  • 11. Data: 2011-10-03 23:07:46
    Temat: Re: 1.) Defragmentacja dysku SSD. 2.) Dysk SSD a program MHDD.
    Od: "Latet" <l...@l...pl>

    > Inna metoda(już nie tak skuteczna) to wymuszenie TRIM na wolnej
    > przestrzeni dysku(jeśli na dysku masz XP czy system nie obsługujący
    > TRIM), można to zrobić z systemu obsługującego TRIM(np Win 7),
    > podłączasz taki dysk do komputera z win7, tworzysz na nim jeden wielki
    > plik z losową zawartością po czym go usuwasz.

    Niezbyt skuteczna metoda. Zwykle tylko pewna część miejsca "zajętego" przez
    chwilę przez ten jeden wielki plik jest faktycznie trimowana. O wiele
    skuteczniejsze jest wypełnienie całej wolnej przestrzeni dużą ilością małych
    plików i skasowanie ich. Wtedy zwykle (nie zawsze) prawa cała taka przestrzeń
    zostaje faktycznie strimowana. Przynajmniej tak się dzieje na moim OCZ Vertex 2.

    latet

  • 12. Data: 2011-10-03 23:11:15
    Od: "Latet" <l...@l...pl>

    > Trzeba być niezłym debilem, żeby taki dysk formatować z podziałem na
    > 512-bajtowe klastry.

    A warto zastosowac inne, niż standardowe 4 KB?
    Testowałem większe klastry, ale nie zauważyłem wzrostu wydajności.

    Oczywiście wiem, że inną kwestią jest prawidłowy "aligment" partycji, a inną
    wielkość klastra wybrana podczas formatowania.

    latet

  • 13. Data: 2011-10-04 21:42:10
    Od: "MC" <m...@g...pl>

    Użytkownik "Sergiusz Rozanski" <w...@m...com.pl>
    napisał w wiadomości
    b.com.pl...

    > Uwaga będzie głęboko: dysk ssd jest podzielony na bloki nie po 512B
    > ale po 4,8 itd kB. Z pamięci flash odczytywany jest więc taki niepodzielny
    > blok i z niego wyłuskiwany sektor 512B akurat potrzebny do wysłania.

    Proszę nie zmyślać.

    > I teraz dajmy na to mamy duży plik który zajmuje nam 0.5GB czyli
    > ~milion sektorów. A sam dysk mamy tak poszatkowany że akurat każda z
    > jego części zapisała się w innym bloku np 8kB. Oznacza to że aby wysłać
    > przez sata te 0.5GB trzeba odczytać z flasha 16x tyle danych! czyli
    > 8GB. Szybkość w takim przypadku liniowego odczytu (wewnętrznego) spadnie
    > 16-sto krotnie do oczekiwanych i zapewne będzie odczuwalna na sata.

    Odczyt w dyskach SSD nie jest specjalnym problemem. Skąd tylu mądrali
    postanowiło rozwiązać nieistniejący problem?

  • 14. Data: 2011-10-04 21:46:21
    Od: "MC" <m...@g...pl>

    Użytkownik "Latet" <l...@l...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    >
    > Oczywiście wiem, że inną kwestią jest prawidłowy "aligment" partycji, a
    > inną wielkość klastra wybrana podczas formatowania.

    Na dysku SSD? Partycje ani żadne inne dane w rodzaju wielkości klastrów nie
    mają nic wspólnego z rzeczywistością. Kontroler SSD sam rządzi tym wszyskim.

  • 15. Data: 2011-10-05 09:45:28
    Od: "Latet" <l...@l...pl>

    > Na dysku SSD? Partycje ani żadne inne dane w rodzaju wielkości klastrów nie
    > mają nic wspólnego z rzeczywistością. Kontroler SSD sam rządzi tym wszyskim.

    Może wielkość klastrów nie ma znaczenia, ale partition alignment ma - ogromne.
    Sprawdziłem.

    latet

  • 16. Data: 2011-10-05 12:12:33
    Od: "MC" <m...@g...pl>

    > Może wielkość klastrów nie ma znaczenia, ale partition alignment ma -
    > ogromne. Sprawdziłem.

    To jakiś przypadkowy wynik, jak w wielu twoich sprawdzianach. Taki związek
    jest po prostu z definicji niemożliwy.

  • 17. Data: 2011-10-05 14:43:13
    Od: "qwerty" <q...@p...fm>

    Użytkownik "Latet" napisał w wiadomości grup
    > A warto zastosowac inne, niż standardowe 4 KB?
    > Testowałem większe klastry, ale nie zauważyłem wzrostu wydajności.

    Na SSD, czy HDD? U mnie po zmianie z 4 KiB, na 64 KiB system wstaje o kilka
    sekund szybciej.

  • 18. Data: 2011-10-05 14:47:35
    Od: "qwerty" <q...@p...fm>

    Użytkownik "Latet" napisał w wiadomości grup
> [...]
    > zostaje faktycznie strimowana. Przynajmniej tak się dzieje na moim OCZ Vertex

    Lepiej zapchać prawie cały dysk (zostawiając 0,5 GiB wolnego miejsca). Zapisywać
    ciągle wolną przestrzeń losowymi bitami (zapisywanie, kasowanie, zapisywanie
    itd.) i patrzeć jak SSD zdycha.

  • 19. Data: 2011-10-05 15:07:29
    Od: januszek <j...@p...irc.pl>

    qwerty napisa?(a):

    > Lepiej zapchać prawie cały dysk (zostawiając 0,5 GiB wolnego miejsca). Zapisywać
    > ciągle wolną przestrzeń losowymi bitami (zapisywanie, kasowanie, zapisywanie
    > itd.) i patrzeć jak SSD zdycha.

    Dlaczego zdycha?

    j.

    --
    http://www.predkosczabija.pl/
    "Prędkość zabija. Włącz myślenie!"

  • 20. Data: 2011-10-05 15:52:23
    Od: "qwerty" <q...@p...fm>

    Użytkownik "januszek" napisał w wiadomości grup
    k.com...
    > Dlaczego zdycha?

    Ile komórki dają radę się zapisać? 1 mln? Załóżmy, że jest nadpisywany co 2
    sekundy. W 23 dni uśmiercasz dysk.