  • 21. Data: 2011-10-05 17:30:30
    Temat: Re: 1.) Defragmentacja dysku SSD. 2.) Dysk SSD a program MHDD.
    Od: "Latet" <l...@l...pl>

    > To jakiś przypadkowy wynik, jak w wielu twoich sprawdzianach. Taki związek
    > jest po prostu z definicji niemożliwy.

    Różnica jest spora, ale dotyczy tylko zapisu w małych blokach. Nie ma mowy o
    przypadku! Testy powtarzam wiele wiele razy (dlatego niżej podaję przedziały
    wyników: min-max) w dość dobrze kontrolowanych warunkach. Różnica w wynikach
    między LBA-63 a LBA-2048 stanowczo za duża, aby był to przypadek.

    AS SSD 4KB-Write:
    LBA-2048: 45,3 - 56,7 MB/s
    LBA-63: 11,8 - 11,9 MB/s

    AS SSD 4KB 64-Thread -Write:
    LBA-2048: 46,2 - 62,9 MB/s
    LBA-63: 12,3 - 13,2 MB/s

    Crystal Disk Mark 4K Write:
    LBA-2048: 38,5 - 64,3 MB/s
    LBA-63: 8,1 - 10,7 MB/s

    Crystal Disk Mark 4K Q32 Write:
    LBA-2048: 29,8 - 65,1 MB/s
    LBA-63: 8,0 - 11,3 MB/s

    Natomiast w zapisie sekwencyjnym oraz we wszystkich testach odczytu - różnicy
    rzeczywiście nie ma.

    Zresztą - kto nie wierzy, niech sam sprawdzi, a nie teoretyzuje.

    latet

  • 22. Data: 2011-10-05 17:32:42
    Od: "Latet" <l...@l...pl>

    > Na SSD, czy HDD? U mnie po zmianie z 4 KiB, na 64 KiB system wstaje o kilka
    > sekund szybciej.

    Na SSD, ale nie testowałem czasu startu systemu pod kątem wielkości klastrów.
    Zresztą mój SSD ma tylko 60GB, więc naprawdę za wiele miejsca nie ma, aby
    stosować duży klaster (wszak system to bardzo dużo małych plików).

    latet

  • 23. Data: 2011-10-05 17:43:26
    Od: "Latet" <l...@l...pl>

    > Lepiej zapchać prawie cały dysk (zostawiając 0,5 GiB wolnego miejsca).
    > Zapisywać ciągle wolną przestrzeń losowymi bitami (zapisywanie, kasowanie,
    > zapisywanie itd.) i patrzeć jak SSD zdycha.

    Ale co to ma wspólnego z metodami skutecznego trim-owania?

    Poza tym, sposób, który opisałeś mógłby szybko "zabić" urządzenie wyposażone w
    "dynamic wear leveling", natomiast dyski SSD mające "static wear leveling"
    potrafiłyby się skutecznie bronić.

    Cytuję WIKI:

    The first type of real leveling is called dynamic wear leveling and it uses a
    map to link Logical Block Addresses (LBAs) from the OS to the physical Flash
    memory. Each time the OS writes replacement data, the map is updated so the
    original physical block is marked as invalid data, and a new block is linked to
    that map entry. Each time a block of data is re-written to the Flash memory it
    is written to a new location. However, blocks that never get replacement data
    sit with no additional wear on the Flash memory. The name comes from only the
    dynamic data is being recycled. The drive may last longer than one with no wear
    leveling, but there are blocks still remaining as active that will go unused
    when the drive is no longer operable.

    The other type of wear leveling is called static wear leveling which also uses a
    map to link the LBA to physical memory addresses. Static wear leveling works the
    same as dynamic wear leveling except the static blocks that do not change are
    periodically moved so that these low usage cells are able to be used by other
    data. This rotational effect enables the SSD to operate until most of the blocks
    are near their end of life.[2][3]

    http://en.wikipedia.org/wiki/Wear_leveling

  • 24. Data: 2011-10-05 19:01:51
    Od: januszek <j...@p...irc.pl>

    qwerty napisa?(a):

    > Ile komórki dają radę się zapisać? 1 mln? Załóżmy, że jest nadpisywany co 2
    > sekundy. W 23 dni uśmiercasz dysk.

    Hmm... Czy Ty aby na pewno rozumiesz jak działają dyski SSD? Nie masz
    kontroli nad tym która konkretnie komórka zostanie zapisana bo o to dba
    kontroler, który rozkłada to mniej więcej równomiernie po wszystkich
    komórkach dysku. Stąd wynika właśnie łatwo obserwowany spadek wydajności
    w sytuacji kiedy na dysku nie ma dużego zapasu wolnego miejsca.

    Na szybko zrobilem test na dysku, ktory akurat mialem pod ręką. Zobacz:
    http://gimli.beerman.eu.org/~kezu/ssd-test.jpg

    Dysk SSD 90GB:
    - 1 - 70GB zajete,
    - 2 - ok 90GB zajete,
    - 3 - znowu 70GB zajete.

    j.

    --
    http://www.predkosczabija.pl/
    "Prędkość zabija. Włącz myślenie!"

  • 25. Data: 2011-10-05 19:30:27
    Od: Rafał <b...@g...pl>

    qwerty wrote:

    > Użytkownik "januszek" napisał w wiadomości grup
    k.com...

    > Ile komórki dają radę się zapisać? 1 mln? Załóżmy, że jest nadpisywany co
    2
    > sekundy. W 23 dni uśmiercasz dysk.

    zagalopowałeś się!
    Komórki zapisywane są idąc od początku do końca i tak w kółko.
    Równomiernie.
    Ile czasu potrzeba za zapisanie całego dysku?
    Dysk jest szybki, ale z 5 min na pewno.
    5 min x 1.000.000 i wyjdzie ci teoretyczny czas potrzebny za załatwienie
    całego dysku.
    Jeśli będziesz chciał załatwić fragment, to też ci zejdzie, bo z zwykle 5%
    dysku zarezerwowane jest za podmianę. Czyli jak coś padnie, to z tych 5%
    sie podbierze i nawet nie bedziesz o tym wiedział.
    Słowem na pierwszy efekt trzeba naprawdę długo pracować.
    Myśle, że rok. Przy normalnej pracy dysk powinien wytrzymać 5 lat!
    Po 5 latach i tak kupisz nowy :)
    Jeśli będzie dbał o dysk, czyli temy na innym dysku, swap też,
    to możesz być pokojny.

  • 26. Data: 2011-10-05 19:41:01
    Od: "Latet" <l...@l...pl>

    > Na szybko zrobilem test na dysku, ktory akurat mialem pod ręką. Zobacz:
> [...]

    To, co widać na tych wykresach pokazuje różną prędkość odczytu dla obszarów
    zapisanych danymi oraz strimowanych. Różnica charakterystyczna dla chipsetów
    Sandforce - które wykorzystują kompresję danych w locie do przyśpieszenia
    transferów.

    latet

  • 27. Data: 2011-10-05 19:47:40
    Od: "Latet" <l...@l...pl>

    > Jeśli będzie dbał o dysk, czyli temy na innym dysku, swap też,
    > to możesz być pokojny.

    Tylko jaki jest sens kupna szybkiego dyski SSD, jesli to, co najbardziej
    odczuwalnie spowalnia codzienną pracę (tempy i swap) nie będzie się na nim
    trzymać?

    Ja tam trzymam - i jedno i drugie. Bacznie obserwuję w smart liczniki
    odczytanych i zapisanych danych. Odkąd skończyłem testy, a zacząłem normalne
    użytkowanie dysku (jako systemowego) - liczniki te rosną znacznie wolniej, niż
    sądziłem, a ZWLASZCZA licznik danych zapisanych. Zapisuje się coś w granicach
    0,1 GB na tydzień! (z tym że wszystkie foldery typu "Moje Dokumenty" mam na
    innym dysku, a wielkość pliku swap wynosi tylko 250 MB).

    Oczywiscie - najchętniej i tempy i swapa wrzuciłbym na jakiś ramdysk, ale nie
    znam prostej i wygodnej metody zrobienia tego.

    latet

  • 28. Data: 2011-10-05 20:12:12
    Od: Rafał <b...@g...pl>

    Latet wrote:

    > Tylko jaki jest sens kupna szybkiego dyski SSD, jesli to, co najbardziej
    > odczuwalnie spowalnia codzienną pracę (tempy i swap) nie będzie się na nim
    > trzymać?

    nie masz racji, bo to nie jest najbardziej odczuwalne.
    System Win7 na moim HDD ładował się w 28 s , a SSD 12s
    a tempy i swap mam na HDD
    na początku miałem na SSD i równica była ledwo zauważalna,
    żeby nie powiedzieć pomijalna
    Fakt, faktem że swap wykorzystuje w 5%, tak wiec systemem
    niewiele go tyka, a tempy... najwiecej powstają gdy przeglądamy
    strony www. To wszystko jest wolne z definicji, więc SSD nie wiele
    tutaj daje. Słowem to może być na HDD.

  • 29. Data: 2011-10-05 20:20:55
    Od: "Latet" <l...@l...pl>

    > nie masz racji, bo to nie jest najbardziej odczuwalne.
    > System Win7 na moim HDD ładował się w 28 s , a SSD 12s
    > a tempy i swap mam na HDD

    Akurat tempy przeglądarek raczej nie mają wiele wspólnego z czasem ładowania się
    systemu.
    A czas otwierania FF, czy IE - drastycznie mi się skrócił, odkąd ich tempy leżą
    na SSD.

    > To wszystko jest wolne z definicji, więc SSD nie wiele
    > tutaj daje. Słowem to może być na HDD.

    Pewnie, że może. Przez ostatnie 20 lat było i jakoś żyliśmy ;-)
    A właśnie rzeczy wolne z definicji najbardziej zyskują na przeniesieniu
    hdd-->ssd.

    latet

  • 30. Data: 2011-10-06 06:24:36
    Od: Rafał <b...@g...pl>

    Latet wrote:

    > Akurat tempy przeglądarek raczej nie mają wiele wspólnego z czasem ładowania się
    > systemu.

    ale ja tego nie napisałem. Wskazuje tylko, że już dla tego efektu warto mieć SSD
    i nie do końca go wykorzystywać (w sensie, tempy i swap mieć na HDD)

> [...]
    >
    > Pewnie, że może. Przez ostatnie 20 lat było i jakoś żyliśmy ;-)
    > A właśnie rzeczy wolne z definicji najbardziej zyskują na przeniesieniu

    Ja nie zauważyłem radykalnej zmiany, dlatego tempy mam na innym dysku.
    Ale też z tego powodu, iż nie chcę mieć śmieci na dysku systemowym,
    bo często robię kopie (obraz) systemowego dysku a tym przypadku kopiowanie
    śmieci to tylko strata czasu i miejsca na dysku, na który obraz dysku systemu
    jest kopiowany.