  • 1. Data: 2011-08-05 08:54:09
    Temat: subiektywne kryteria oceny kandydata
    Od: "Sarr." <s...@g...pl>

    witam grupe,

    naturalna kolaja rzeczy jest to, ze ludzie szukaja pracy - wysylaja wiec
    cv do firm, przygotowuja swoje 'portfolio', strony internetowe - staraja
    sie zareklamowac siebie potencjalnemu pracodawcy.

    czesc z was na pewno znalazla sie nie jeden raz na pozycji oceniajacego
    taka aplikacje, czy to jako odpowiedz na ogloszenie o prace badz tez
    swego rodzaju open application. mi tez niejeden raz sie to zdarzylo, z
    racji czego wiem, ze bywa i tak, ze wygladajacy na idealnego kandydat z
    cv i kilku opisow projektow na stronie www okazuje sie wielkim zawodem w
    momencie rozmowy twarza w twarz. niekiedy bywa tak, ze poziom, ktory
    mozna oszacowac wstepnie diametralnie rozni sie od tego, ktory
    reprezentuje kandydat na rozmowie.

    chcialem zapytac czy ktos z was wypracowal sobie pewne rutyny, ktore
    pozwalaja odsiac tych ciekawych od tych ktorych nie warto zapraszac na
    rozmowe. jak prowadzicie interview? jesli pod katem pewnego stanowiska
    ktore trzeba obsadzic to mniej wiecej wiadomo czego wymagac i jakie
    pytania zadawac. natomiast jak oceniacie osobe, ktora zlozyla open
    application i wyglada na kogos kto moglby przydac sie w zespole - co
    pozwala wam odkryc silne i slabe strony kandydata, kategoryzujecie
    kandydatow [na przyklad ten pod rendering, inny nadaje sie na
    optymalizacje, ten sprawdzi sie w ai]czy staracie sie tego unikac?

    pytanie nie do konca pasuje na grupe, ale w tym rzecz, ze interesuja
    mnie tu ogolniki i teoria, ale wasze praktyczne 'myki' i 'smaczki'
    pozwalajace wlasnie programiscie ocenic innego programiste. pytam o
    subiektywne metody, na przyklad na co zwracacie szczegolna uwage kiedy
    czytacie cv, ogladacie portfolio - co koniecznie musi sie tam znalezc a
    co uwazacie za opcjonalne. niektorzy bardzo dobrzy programisci nie
    umieja sie 'sprzedac', nie kazdy ma swoja strone www, ktora potrafi
    przykuc uwage - co dla was zdecydowanie skresla kandydata, co wrecz
    przeciwnie zacheca was do spotkania sie z takim czlowiekiem.

    jako luzne rozpoczecie powiem na przyklad, ze ja czesto rozpoczynam od
    sprawdzenia znajomosci podstaw matematyki 3d - vector, matrix, dot/cross
    product. wielu kandydatow, z ktorymi mialem okazje rozmawiac, wykladalo
    sie na pytaniach typu: 'dot product result - is it a value or a vector?'
    [po polsku pytanie nie ma sensu bo iloczyn skalarny sugeruje odpowiedz
    skalar ;] niekiedy klade na stole 2 dlugopisy wskazujace w losowych
    kierunkach i podajac trzeci pytam o oszacowania jak wygladalby wynik
    cross productu miedzy nimi.

    pozdrawiam,
    Marcin Sarnowicz.

  • 2. Data: 2011-08-05 13:12:08
    Temat: Re: subiektywne kryteria oceny kandydata
    Od: Artur Muszyński <a...@u...wytnijto.com.pl>

    W dniu 2011-08-05 10:54, Sarr. pisze:
> [...]
    > skalar ;] niekiedy klade na stole 2 dlugopisy wskazujace w losowych
    > kierunkach i podajac trzeci pytam o oszacowania jak wygladalby wynik

    Nie podoba mi się maltretowanie kandydata poprzez testy. Nie wystarczy
    ci nazwa uczelni i ukończony kierunek? Albo inaczej: Jeśli zapytasz
    wprost, jak się kandydat czuje w grafice wektorowej, to zakładasz, że
    każdy skłamie?

    Artur

  • 3. Data: 2011-08-05 13:50:10
    Od: Paweł Kierski <n...@p...net>

    W dniu 2011-08-05 15:12, Artur Muszyński pisze:

> [...]
    > ci nazwa uczelni i ukończony kierunek? Albo inaczej: Jeśli zapytasz
    > wprost, jak się kandydat czuje w grafice wektorowej, to zakładasz, że

    Nie każdy ma tę samą skalę co ja. Może nawet nie kłamie, ale po
    przyłożeniu mojej skali oceny będą różne. Czasem dramatycznie.
    Dodatkowo oceniam nie jeden parametr, ale wiele. Ostatnio miałem okazję
    posiłkować się Codility. Fajne narzędzie. Ale nie można polegać tylko
    na wartościach punktowych oceny rozwiązań. Były takie rozwiązania, które
    choć z punktu widzenia zestawów danych testowych były lepsze
    (obsługiwały poprawnie więcej corner-case'ów), to jeśli chodzi
    o czytelność kodu przyprawiały mnie o gęsią skórkę. Wolę programistę,
    który nie od razu wszystko zauważy, rozwiązanie problemu zajmie mu może
    więcej czasu, ale kod, który wyprodukuje będzie po prostu czytelny.
    Nawet ewentualne błędy będzie łatwiej wyłapać i poprawić. Wymiatacz
    algorytmiczny, który produkuje obfuskowany kod jest dla mnie gorszym
    wyborem.

    --
    Paweł Kierski
    n...@p...net

  • 4. Data: 2011-08-05 14:26:27
    Od: "Stachu 'Dozzie' K." <d...@g...eat.some.screws.spammer.invalid>

    On 2011-08-05, Artur Muszyński <a...@u...wytnijto.com.pl> wrote:

    > Nie podoba mi się maltretowanie kandydata poprzez testy. Nie wystarczy
    > ci nazwa uczelni i ukończony kierunek?

    Eeee... nie? Widziałem różnych ludzi przy tych paru rekrutacjach które
    odbyłem. Jedni mieli skończoną informatykę na jakiejś uczelni, a nie
    umieli nic, inni mieli ledwie wykształcenie średnie, a mieli bardzo
    przyzwoitą wiedzę.

    > Albo inaczej: Jeśli zapytasz
    > wprost, jak się kandydat czuje w grafice wektorowej, to zakładasz, że
    > każdy skłamie?

    Jest taka śmieszna obserwacja: samoocena w jakiejś dziedzinie wiedzy
    (np. w znajomości języka programowania czy w urządzeniach embedded), po
    uzyskaniu pewnego startowego poziomu tuż po studiach, *spada* wraz
    ze zdobywaniem doświadczenia w tej dziedzinie. Świeży absolwent umie na
    8 w skali 1..10, a już doświadczony programista daje sobie około 6.

    Oczywiście że trzeba kandydata przepytać.

    --
    Secunia non olet.
    Stanislaw Klekot

  • 5. Data: 2011-08-05 15:55:36
    Od: A.L. <l...@a...com>

    On Fri, 05 Aug 2011 15:12:08 +0200, Artur Muszy?ski
    <a...@u...wytnijto.com.pl> wrote:

> [...]
    >ci nazwa uczelni i ukończony kierunek? Albo inaczej: Jeśli zapytasz
    >wprost, jak się kandydat czuje w grafice wektorowej, to zakładasz, że

    Nazwa uczelni nic nie mowi. Moje standardowe pierwsze pytanei dla
    swiezych absolwentow to : "jakie miales wyklady na temat XXX?". w 80%
    odpowiedz brzmi: "Tak z glowy to nie moge powiedziec". W tym momencie
    kandydat juz jest za drzwiami.

    Dyplom uczelni to PAPIER nei mowiacy nic ani o umiejetnosciach ani o
    mozliwosciach intelektualnych kandydata. No, moze w wyjatkiem MIT i
    podobnych.

    A.L.

  • 6. Data: 2011-08-05 20:55:08
    Od: "Przemek O." <p...@o...eu>

    W dniu 2011-08-05 15:12, Artur Muszyński pisze:

    > Nie podoba mi się maltretowanie kandydata poprzez testy.

    Też nie stosuje testów, bardziej mnie interesuje doświadczenie i to co
    kandydat może pokazać (czytaj działającą aplikacje, projekt, cokolwiek w
    zależności od stanowiska). Ciekawią mnie także zainteresowania kandydata
    z zakresów obejmujących działania na danym stanowisku.

    > Nie wystarczy
    > ci nazwa uczelni i ukończony kierunek?

    Po części :) Ja np. (po pewnym czasie i kilku rekrutacjach) do kosza
    wywalałem wszystkich absolwentów uniwersytetów. Dlaczego? Ano dlatego,
    że po kilkunastu rozmowach, z magistrami i doktorami wyprodukowanymi na
    uniwersytetach mam ich bardzo niską ocenę. Utkwił mi w pamięci jeden
    przypadek, gdzie miałem na rozmowie jednocześnie doktora z uniwersytetu
    i gościa po prywatnym technikum informatycznym. No cóż, ten drugi
    zaginał pierwszego w każdym momencie i nawet w podstawach.
    Może to krzywdzące dla ogółu absolwentów uniwersytetów, ale ja już nie
    chcę marnować na nich czasu :)

    > Albo inaczej: Jeśli zapytasz
    > wprost, jak się kandydat czuje w grafice wektorowej, to zakładasz, że
    > każdy skłamie?

    Oj, potrafią niestworzone historie wymyślać. Raz był u mnie na rozmowie
    programista, który pisał w CV że kilkanaście lat był w stanach i że jest
    super itd itp. W momencie gdy chciałem prowadzić rozmowę po angielsku
    okazało się ze z ledwością potrafi wydukać kilka słów, a reszty jego
    zdolności także nie zauważyłem, no poza tą do opowiadania bajek :)

    A do pytającego, czasami już na etapie przeglądania CV odrzucam osobę,
    bo albo sposób napisania tego CV jest beznadziejny (najlepsze to 4
    kartki dwustronne bitą 8-ką tekstem. Dałem sobie spokój po kilku
    liniach) albo już z tego dokumentu nic nie wynika. A czasami znajdę coś
    w CV że chce się z osobą spotkać, pomimo że nie ma do końca takich
    kwalifikacji lub wykształcenia jakie zakładałem na starcie. Tak więc to
    wszystko jest płynne i zależy od sytuacji oraz stanowiska na które
    poszukujemy pracownika.
    Z drugiej strony, nigdy nie zapraszałem osoby na rozmowy, jeśli nie
    mieliśmy akurat wolnego stanowiska, ot tak żeby w razie czego znaleźć
    dla niego jakieś zajęcie :/

    pozdrawiam,
    Przemek O.

  • 7. Data: 2011-08-05 21:47:39
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 2011-08-05 15:12, Artur Muszyński wrote:
    > Nie podoba mi się maltretowanie kandydata poprzez testy.

    Kandydatom zapewne też nie. W ten sposób od razu wielu odpada bez
    zawracania głowy.

  • 8. Data: 2011-08-05 23:47:37
    Od: Wojciech Jaczewski <w...@o...pl>

    Przemek O. wrote:

> [...]
    > i gościa po prywatnym technikum informatycznym. No cóż, ten drugi
    > zaginał pierwszego w każdym momencie i nawet w podstawach.

    Ja tak przy okazji się zapytam: może komuś przydarzyło się zrobić dalej
    idącą próbę i przyjąć jednocześnie kandydata, który się na rozmowie
    spodobał, a jednocześnie tego, który nie?... Ciekawe, czy ocena po np. pół
    roku byłaby zbliżona do tej z rozmowy.
    Z tego co widzę w tym wątku, wszyscy piszą że kandydat napisał w CV coś tam,
    a podczas rozmowy, wywnioskowali na temat kandydata coś innego. Tak jak w
    wypowiedzi na którą odpowiadam: absolwenci uniwersytetów źle wypadli na
    ROZMOWIE - a chyba w ogromnej większości przypadków, do ich przyszłych
    obowiązków jako pracowników nie będzie należało wywieranie dobrego wrażenia
    podczas rozmów kwalifikacyjnych.
    Jeśli chodzi o umiejętności praktyczne/doświadczenie - czy na prawdę tak
    wiele da się sprawdzić przez tę godzinę? Ja ze swoich obserwacji (jako
    pracownik - nie jako rekrutujący, bo takich doświadczeń nie mam) widzę, że
    umiejętność opowiadania o - przykładowo - technikach programowania, nie jest
    zbytnio skorelowana z rzeczywistymi umiejętnościami.

  • 9. Data: 2011-08-06 05:35:20
    Od: m...@t...pl

    > witam grupe,
    > pytanie nie do konca pasuje na grupe, ale w tym rzecz, ze interesuja
    > mnie tu ogolniki i teoria, ale wasze praktyczne 'myki' i 'smaczki'
    Kiedys w firmie nie dawalem rady samemu. Szef polecil mi zebym dal
    ogloszenie i kogos wybral do pomocy. W odpowiedzi na drugi dzien
    dostalem chyba z 200 podan. Nie mialem szans w jakikolwiek sposob
    przeanalizowac ani papieru ani ludzi. Wzialem po prostu pierwszego
    lepszego, ktory umial ze mna rozmawiac.
    Pozdrawiam
    P.S.
    Caly czas jest tak w Polsce, ze na jedno miejsce zglasza sie 200 chetnych?

  • 10. Data: 2011-08-06 09:45:28
    Od: Paweł Kierski <n...@p...net>

    W dniu 2011-08-06 01:47, Wojciech Jaczewski pisze:
    [...]
> [...]
    > umiejętność opowiadania o - przykładowo - technikach programowania, nie jest
    > zbytnio skorelowana z rzeczywistymi umiejętnościami.

    Dobre wypadanie w rozmowie kwalifikacyjnej jest wg mnie nieźle
    skorelowane z umiejętnością współpracy i zdolnościami komunikacyjnymi.
    A to bardzo ważne - często waga tej umiejętności jest zbliżona do wagi
    umiejętności merytorycznych. Choćby składne opowiedzenie o swoim
    pomyśle, na który się wpadło. Albo umiejętność zadawania właściwych
    pytań. Czy łagodzenie konfliktów, zamiast ich wzniecania.

    --
    Paweł Kierski
    n...@p...net