  • 21. Data: 2010-11-23 23:07:20
    Temat: Re: 11-te nie znajduj
    Od: Czarek <c...@n...fm>

    W dniu 23-11-2010 23:53, Maciej Muran napisał/a:
    > Użytkownik "GLaF" <g...@n...takiego.numeru.pl> napisał

    > Prawidłowa odpowiedź i oczywiście masz rację.
    >
    > Gdy znajdę długopis też powinienem zanieść go na komisariat? Przecież w

    Słyszałeś o tym:
    http://www.tvn24.pl/-1,1671902,0,1,policja-szuka-wla
    sciciela-10nbspzl,wiadomosc.html
    ?

    --
    Cz.

  • 22. Data: 2010-11-23 23:49:33
    Od: "Maciej Muran" <m...@g...com>

    Użytkownik "Czarek" <c...@n...fm> napisał
    > Słyszałeś o tym:
    > http://www.tvn24.pl/-1,1671902,0,1,policja-szuka-wla
    sciciela-10nbspzl,wiadomosc.html

    No właśnie takie coś miałem na myśli.
    W sumie to się dobrze składa... Kilka dni temu radiowóz policji
    przywalił na wstecznym w moje auto. Ich wina. Nic się nie stało, tylko
    moja przednia tablica trochę się odkształciła. Ale gdyby tak przy
    kontroli drogowej inny policjant miał jakieś "ale" co do tej tablicy,
    to... Chyba upuszczę 10 zł na chodnik w drzwiach komisariatu - ta
    "stłuczka" miała miejsce ok. 300 m od komendy :P
    Niech k%(^% chłopcy patrolowcy popracują nad sprawą za moje pieniądze!
    Pani płaci, pan płaci... Jakby nie patrzeć doszło do przywłaszczenia
    drobin błota z mojego auta (moje auto, moje błoto na nim) na korzyść
    zderzaka w radiowozie. Bo już nawet nie chcę myśleć na odwrót, bo
    wyszłoby na to, że to ja byłem sprawcą. Jakby nie patrzeć miałem wtedy
    przy sobie telefony komórkowe sztuk dwa (aby nie było OT).
    Hmm... Przywłaszczenia dokonała załoga radiowozu policyjnego. Nie ma
    to tamto, trzeba zacząć od Komendanta Stołecznego. Oczywiście przy
    najbliższej wizycie w Urzędzie Skarbowym dokonam stosownej opłaty
    (dawniej podatek od luksusu) w związku z posiadaniem gruntu (drobiny
    piasku na tablicy) będącego własnością niejednej
    gminy/dzielnicy/powiatu i naprawdę nie będę patrzył na to, że został
    mi ten grunt wciśnięty siłą przez Organy Władzy. Prawo jest prawem i
    musi być przestrzegane bez względu na koszty społeczne!

    ;)

    M.

  • 23. Data: 2010-11-24 00:02:58
    Od: "Endi" <h...@C...com>

    Użytkownik "GLaF" <g...@n...takiego.numeru.pl> napisał

    > Nie bardzo. Byłoby to paserstwo nieumyślne, też karane, KK:
    > Art. 292.
    > § 1. Kto rzecz, o której na podstawie towarzyszących okoliczności powinien
    > i może przypuszczać, że została uzyskana za pomocą czynu zabronionego,

    Rozumiesz ten tekst czy nie bardzo? Towarzyszące okoliczności występują
    wówczas, gdy telefon warty 500pln nabywasz np za złotych 50. Ale gdy kupisz
    lub powiesz, że kupiłeś telefon warty 500pln za 400pln, to już nie ma
    okoliczności wskazujących, że mógł ten telefon być pozyskany czynem
    zabronionym.

  • 24. Data: 2010-11-24 00:12:53
    Od: GLaF <g...@n...takiego.numeru.pl>

    Dnia Tue, 23 Nov 2010 23:53:34 +0100, Maciej Muran napisał(a):

    > Użytkownik "GLaF" <g...@n...takiego.numeru.pl> napisał

    > Prawidłowa odpowiedź i oczywiście masz rację.
    >
    > Gdy znajdę długopis też powinienem zanieść go na komisariat? Przecież
    > w tym tekście nie ma słowa o wartości znalezionego przedmiotu. A
    > jeżeli długopis byłby wart np. tysiąc złotych (co jest całkiem
    > prawdopodobne) a telefon z tego artykułu złotych pięćdziesiąt (co jest
    > jeszcze bardziej prawdopodobne), to jakbyś postąpił w takim przypadku
    > nie znając wartości długopisu? Oczywiście zaniósłbyś go na komisariat,
    > tak?

    Załóżmy, że znajduję długopis, którego wartość oceniam na kilka zł w
    miejscu, do którego wrócenie przez właściciela oceniam na niewarte
    zgubionej rzeczy (np. w autobusie, oceniam że właściciel woli kupić nowy
    długopis w kiosku, niż jechać do zajezdni). Wtedy zostawiam go na miejscu
    lub przywłaszczam (zakładam, że właściciel i tak go nie będzie szukał, a mi
    się przyda). Popełniam co prawda wykroczenie, ale nie w złej wierze i nawet
    jak mnie ktoś przyłapie, to karą będzie zapewne tylko nagana (art. 125 KW).
    Jeśliby się okazało, że długopis jest dużo wart, to miałbym pecha, bo
    podpadłbym z art. 284, par. 3 KK (do roku, a nie do 3 jak błędnie podano w
    artykule). Jeśli sąd uwierzyłby, że nie miałem pojęcia o wartości
    długopisu, to pewnie odstąpiłby od wymierzenia kary (jeśli nie, to grzywna,
    ogr. woln. lub do roku więzienia).
    Jeśli wiedziałbym o dużej wartości długopisu, to oczywiście zaniósłbym go
    np. na policję i domagał się znaleźnego. Jednak znalezienie wartościowego
    długopisu uważam za bardzo mało prawdopodobne, mniej niż znalezienie
    komórki.

    Z komórkami jest jednak zupełnie inna sytuacja niż z długopisami.
    Znalezienie właściciela komórki jest dość proste i nie można zakładać, że
    właściciel nie będzie jej szukał, nawet jeśli jest tak stara, że w
    lombardzie nie kupią jej nawet za złotówkę. Komórka to nie tylko
    elektronika, to też narzędzie pracy, lista kontaktów, dane osobowe itp.
    Dlatego znalezioną komórkę zawsze bym oddał, bez względu na jej rynkową
    wartość.

    --
    GLaF

  • 25. Data: 2010-11-24 00:28:18
    Od: GLaF <g...@n...takiego.numeru.pl>

    Dnia Wed, 24 Nov 2010 01:02:58 +0100, Endi napisał(a):

> [...]
    > lub powiesz, że kupiłeś telefon warty 500pln za 400pln, to już nie ma
    > okoliczności wskazujących, że mógł ten telefon być pozyskany czynem

    Rozumiem. Wszystko zależy od okoliczności (także, ale nie tylko ceny),
    które sąd powinien uwzględnić.
    Ten zapis jest, delikatnie mówiąc, niezbyt precyzyjny (jakie kryterium
    przyjąć dla "powinien i może przypuszczać"?) i z tego powodu
    kontrowersyjny. Ale nie zmienia to faktu, że za nieumyślne paserstwo grożą
    2 lata. I warto o tym wiedzieć, bo dla policji i sądu może nie wystarczyć
    argument "nie wiedziałem".

    --
    GLaF

  • 26. Data: 2010-11-24 01:39:06
    Od: animka <a...@t...nie.ja.wp.pl>

    W dniu 2010-11-23 20:37, GLaF pisze:
    > Wystarczyłoby, gdyby zaniosła telefon na policję. Mogłaby się wtedy domagać
    > znaleźnego.

    A policja oddałaby ten telefon właścicielowi? Nie wiadomo.
    Lepiej poszukać na własną rękę właściciela.

    --
    animka

  • 27. Data: 2010-11-24 04:58:10
    Od: Michał Lorenc <n...@s...pl>

    Cześć, "Maciej Muran" <m...@g...com>. Masz klej? To cześć.

    > Warszawska policja nie ma na poważniejsze sprawy czasu, kasy ani ludzi
    > a raptem w Krośnie pierwszy z brzegu policjant załatwia temat w 2
    > miesiące i zamierza wsadzić do pierdla kobitę, która nie odniosła
    > telefonu do biura rzeczy znalezionych, pomimo, że takiego w Krośnie na
    > 99,99% nie ma?!

    Na 100% jest.

    --
    Michał Lorenc
    Tu ktoś powiedzieć mógłby "co za pech"

  • 28. Data: 2010-11-24 05:05:50
    Od: Michał Lorenc <n...@s...pl>

> [...]

    > mi ten grunt wciśnięty siłą przez Organy Władzy. Prawo jest prawem i
    > musi być przestrzegane bez względu na koszty społeczne!

    Ale po co ten sarkazm? To co, mają telefonów nie szukać? Czy tylko tych
    tanich, powiedzmy, od dwóch stów w dół? (Tańsze można kraść.)
    Czy tylko i wyłącznie kradzionych - ale trzeba mieć pewność, że telefon na
    pewno został skradziony - wymagane zaświadczenie od złodzieja.

  • 29. Data: 2010-11-24 05:31:31
    Od: Michał Lorenc <n...@s...pl>

    Cześć, Michał Lorenc <n...@s...pl>. Masz klej? To cześć.

    > To co, mają telefonów nie szukać? Czy tylko tych tanich,

    Czy tylko w dużych miastach, bo w małych to niesprawiedliwe?

  • 30. Data: 2010-11-24 06:42:00
    Od: Grzegorz Krukowski <r...@o...pl>

    On Tue, 23 Nov 2010 23:53:34 +0100, "Maciej Muran" <m...@g...com>
    wrote:

    [... ciach ...]

    Hmm, a nie uczono ciebie, że co nie twoje to nie bierz? Tym bardziej,
    skoro nie masz najmniejszej ochoty oddać to prawowitemu właścicielowi.
    Czy bohaterkę ten telefon sterroryzował, że musiała go wziąść?
    --
    Grzegorz Krukowski