    Newsgroups: pl.rec.foto.cyfrowa
    From: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>
    Subject: Re: zdjęcia na dysku i błędy
    Date: Fri, 11 Jun 2021 10:07:39 GMT

    On 2021-06-11, heby <h...@p...onet.pl> wrote:

    > 0% na kilka TB zdjęci i filmów.

    Kilku TB nie przejrzałeś w takim czasie. Lepiej zerknij.

    > To prawdopodobnie nie jest wina dysku, tylko metody przesyłu informacji
    > (siec/interfejs/OS/hardware).
    >
    > NASy, bez względu na markę, to jednak dośc kiepskie softwareowo i
    > hardwareowo narzędzia (najczęsciej stare wersje software, albo wręcz
    > napisane lokalnie przez producenta własne) i możesz sie spodziewać po
    > nich wszystkiego, że przekłamują podczas transmisji również.
    >
    > Używam NASa. Ale własnego, bazującego na normalnym OS i normalnym
    > hardware. Gotowe wynalazki okazały się zbyt żałosne i popsute.

    To są moje DIY NASy. Obecny na btrfs'ie. Był co prawda Synology przez
    jakieś 3 lata, ale patrz dalej. Teraz jeszcze zerknąłem na ostatnie parę
    lat i jest dużo lepiej (a siedziało również na ww. Synology), więc pewnie
    wszystko na poziomie 0.3%, ale jest parę zastanawiających rzeczy. Te co
    dotąd sprawdziłem, to na poziomie 1% jest z Lumixa T7Z i EOSa 40D. Sony
    F828, zdjęcia sprzed jakiś 18lat, może z jedno oszkodzone na tysiąc. Mały
    Casio z podobnego okresu, pewnie z 2%. IxusV3, równie stare, praktycznie
    zero. Chyba odkopię co mam na m-dyskach i porównam. Tylko, że na m-dyski
    to poszło dopiero jakieś 5-6 lat temu. Może one byłu od początku a nie
    zwróciłem uwagi? - Nb. Internety twierdzą, że najczęstszą przyczyną tego
    typu wad są karty pamięci.

    --
    Marcin