  • 11. Data: 2016-05-04 19:12:44
    Temat: Re: 220 V i 230 V
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F. napisał:

    > Lumen jest zdefiniowany (no, posrednio) jako 1W fali el-m swiatla
    > o dlugosci fali 555nm ma 683 lm. Dla tej dlugosci oko jest najczulsze,
    > ta sama moc przy innej dlugosci bedzie niosla mniej "swiatla".

    Mniej, ale ile mniej? Pewnie ktoś policzył całkę "od czerwieni do
    fioletu" dla czułości oka. Przez ile konkretnie trzeba przemnożyć
    moc, by świecić "białymi lumenami"?

    --
    Jarek

  • 12. Data: 2016-05-04 20:03:53
    Od: Jawi <g...@p...fm>

    > O czy możliwe jest wydobycie 2000 lumenów z 5 watów?
    Nie jest to możliwe.
    Spójrz na diody, notabene jedne z najlepszych pod tym względem Cree.
    Najlepsze z nich dostępne w sprzedaży to około 250lm/W.
    Około 20pln sztuka.

  • 13. Data: 2016-05-04 20:07:11
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Wed, 4 May 2016 19:12:44 +0200, Jarosław Sokołowski napisał(a):

    > Mniej, ale ile mniej? Pewnie ktoś policzył całkę "od czerwieni do
    > fioletu" dla czułości oka. Przez ile konkretnie trzeba przemnożyć
    > moc, by świecić "białymi lumenami"?

    https://en.wikipedia.org/wiki/Luminous_efficacy#Exam
    ples

    Ideal 5800 K black-body, truncated to 400-700 nm (ideal "white"
    source)
    251 lm/W

    5800 K black-body truncated to >=2% photopic sensitivity range
    292

    2800 K black-body truncated to >=2% photopic sensitivity range
    299

    2800 K black-body truncated to >=5% photopic sensitivity range
    343

    5800 K black-body truncated to >=5% photopic sensitivity range
    348 lm/W

    Ale to przeciez nie jest wszystko - nie trzeba sie trzymac widma ciala
    czarnego.
    No i pytanie jaki "bialy" chcesz - taki 6500K, 5800K, 4000K, 2700K ...

    J.

  • 14. Data: 2016-05-04 20:22:07
    Od: Jawi <g...@p...fm>

    W dniu 2016-05-04 o 20:03, Jawi pisze:
    > Najlepsze z nich dostępne w sprzedaży to około 250lm/W.
    Trochę przesadziłem.
    http://download.maritex.com.pl/pdfs/op/XLampXM-L.pdf
    Ale powyższe diody i tak nie są najwydajniejsze, bo seria chyba V2 jest
    wydajniejsza. Mniejsza o to, Pytanie czym to chłodzić :)

  • 15. Data: 2016-05-04 20:48:26
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc [kropka] pl>

    > Na ile mocny jest warunek monochromatyczności (ani mi się nie chce tego
    > liczyć, ani też nie potrafię bez wcześniejszego uzupełnienia wiedzy)?

    Nie jest zbyt mocny, trzeba być blisko maksymalnej czułości oka. Ale tu
    pojawia się problem, krzywa czułości oka w zależności od długości fali
    ma różny kształt w zależności od intensywności światła. Wykresem jest
    więc powierzchnia w układzie czułość od długości fali i intensywności
    światła.

> [...]
    > to, że światło jest mieszaniną różnych długości fal. Przetwornik trzeba
    > "dostroić" do konkretnej długości (czyli energii fotonu), mając świadomość,
    > że "krótsze" fotony zmarnują część swej energii, a "dłuższe" zamrnują się
    > całe. Stąd sprawność przetwarzania daleka jest od stuprocentowej.
    >
    > Jeśli idziemy w drugą stronę, chcemy z prądu zrobić światło, to "łatwo"
    > jest rozdzielić energię prądu na wiele emiterów różnych długości fal.
    > Pisząc "łatwo" miałem oczywiście na myśli teorię".
    >
    > Czy czegoś nie zrozumiałem, chodzi o co innego?

    W teorii jeśli mamy kilka emiterów świecących przy różnych długościach
    fal i naniesiemy te długości na "podkowę" barw, jesteśmy w stanie
    zobaczyć tylko te kolory, które są wewnątrz największego wielokąta
    powstałego z połączenia punktów odpowiadających długościom emitowanych
    fal. Mam w pracy niskociśnieniowe lampy sodowe, spektralne, nie do
    oświetlenia. W ich świetle w ogóle nie widać kolorów, fajny jest moment,
    gdy włączymy normalne światło, świat staje się znów kolorowy :-) Jeśli
    się chwilę zastanowić, widać, ze uzyskanie dużej wartości lumenów na wat
    jest w sprzeczności z wartością CRI określającą ilość kolorów prawidłowo
    rozpoznawanych przy konkretnym oświetleniu. Na domiar złego widzenie
    barw jest bardzo indywidualne, a jeśli włączyć w sprawę kobiety, to
    problem baaardzo się komplikuje ;-) Poważnie, kobiety widzą kolory
    diametralnie różnie niż my.

    Pozdrawiam,
    Paweł

  • 16. Data: 2016-05-04 21:12:11
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

> [...]
    > ma różny kształt w zależności od intensywności światła. Wykresem jest
    > więc powierzchnia w układzie czułość od długości fali i intensywności

    Właśnie o coś takiego mi chodziło. O całkę ciągłego widma zbliżonego
    do czegoś znanego -- światła słonecznego, żarowego itp.

> [...]
    > zobaczyć tylko te kolory, które są wewnątrz największego wielokąta
    > powstałego z połączenia punktów odpowiadających długościom emitowanych

    Trzeba pamiętać, że ta teoria mówi *wyłącznie* o widzniu barwy światła
    powstałego ze zmieszania tych trzech źródeł w różnych proporcjach. Do
    oddawania barw oświetlonych w ten sposób kolorowych przedmiotów ma się
    ona nijak.

    > Mam w pracy niskociśnieniowe lampy sodowe, spektralne, nie do
    > oświetlenia. W ich świetle w ogóle nie widać kolorów, fajny jest
    > moment, gdy włączymy normalne światło, świat staje się znów kolorowy :-)

    Sodowe, znaczy się monochromatycznie żółte? W teorii może być tak,
    że zmieszamy trzy źródła z rozlgłego trójkąta barw, uzyskamy światło
    wyglądające na białe, a i tak pewne kolorowe przedmioty w ten sposób
    oświetlone zdawać będą sie czarnymi, szarymi, lub dziwnokolorowymi.

    > Jeśli się chwilę zastanowić, widać, ze uzyskanie dużej wartości lumenów
    > na wat jest w sprzeczności z wartością CRI określającą ilość kolorów
    > prawidłowo rozpoznawanych przy konkretnym oświetleniu.

    No więc własnie z mojego się zastanawiania wynika, że wcale ta sprzeczność
    nie jest wielka. Potrzebujemy "tylko" mieć nie trzy fale z wierzchołków
    trójkąta, lecz aproksymacje ich continuum. Znaczy się dużo tych emiterów
    nam trzeba. To będzie mniej sprawne, ale nie o rzędy wielkości, tylko --
    powiedzmy -- dwa razy mniej sprawne.

    > Na domiar złego widzenie barw jest bardzo indywidualne,

    Ale jednak mierzalne.

    > a jeśli włączyć w sprawę kobiety, to problem baaardzo się komplikuje ;-)

    Nie tylko ten jeden problem.

    > Poważnie, kobiety widzą kolory diametralnie różnie niż my.

    Nie tylko kolory przecież.

    Jarek

    --
    Więc chodź, pomaluj mój świat
    na żółto i na niebiesko,

  • 17. Data: 2016-05-04 22:01:25
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Wed, 4 May 2016 21:12:11 +0200, Jarosław Sokołowski napisał(a):

    > Właśnie o coś takiego mi chodziło. O całkę ciągłego widma zbliżonego
    > do czegoś znanego -- światła słonecznego, żarowego itp.

    Ale przeciez nie musi byc ciagle.

> [...]
    > powstałego ze zmieszania tych trzech źródeł w różnych proporcjach. Do
    > oddawania barw oświetlonych w ten sposób kolorowych przedmiotów ma się

    Ale tez wiekszosc pigmentow nie jest jakos bardzo wybiorcza i przy
    wiekszej ilosci (tzn mam na mysli tak powiedzmy 10) oddawanie barw
    powinno byc dosc dobre.

    To juz nie calkiem jest prawda - teraz sa barwniki luminescencyjne.
    No i niebeskie swiatlo nie zawsze powoduje ze wszystko jest niebieskie
    :-)

    > Nie tylko kolory przecież.

    A kolory chyba nie az tak "diametralnie".

    J.

  • 18. Data: 2016-05-04 22:30:03
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F. napisał:

    > Ale przeciez nie musi byc ciagle.

    Ja jednak mam taką fanaberyę, żeby było...

    > Ale tez wiekszosc pigmentow nie jest jakos bardzo wybiorcza i przy
    > wiekszej ilosci (tzn mam na mysli tak powiedzmy 10) oddawanie barw
    > powinno byc dosc dobre.

    ...choćby motywowaną lękiem, że zawsze mogę trafić na "mniejszość
    pigmentów". Przyjmijmy, że mam pecha.

    > To juz nie calkiem jest prawda - teraz sa barwniki luminescencyjne.
    > No i niebeskie swiatlo nie zawsze powoduje ze wszystko jest niebieskie
    > :-)

    Tam w labie pewnie nie trafili na barwniki luminescencyjne. Może też
    mają pecha?

    > A kolory chyba nie az tak "diametralnie".

    Bywa, że tak diametralnie, jak tylko można.

    Jarek

    --
    A czerń, E biel, I czerwień, U zieleń, O błękit,
    Tajony wasz rodowód któregoś dnia ustalę:

  • 19. Data: 2016-05-04 23:03:27
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc [kropka] pl>

    W dniu 2016-05-04 o 22:01, J.F. pisze:
    [...]
    > To juz nie calkiem jest prawda - teraz sa barwniki luminescencyjne.

    A jaki ma to związek z tym, co pisałem?
    W świetle spektralnej lampy sodowej świat jest po prostu
    monochromatyczny. I jest to całkiem prawda.

    > A kolory chyba nie az tak "diametralnie".

    Kawaler?

    A tak poważnie: mężczyźni widzą trójbarwnie, no chyba, że mają,
    przepraszam, feler. U kobiet "to juz nie calkiem jest prawda".

    P.P.

  • 20. Data: 2016-05-04 23:19:22
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    > A jaki ma to związek z tym, co pisałem?
    > W świetle spektralnej lampy sodowej świat jest po prostu
    > monochromatyczny. I jest to całkiem prawda.

    Czy nieskoprężnych lamp sodowych nie używa się czasem poza
    laboratorium do oświetlenie dróg? Wylotówka z Warszawy na
    Gdańsk była oświetlona czymś dziwnym, może to to. Dawno
    tamtędy nie jechałem nocą.

    > Kawaler?
    >
    > A tak poważnie: mężczyźni widzą trójbarwnie, no chyba, że mają,
    > przepraszam, feler. U kobiet "to juz nie calkiem jest prawda".

    Rzetelność badacza nakazuje wspomnieć, że poza wielobarwnym
    widzeniem rozpiętym na więcej niż trzech rodzajach receptorów,
    potrafią wejść w fazę czarno-białą.

    Jarek

    --
    Vive la petite différence!