  • 81. Data: 2009-09-22 13:08:38
    Temat: Re: 14/2.8 - oficjalne info
    Od: John Smith <u...@e...net>

    Mateusz Ludwin napisał(a):
    > Rzecze John Smith:

    > Nie do końca, dlatego że niżej niż 10mm na APS-C nie zejdziesz, poza tym
    > przy odwzorowaniu rektilinearnym masz zawężone pole widzenia w rogach w
    > porównaniu z fisheye.

    Czyli z fisza dostaję szersze pole widzenia, kosztem drastycznie
    spadającej rozdzielczości poza centrum kadru, w szczególności mocno
    rozmyte narożniki. Zakładając, że najistotniejszy w obrazie i tak jest
    środek, to chyba faktycznie fisz daje lepsze efekty.

    Z drugiej strony jeśli zależy nam na bardziej wyrównanej rozdzielczości
    w całym kadrze to chyba jednak lepiej użyć UWA.

    --
    Mirek

  • 82. Data: 2009-09-22 13:16:05
    Od: John Smith <u...@e...net>

    Michal Tyrala napisał(a):
    > On Mon, 21 Sep 2009 16:45:13 +0200, John Smith wrote:
    > [ciach nauki ;))]
    >
    > Ja naprawde troche fot reklalinearnym UWA juz zrobilem, fisheyem tez,
    > pare otworkow w puszce po kawie tez sie w zyciu zdazylo ;)

    Sorki jeśli czasami zbyt łopatologicznie tłumaczyłem. Chciałem żeby
    wypowiedź była zrozumiała dla wszystkich ewentualnych czytających, żeby
    uniknąć nieporozumień. :-)

    > Wiesz czego mi brakowalo? Ze hugin przy UWA->cylinder rozciaga w pionie srodek :)

    Albo inaczej mówiąc ściąga brzegi. :-)

    > Ale wdzieczny jestem za te dyskusje, bo sa kadry, gdzie faktycznie tak
    > skorygowany UWA wyglada w miare normalnie (ale sa i takie, ktorym to
    > srednio pomaga).
    > Sadze, ze dlatego, ze tak zrobiona fota (z medium cylindrycznym) ma duzy
    > kat widzenia w poziomie, a sporo mniejszy w pionie

    Po przycięciu do prostokąta owszem, ale nie trzeba tego robić. :-)

    > -- wyciety przez
    > srodek poziomy pasek z UWA tez juz nie ma takich wscieklych deformacji
    > po rogach...

    Ale nadal rozciąga po bokach, dopiero transformacja do cylindra
    "przywraca proporcje".

    :-)

    --
    Mirek

  • 83. Data: 2009-09-22 18:37:23
    Od: Mateusz Ludwin <n...@s...org>

    Rzecze John Smith:

    > Z drugiej strony jeśli zależy nam na bardziej wyrównanej rozdzielczości
    > w całym kadrze to chyba jednak lepiej użyć UWA.

    No ale chodzi o to że fiszem obejmujesz 180 stopni w poziomie. Potem to
    rozwijasz w cylinder i masz fajną fotę prezentującą wnętrze. UWA ci się to
    nie uda.

  • 84. Data: 2009-09-23 07:06:52
    Od: John Smith <u...@e...net>

    Mateusz Ludwin napisał(a):
> [...]
    > rozwijasz w cylinder i masz fajną fotę prezentującą wnętrze. UWA ci się to

    No tak, i to stwierdzenie powinno było paść na samym początku. Dla
    Ciebie było zbyt oczywiste, ale dzięki za uświadomienie. Rzeczywiście to
    robi diametralną różnicę. UWA daje zaledwie nieco więcej niż połowę tego
    kąta. Teraz złapałem. :-)

    Co za swoboda kadrowania!
    Pół świata w jednym ujęciu. ;-)

    --