  • 11. Data: 2012-01-16 15:29:53
    Temat: Re: To prawda?
    Od: " " <f...@N...gazeta.pl>

    >Ani trochę i to jest jego główna zaleta. Dzięki temu można go
    >swobodnie rozszerzać zgodnie z potrzebami programisty.

    no wlasnie, wychodzi na to ze to jeden z jakos bardzo
    nielicznych co bardziej oryginalnych jezykow programowania
    (w odroznieniu od raczej nieoryginalnych typu javascript itp
    - choc javascripta tez nie znam )
    (z tego co przynajmniej wyglada: wyglada na to jakby
    roznica byla taka ze python jest 'skryptowy i daynamiczny'
    ale udostepnia predefiniowane komendy a tcl byl w jakis
    sposob rozszezalny o samo definiowanie tych komend - i to
    by byla bardzo znaczna roznica na korzysc tcla' z tym ze nie
    wiadomo mi jak to z tym samodefiniowaniem jest czy daje
    to jakies (w stosunku do pythona) nowe realne mozliwosci
    czy w praktyce wychodzi ze nie za bardzo -
    (ktos moze podac moze przyklad takiej ew nowej mozliwosci?)

  • 12. Data: 2012-01-16 18:46:23
    Temat: Re: tcl - do czego to sie moze przydac?
    Od: " " <f...@N...gazeta.pl>

    > u nas w Tclu, jestem krytycznie nastawiony do tego jezyka. Koncepcja
    > samego jezyka jest pogieta. Zasadniczo wszystko jest stringiem.

    to akurat mz jest co do podstaw bardzo sprytne, jesli chodzi
    o tak bardzo 'wysokopoziomowe' jezyki to program jest tekstem,
    mozna wykonywac tekst, przekazywac tekst czyli kod itd

    na tym poziomie, o ile udostepnic tylko te mechanizmy do
    definiowania, mozna pisac programy ktore pisalyby same
    siebie - podobnie jak SMC za dawnych czasow tylko inaczej

    inzczej tez niz predefiniowane bytekode taki tekstowy bytekode
    daje wiecej mozliwosci

  • 13. Data: 2012-01-16 19:52:50
    Od: " " <f...@N...gazeta.pl>

    <f...@N...gazeta.pl> napisał(a):

> [...]
    > siebie - podobnie jak SMC za dawnych czasow tylko inaczej
    >
    > inzczej tez niz predefiniowane bytekode taki tekstowy bytekode

    w sumie jest to (czyli okolice czegos co zdaje sie
    wczesniej nazywalem jako IL) jakotako ciekawe,

    otwiera nieco inna perspektywe bo o ile programy
    w c pisze sie od dolu do gory (i to raczej nie
    podlega kwestii) to tu mozna by pokusic sie o cos
    zgola innego, np zbudowac takie definicje aby
    kod (np gry arkanoida) byl jak najmniejszy,

    samych bindingsow do wywolan w c mogloby byc
    tylko kilka setpixel() readKey() waitSync() czy
    cos takiego(o ile ew tez samego control flowa nie
    robiloby sie przy pomocy wywolan w c)

    aczkolwiek troche ciezko sie o tym mysli, ale
    mozna pomyslec, z biegiem czasu jak sie przyloze
    to pewnie opracuje temat 'na raty'

    --

    Standing outside the glass on the sidewalk - These people talk about
    impossible things

  • 14. Data: 2012-01-16 21:56:10
    Od: Maciej Sobczak <s...@g...com>

    On Jan 16, 3:16 pm, Krzysiek Kowaliczek
    <k...@g...com> wrote:

    > Przesadzasz. I ile zwykle się z Tobą zgadzam, to w tej kwestii mam
    > odmienne zdanie.

    > Zasadniczo wszystko jest stringiem.

    No właśnie. Czyż to nie ciekawe? Język skryptowy ze *statycznym*
    systemem typów? ;-)

    > Chcesz
    > przesłać wskaźniki do obiektów z C++ to od strony Tcla jest to string.

    No i super. Przynajmniej mam pełną kontrolę nad tym, jak ten string
    wygląda. Świetnie się to sprawdza przy debugowaniu!
    Python tak nie pomaga.

    > Jak chcesz kontrolę typów na tym wskaźnikami, to trzeba to zakodować w
    > stringu.

    Bo Python to robi automatycznie...

    > Chcesz, aby zaalokowanymi obiektami C++ zajmował się GC.
    > Zapomnij.
    > Obsługa błędów wygląda jak za króla Popiela,

    To prawda.

    > Przepraszam za złośliwość, ale YAMI4 ma wsparcie dla Pythona, a nie ma
    > dla Tcla.

    No właśnie. Tu złośliwość się sprawdzi.
    Otóż YAMI4 jest projektem komercyjnym. Pewien muzyk mi powiedział, że
    generalnie preferuje jazz, ale um-cyk-um-cyk na weselu też czasem
    trzeba zagrać... ;-)

    Wracając do prawdziwej złośliwości: okazało się, że Pythona napisali
    geniusze, którzy myśleli, że wskaźniki są zawsze 32-bitowe:

    https://www.google.com/search?q=Python+ctypes+64+bug

    Dzięki temu YAMI4 *nie działało* z Pythonem na platformie 64-bitowej.
    Zajęło mi to trochę długich wieczorów i trochę publicznego wstydu
    zanim się sprawa na grupie dyskusyjnej wyjaśniła, bo jakiś pythonista
    robił szum, że ma segfaulty z YAMI4.
    Piszę "nie działało" w czasie przeszłym, bo zainwestowałem dodatkowy
    czas, żeby *przepisać* warstwę interfejsu i ominąć pythonowego gniota.

    Czyli faktycznie, YAMI4 wspiera Pythona. Od wersji 1.4.0 wspiera go
    nawet pomimo fatalnych bugów w Pythonie.
    To tyle jeśli chodzi o złośliwość.

    > Z tym, że Tcl wygląda jak ubogi krewny LISPa.

    Tak miało być, więc nic dziwnego, że tak wygląda...

    Niemniej, zgodzę się, że Tcl to język dla ludzi, który lubią Tcla.
    Dlatego nie będę się upierał, że jest on uniwersalny i że może być
    uniwersalnie lubiany. Ale żaden język taki nie jest, więc traktuję go
    jako ciekawą część ekosystemu.

    --
    Maciej Sobczak * http://www.msobczak.com * http://www.inspirel.com

  • 15. Data: 2012-01-16 23:03:13
    Od: A.L. <l...@a...com>

    On Mon, 16 Jan 2012 13:56:10 -0800 (PST), Maciej Sobczak
    <s...@g...com> wrote:

> [...]
    >Dlatego nie będę się upierał, że jest on uniwersalny i że może być
    >uniwersalnie lubiany. Ale żaden język taki nie jest, więc traktuję go

    Podobnie jak AWK jest dla ludzi ktory lubia AWK :)

    A.L.

  • 16. Data: 2012-01-17 06:06:36
    Od: Adam Przybyla <a...@r...pl>

> [...]
    > napisałem bibliotekę do generowania testów w ... Pythonie. Pisanie w
    > tym języku to czysta przyjemność, pisanie w Tclu to ból w wiadomej
    > części ciała. Sorry, ale ja nie rozumiem entuzjazmu dla Tcla.

    > Przepraszam za złośliwość, ale YAMI4 ma wsparcie dla Pythona, a nie ma
    > dla Tcla.

    > Z tym, że Tcl wygląda jak ubogi krewny LISPa. Zresztą swoją przygodę z
    > LISPem miałem jakiś czas temu i dziękuję, las nawiasów to nie dla
    > mnie. Python się sprawdził w moim przypadku i daleki jestem od
    > nazywanie go gniotem ( zwłaszcza w konkurencji z Tclem ).
    ... z mojej praktywiki wynika, ze tcl mozna znalezc w wielu aplikacjach
    jako wbudowany jezyk, ale jest to coraz zadsze. na szczescie zastepuje
    go tu python. Z powazaniem
    Adam Przybyla

  • 17. Data: 2012-01-17 08:15:23
    Od: " M.M." <m...@N...gazeta.pl>

    Maciej Sobczak <s...@g...com> napisał(a):

    > natomiast Tcl moze sie przydac do tworzenia wlasnych jezykow
    > specyficznych dla jakiegos zastosowania, bo mozna w nim tworzyc nowe
    > konstrukcje jezykowe, ktore dzieki jego bardzo prostej i konsekwentnej
    > skladni nie sa odroznialne od procedur.

    Zabrzmialo bardzo interesujaco. Kompletnie nie znam tcl, nigdy nic nie
    czytalem o nim. Rozumiem ze skoro o tym wspominasz, to chodzi o zupelnie
    inne i lepsze dla niektorych zastosowan rozszerzenie, niz rozszerzenia
    typowe dla innych jezykow, jak np.: pisanie nowych procedur i definiowanie
    nowych typow czy klas?

  • 18. Data: 2012-01-17 09:24:06
    Od: "Stachu 'Dozzie' K." <d...@g...eat.some.screws.spammer.invalid>

    On 2012-01-16, Maciej Sobczak <s...@g...com> wrote:

    > No właśnie. Czyż to nie ciekawe? Język skryptowy ze *statycznym*
    > systemem typów? ;-)

    Been there, done that, got a t-shirt. Bourne shell też ma tylko stringi.

    > No i super. Przynajmniej mam pełną kontrolę nad tym, jak ten string
    > wygląda.

    Niezbyt mnie zachwyca pomysł kontroli formatu wskaźnika. Wskaźnik dla
    mnie zawsze był prymitywem.

    > Świetnie się to sprawdza przy debugowaniu!

    W jaki sposób?

    > Bo Python to robi automatycznie...

    Podobnie jak Perl czy Ruby. Argument przedpiścy nietrafiony, bo dotyczy
    dynamicznego systemu typów.

> [...]
    >
    > Wracając do prawdziwej złośliwości: okazało się, że Pythona napisali
    > geniusze, którzy myśleli, że wskaźniki są zawsze 32-bitowe:

    Well, ci sami geniusze w Pythonie 3 uznali, że wszystko, co przychodzi
    z wiersza poleceń, jest UTF-em, przez co możesz tak spreparować
    argumenty do programu, że nie dość że się nie uruchomi, to jeszcze nie
    będziesz miał szansy na przechwycenie wyjątku.

> [...]
    > Dlatego nie będę się upierał, że jest on uniwersalny i że może być
    > uniwersalnie lubiany. Ale żaden język taki nie jest, więc traktuję go

    Bardzo ciekawą. Ma moim zdaniem najładniejsze API do integracji z C (w
    obie strony).

    --
    Secunia non olet.
    Stanislaw Klekot

  • 19. Data: 2012-01-17 09:27:15
    Od: "Stachu 'Dozzie' K." <d...@g...eat.some.screws.spammer.invalid>

    On 2012-01-17, M.M. <m...@N...gazeta.pl> wrote:

> [...]
    > inne i lepsze dla niektorych zastosowan rozszerzenie, niz rozszerzenia
    > typowe dla innych jezykow, jak np.: pisanie nowych procedur i definiowanie

    W typowym języku imperatywnym instrukcja if-else jest jedynie blokiem
    instrukcji, wykonywanych warunkowo. Nie ma sensu przypisywanie takiej
    instrukcji do zmiennej.
    #v+
    a = if (b == c) 15 elsif (b == d) 20 else 30 end;
    #v-
    W Tclu jesteś w stanie zdefiniować coś takiego bez większego trudu.

    --
    Secunia non olet.
    Stanislaw Klekot

  • 20. Data: 2012-01-17 09:29:53
    Od: Roman W <b...@g...pl>

    On Monday, January 16, 2012 11:03:13 PM UTC, A. L. wrote:

    > Podobnie jak AWK jest dla ludzi ktory lubia AWK :)

    Sa tacy? ;-)

    RW