  • 91. Data: 2009-01-07 08:48:17
    Temat: Re: 60mm czy 105mm do do D300?
    Od: j...@a...at

    > Ale wypełnienie chyba nie ma nic do rzeczy. Chyba że robisz założenie,
    > że oba mają takie same zdjęcia w Mpix potem. Wtedy owszem lepiej wybrać
    > to z kompakta - bo "zobaczysz więcej".
    > Jednakże pojęcie jest zadefiniowane tak by nie gryzło się z wielkością i
    > proporcjami kadru, z upakowaniem, z dyfrakcją.

    Panowie o co ten spor ?
    przyznam, ze nie sledze tego watku gdyz do frapujacych nie nalezy.

    W fotografii granica makro jest juz dawno zdefiniowana.
    Przyjmuje sie ze wzgledow praktycznych, ze zasady makro obowiazuja od
    odleglosci fotografowania mniejszej od ok 5 cio krotnej dlugosci
    ogniskowej obiektywu.
    Tyle .

    XXX

  • 92. Data: 2009-01-07 08:52:47
    Od: Jan Rudziński <j...@a...net>

    Cześć wszystkim

    j...@a...at napisał(a):
    [...]
    > W fotografii granica makro jest juz dawno zdefiniowana.

    Jasne. Od dawna, i to nawet wiele razy. Za każdym razem inaczej.

    --
    Pozdrowienia
    Janek (sygnaturka zastępcza)

  • 93. Data: 2009-01-07 10:19:41
    Od: Adam Płaszczyca <t...@o...spamnie.org.pl>

    Dnia Wed, 7 Jan 2009 07:43:54 +0100, Marek Wyszomirski napisał(a):

    > Zależy od jakiej. Najłatwiej jest zrobić średnią. Zarówno jej zwiększenie
    > jak i zmniejszenie powoduje wzrost trudności - jednak w tym momencie nie o
    > wzrost trudności mi chodzi a o skutki Twojej propozycji pzrejscia od
    > obiektywu małoobrazkowego do wielkiego formatu poprzez proste zwiększenie
    > liniowych rozmiarów obiektywu. Jeśłi zwiększysz liniowo rozmiary, to
    > zwiększysz i plamkę będącą obrazem punktu.

    OK, jasne - wielkość plamki rośnie proporcjonalnie do ogniskowej.

    --
    ___________ (R)
    ___________/ GG: 3524356

  • 94. Data: 2009-01-07 17:11:55
    Od: "Marek Wyszomirski" <w...@t...net.pl>

    "dominik" <n...@d...kei.pl> napisał:

    > No ale jakość by wypadało sprowadzić do jednego mianownika. IMHO w makro
    > nie chodzi o to by było jakociowo tak czy inaczej, ale o to by widzieć
    > możliwie więcej niż gołym okiem.

    A jeżeli sam motyw zawiera mało szczegółów? Np. jednoz moich starych
    zdjęć - http://plfoto.com/206621/zdjecie.html. Zarówno te kropelki jak i
    nitki pajęczyny było widać gołym okiem. Czyli - w/g Twojego rozumowania nie
    jest to makro?

    > Jedcznocześnie w takim, jakie daje możliwości materiał wejściowy. Wynik
    > z kolei oglądany w taki sposób, aby było to porównywalne z innymi.

    Tyle, ze często to narzucony potrzebami format powoduje niewykorzystanie
    pełnych możliwość formatu wyjściowego. Załóżmy, ze Twoje piękne zdjęcie
    makro oczarowało komisję szukającą temató na nową serię znaczków pocztowych.
    Na znaczku zdjęcie będzie miało rozmiar 1.5x1cm i niewątpliwie nie będzie na
    nim widać więcej niż da się zobaczyć gołym okiem. Czy to będzie oznaczało,
    że zdjęcie przestanie być makro?

    > [...]
    > Ale druk to taka sama "technika" jak aparaty, a od tego chcemy chyba
    > uciec, żeby było uniwersalnie.
    > Coś porównywać trzeba, czy plik czy odbitkę - obojętne dla mnie. Coś
    > gdzieś w końcu ocenić trzeba przecież.
    > [...]

    W/g mnie z punktu widzenia zakwalifikowania tematycznego oceniasz kadr - w
    takiej postaci, w jakiej został przygotowany przez autora zdjecia. Ilość
    widocznych szczegółów to już kwestia oceny jakości technicznej.

    --
    Pozdrawiam!
    Marek Wyszomirski (w...@t...net.pl)

  • 95. Data: 2009-01-07 17:15:05
    Od: "Marek Wyszomirski" <w...@t...net.pl>

    <j...@a...at> napisał:

> [...]
    >Przyjmuje sie ze wzgledow praktycznych, ze zasady makro obowiazuja od
    >odleglosci fotografowania mniejszej od ok 5 cio krotnej dlugosci

    Niestety nie jest to definicja powszechnie akceptowana. W literaturze
    pzredmiotu można spotkać kilka innych - choćby tę wspominaną tutaj o skali
    odwzorowania nie mniejszej od 1:1.

    --
    Pozdrawiam!
    Marek Wyszomirski (w...@t...net.pl)

  • 96. Data: 2009-01-07 23:12:01
    Od: dominik <n...@d...kei.pl>

    Marek Wyszomirski pisze:
    > A jeżeli sam motyw zawiera mało szczegółów?

    To możesz go powiększać i interpolować ile tylko chcesz, dopóki
    "oszustwo" jest widoczne, bo w końcu tak się dzieje przecież. Oceniamy
    przecież granicę, do której wydaje się to być zdjęciem.

> [...]
    > nitki pajęczyny było widać gołym okiem. Czyli - w/g Twojego rozumowania nie

    Ale widoczność gołym okiem i nie to nie kryterium. Powiedzmy, że
    zrobiłeś zdjęcie i od razu odbitkę. Patrzysz na kropelki i na odbitkę i
    któreś jest większe chyba? :)

    > Tyle, ze często to narzucony potrzebami format powoduje niewykorzystanie
    > pełnych możliwość formatu wyjściowego.

    Wtedy możesz wykadrować coś i uzyskać "bardziej macro" :)

> [...]
    > nim widać więcej niż da się zobaczyć gołym okiem. Czy to będzie oznaczało,

    Tak, bo tak samo jak makrem zaczyna być wykadrowane z portretu samo oko.
    O ile oczywiście na wyjściowej odbitce/szczegóły jest odpowiednio duże :)

    > W/g mnie z punktu widzenia zakwalifikowania tematycznego oceniasz kadr - w
    > takiej postaci, w jakiej został przygotowany przez autora zdjecia. Ilość
    > widocznych szczegółów to już kwestia oceny jakości technicznej.

    Ale ilość szczegółów właśnie świadczy o tym, czy takie powiększenie na
    odbitce ma sens czy nie.

    --

    )\._.,--....,'``. fL Dominik Chmaj
    .b--. /; _.. \ _\ (`._ ,. gg:919564 skype:ninik_

  • 97. Data: 2009-01-08 18:11:56
    Od: "Marek Wyszomirski" <w...@t...net.pl>

    "dominik" <n...@d...kei.pl> napisał:

    >[...]
    >
    > Ale ilość szczegółów właśnie świadczy o tym, czy takie powiększenie na
    > odbitce ma sens czy nie.
    >[...]

    Dokładnie. Świadczy o tym, czy odbitka bedzie miała akceptowalną jakość
    techniczną. Natomiast o tym, czy jest to makro czy nie decyduje kadr.
    Wyciąłem resztę, po powtarzanie kolejny raz tych samych argumentów nie ma
    sensu. Zresztą w ogóle uważam, że czas już kończyć tę dyskusję. Obaj chyba
    przedstawiliśmy już wystarczająco jasno swoje stanowiska i nie sądzę, abyśmy
    mogli dodać coś nowego.

    --
    Pozdrawiam!
    Marek Wyszomirski (w...@t...net.pl)