > spodobał, a jednocześnie tego, który nie?... Ciekawe, czy ocena po np. pół
    > roku byłaby zbliżona do tej z rozmowy.

    Tak nie, ale zdarzyło mi się raz przyjąć osobę do pracy, która pięknie
    przeszła wszystkie rozmowy/testy itp, a już w okresie próbnym okazało
    się, że prawdopodobnie było to nieźle wyuczoną rolą. Ogólnie nic o czym
    była mowa nie przekładało się na praktykę.

    > Z tego co widzę w tym wątku, wszyscy piszą że kandydat napisał w CV coś tam,
    > a podczas rozmowy, wywnioskowali na temat kandydata coś innego. Tak jak w
    > wypowiedzi na którą odpowiadam: absolwenci uniwersytetów źle wypadli na
    > ROZMOWIE - a chyba w ogromnej większości przypadków, do ich przyszłych
    > obowiązków jako pracowników nie będzie należało wywieranie dobrego wrażenia
    > podczas rozmów kwalifikacyjnych.

    To byłoby prawdą, jeśli szukałbym osoby na stanowisko pojedyncze odcięte
    od reszty zespołu/firmy. Najczęściej jednak, szuka się członka do
    istniejącego zespołu, a tam jest ważna umiejętność komunikacji i jasnego
    przedstawiania swoich myśli.

    A jeśli chodzi o złe wypadanie na rozmowie, to nie chodziło o jakieś
    wrażenie, ale o brak znajomości podstaw z wymaganego zakresu. To
    przekreśla daną osobę, zakładając ze nie mamy zamiaru jej 'przyuczać' do
    zawodu.

    > Jeśli chodzi o umiejętności praktyczne/doświadczenie - czy na prawdę tak
    > wiele da się sprawdzić przez tę godzinę? Ja ze swoich obserwacji (jako
    > pracownik - nie jako rekrutujący, bo takich doświadczeń nie mam) widzę, że
    > umiejętność opowiadania o - przykładowo - technikach programowania, nie jest
    > zbytnio skorelowana z rzeczywistymi umiejętnościami.

    Nie da się, ale da się sprawdzić, czy osoba ma jakiekolwiek pojęcie o
    zagadnieniach które są wymagane na danym stanowisku.

    pozdrawiam,
    Przemek O.

  • 13. Data: 2011-08-07 16:15:02
    Od: "identifikator: 20110701" <N...@g...pl>

    nie pierdol, to dzialy HR sa zdrowo jebniete...
    z niejednej rozmowy mnie juz wyprosili, bo nie okazalem sie kumplem i
    plecakiem ekipy TVN...

  • 14. Data: 2011-08-07 16:16:14
    Od: "identifikator: 20110701" <N...@g...pl>

    > przeanalizowac ani papieru ani ludzi. Wzialem po prostu pierwszego
    > lepszego, ktory umial ze mna rozmawiac.

    właśnie, żadnych ludzkich reguł w wyborze pracowników TVN bym się nie
    doszukiwał...

  • 15. Data: 2011-08-07 16:36:24
    Od: "Waldek M." <w...@l...localdomain>

    Dnia Sun, 7 Aug 2011 18:15:02 +0200, identifikator: 20110701 napisał(a):
    > nie pierdol, to dzialy HR sa zdrowo jebniete...
    > z niejednej rozmowy mnie juz wyprosili, bo nie okazalem sie kumplem i
    > plecakiem ekipy TVN...

    Z pewnością jesteś jedynym zdrowy w świecie wariatów.
    Tak trzymać.

    Pozdrawiam,
    Waldek

  • 16. Data: 2011-08-07 18:06:40
    Od: "Stachu 'Dozzie' K." <d...@g...eat.some.screws.spammer.invalid>

    On 2011-08-05, Wojciech Jaczewski <w...@o...pl> wrote:
    [...]
    > Jeśli chodzi o umiejętności praktyczne/doświadczenie - czy na prawdę tak
    > wiele da się sprawdzić przez tę godzinę?

    "Naprawdę". Nie chodzi o dziewięćdziesięcioprocentowe pokrycie
    umiejętności kandydata testem. Chodzi o ocenę czy to co wpisał w CV ma
    szanse mieć pokrycie w rzeczywistości; chodzi również o stwierdzenie czy
    gościu lubi programowanie czy administrację siecią lub serwerami (wtedy
    nawet jeśli mu brakuje pewnych kwalifikacji, to szybko to nadrobi).
    Nie wyobrażam sobie żeby dobry programista nie potrafił mnie,
    technicznemu, przedstawić projektu, z którego autorstwa (albo
    przynajmniej udziału) jest dumny. Nie wyobrażam też sobie że osoba
    kompetentna nie umiałaby prawidłowo uzasadnić na gruncie technicznym
    wyboru jakiejś architektury, ewentualnie przyznać się do niewiedzy
    w temacie (to też jest plus; można czegoś nie wiedzieć, ale nie wolno
    tego ukrywać przed współpracownikami).

> [...]
    > umiejętność opowiadania o - przykładowo - technikach programowania, nie jest
    > zbytnio skorelowana z rzeczywistymi umiejętnościami.

    Bo kandydat nie ma opowiadać o technikach programowania. Ma pokazać jak
    będzie rozwiązywał konkretny problem albo co jest techniczną przyczyną
    zachowania systemu w zadanym przypadku. A to z kolei jest silnie
    i dodatnio skorelowane z wiedzą i umiejętnościami.

    --
    Secunia non olet.
    Stanislaw Klekot

  • 17. Data: 2011-08-07 18:54:08
    Od: "identifikator: 20110701" <N...@g...pl>

    nie zgodzę się też z tym, że HR ocenia jakąkolwiek wiedzę rekruta...
    wybierają kumpla, a później lepiej czy gorzej uczą go wycinając przy okazji
    konkurencję...

  • 18. Data: 2011-08-08 09:22:36
    Od: "Sarr." <s...@g...pl>

    On 5-8-2011 15:12, Artur Muszyński wrote:

    > Nie podoba mi się maltretowanie kandydata poprzez testy. Nie wystarczy
    > ci nazwa uczelni i ukończony kierunek? Albo inaczej: Jeśli zapytasz
    > wprost, jak się kandydat czuje w grafice wektorowej, to zakładasz, że
    > każdy skłamie?

    nazwa uczelni i skonczony kierunek to wlasnie bardzo bledne podejscie
    przynajmniej dla mnie - idac tym tropem powinienem jeszcze zapytac o
    srednia z indeksu - a i tak nic mi to nie powie na temat prawdziwych
    umiejetnosci... nie pracuej w polsce a na rozmowy trafia mi sie
    miedzynarodowe towarzystwo, ciezko jest kazdego oceniac na podstawie
    uczelni - trafialy mi sie osoby z dobrych uczelni z ktorych nie mialbym
    zadnego pozytku jak i studenci 3-go roku, ktorzy w wielu tematach wiedza
    i umiejetnosciami przerastali mnie...

    nie chodzi mi o zadne testy, na interview po prostu pozwalam sie
    kandydatowi pochwalic tym co potrafi, pokazac i poopowiadac o projektach
    w jakich bral udzial, etc. pozniej staram sie pociagnac najciekawszy
    temat i zobaczyc na ile orientuje sie w szczegolach - rozmowa jest
    luzniejsza bo rozmawiamy o tym co on robil, wiec powinien czuc sie pewnie.

    nigdy nie zakladam, ze ktos klamie, ale w przypadku kiedy mam
    watpliwosci, wystarczy kilka pytan i latwo mozna sie przekonac. jesli
    ktos twierdzi, ze pracowal nad rendering pipeline, to powinien wiedziec
    co to identity matrix, projection matrix i czy mnozenie macierzy jest
    przemienne - staram sie zadawac pytania zwiazane z tematem, ktory
    kandydat sam zaczal.

    w przypadku kiedy nie mam do czego nawiazac, kiedy kandydat ma problemy
    z 'zareklamowaniem sie', zadaje luzne pytania z matematyki
    wektorow/macierzy i programowania - w ten sposob najszybciej dowiem sie
    tego co mnie interesuje.

    Marcin.

  • 19. Data: 2011-08-08 09:35:59
    Od: "Sarr." <s...@g...pl>

    On 5-8-2011 22:55, Przemek O. wrote:

> [...]
    > bo albo sposób napisania tego CV jest beznadziejny (najlepsze to 4
    > kartki dwustronne bitą 8-ką tekstem. Dałem sobie spokój po kilku
    > liniach) albo już z tego dokumentu nic nie wynika. A czasami znajdę coś
    > w CV że chce się z osobą spotkać, pomimo że nie ma do końca takich
    > kwalifikacji lub wykształcenia jakie zakładałem na starcie. Tak więc to
    > wszystko jest płynne i zależy od sytuacji oraz stanowiska na które
    > poszukujemy pracownika.
    > Z drugiej strony, nigdy nie zapraszałem osoby na rozmowy, jeśli nie
    > mieliśmy akurat wolnego stanowiska, ot tak żeby w razie czego znaleźć

    otoz to, u mnie na rozmowach pojawiaja sie bardzo czesto studenci w celu
    zalapania sie na praktyki, wiec nijak ma sie to do poszukiwania osoby na
    dane stanowisko. z czasem wypracowalem sobie pewne zagrania i sposoby
    odfiltrowywania, bo nie da sie z kazdym porozmawiac - ciekaw jestem jak
    inni do tego podchodza.

    do tego we firmie permanentnie jest wolne stanowisko 'programisty'...
    polega to na tym, ze szef co jakis czas podsyla mi cv jakiegos studenta,
    ktory niedlugo bedzie konczyl nauke z pytaniem w stylu 'czy on by sie
    nam do czegos nadal?' owszem zdarzaja sie perelki, ludzie ktorzy w
    wolnym czasie robia cos w kierunku ktory ich interesuje - z takimi
    zawsze milo sie rozmawia. wiekszosc okazuje sie niestety nie miec
    pojecia o co chodzi i maja problemy z odpowiadaniem na pytania o ich
    'szkolne' projekty.

    Marcin.

  • 20. Data: 2011-08-08 19:36:32
    Od: Artur Muszyński <a...@u...wytnijto.com.pl>

    W dniu 2011-08-08 11:22, Sarr. pisze:
    > trafialy mi sie osoby z dobrych uczelni z ktorych nie mialbym
    > zadnego pozytku jak i studenci 3-go roku, ktorzy w wielu tematach wiedza
    > i umiejetnosciami przerastali mnie...

    Student 3-go roku algebrę ma akurat już dawno za sobą :-) Nie wiem, jak
    na uczelniach-krzak, a po liceum szanse są znikome, o ile nie trafisz na
    samouka.

> [...]
    > co to identity matrix, projection matrix i czy mnozenie macierzy jest
    > przemienne - staram sie zadawac pytania zwiazane z tematem, ktory

    To brzmi lepiej. Rekrutacja, to jest coś, co się zapamiętuje, więc
    uważam, że lepiej na początku wytworzyć pozytywne relacje. Może zależy
    od wielkości firmy i kogo się szuka, bo jeśli "trybika w machinie", to
    może rzeczywiście ma sens pokazać mu miejsce w szeregu.

    PS: Za moich czasów nie było żadnych gotowców, więc nie dało się
    przeskoczyć podstaw :-)

    artur