  • 21. Data: 2009-01-04 20:59:31
    Temat: Re: 60mm czy 105mm do do D300?
    Od: de Fresz <d...@N...pl>

    On 2009-01-04 21:54:10 +0100, Kryhu <k...@p...pl> said:

    > Hmmmmmm...:
    >
    > http://www.naturfotograf.com/index2.html

    A konkretniej?

    de Fresz

  • 22. Data: 2009-01-04 21:02:06
    Od: de Fresz <d...@N...pl>

    On 2009-01-04 21:42:15 +0100, "Marek Wyszomirski" <w...@t...net.pl> said:

    > Problem w tym, że ścisłej i jednoznacznej definicji od którego momentu
    > zaczyna się makro nie ma.

    Rajt. Ale absolutnie się nie zgadzam z definicją, że tylko powyżej 1:1.

    de Fresz

  • 23. Data: 2009-01-04 21:36:58
    Od: Michal Tyrala <w...@b...com.pl>

    On Sun, 04 Jan 2009 21:54:10 +0100, Kryhu wrote:

    > Hmmmmmm...:
    >
    > http://www.naturfotograf.com/index2.html

    Blakam się po tej stronie probujac dociec o coz Ci tez moglo chodzic,
    ale jendak pass -- oswiec mnie.

    pozdrawiam,
    --
    Michał

    wiesiu jest spamtrapem. ja jestem kbns

  • 24. Data: 2009-01-04 21:57:53
    Od: Adam Płaszczyca <t...@o...spamnie.org.pl>

    Dnia Sun, 4 Jan 2009 21:42:15 +0100, Marek Wyszomirski napisał(a):

    > Osobiście najbardziej podoba mi się definicja którą ktoś kiedyś podał an tej
    > liście - makro zaczyna się wtedy, gdy w celu ustawienia ostrości zamiast
    > kręcić pierścieniem na obiektywie zaczynamy przybliżać/oddalać cały aparat
    > od motywu.

    Stare małpki analogowe się łapia ;)

    --
    ___________ (R)
    _______/ /_ gg: 3524356

  • 25. Data: 2009-01-04 22:25:07
    Od: Kryhu <k...@p...pl>

    de Fresz pisze:

    Hej

    > A konkretniej?

    Teraz dopiero widzę że przechodząc po różnych linkach adres zostaje tan
    sam :)
    To inaczej:
    1) z lewej żółty link "Lenses"
    2) przewiń na dół do końca i fioletowy link "Special-purpose lenses
    (Macro, Micro, UV, Medical)":

    Resztę po nazwach obiektywów znajdziesz w Googlach

    albo cytat:

    "19mm f/2.8
    Macro-Nikkor

    35mm f/4.5
    Macro-Nikkor

    65 mm f/4.5
    Macro-Nikkor

    120mm f/6.3
    Macro-Nikkor

    The unique and elusive Macro-Nikkor range comprises 4 lenses made for
    the Nikon Multiphot, an advanced photomacrographic device targeted at
    the scientific lab segment. They are largely unknown to the general
    public, and people get confused by Nikon designating them as "Macro"
    lenses (which they in fact are). After all, aren't the familiar
    Micro-Nikkors also "macro" lenses? Nikon's terminology is literally
    correct, as the Macro-Nikkors only provide larger than life-size (1:1)
    magnification in contrast to the Micro-Nikkors, which ends their
    focusing range at 1:1 or 1:2 and can focus to infinity.

    The Macro-Nikkor line is similar to other offerings such as Zeiss
    Luminars or Leitz Photars in their scope and intended use. Each lens is
    optimised for a restricted range of magnifications, and together they
    cover the entire range from 1:1 up to 40:1. The optics are computed to
    yield top results at the wide-open setting, and stopping the lenses down
    only serves to increase depth of field (and diffraction effects). All
    Macro-Nikkors are excellent performers and within their specified
    magnification range will cover up to 4x5" format with ease. They are
    only single-coated, but flare generally is no problem with the Multiphot
    (used independently of the Multiphot, however, flare might be a bigger
    issue with them). "

    --
    Pozdro
    Kryhu

  • 26. Data: 2009-01-04 22:28:36
    Od: "Marek Wyszomirski" <w...@t...net.pl>

    "de Fresz" <d...@N...pl> napisał:

    > Rajt. Ale absolutnie się nie zgadzam z definicją, że tylko powyżej 1:1.
    >[...]

    W ogóle bezsensem jest ścisłe wiązanie tej definicji ze skalą odwzorowania.
    Bo dla małej matrycy kompakta 1:1 oznacza motyw o rozmiarach ok. pół cm, zaś
    dla aparatu wielkoformatowego i pocztówka może nie wypełnić kadru pzry skali
    1:1...

    --
    Pozdrawiam!
    Marek Wyszomirski (w...@t...net.pl)

  • 27. Data: 2009-01-05 00:21:19
    Od: Adam Płaszczyca <t...@o...spamnie.org.pl>

    Dnia Sun, 4 Jan 2009 23:28:36 +0100, Marek Wyszomirski napisał(a):

> [...]
    > dla aparatu wielkoformatowego i pocztówka może nie wypełnić kadru pzry skali

    I z jednego i drugiego można uzyskać finalny obraz tej samej jakości...

  • 28. Data: 2009-01-05 00:35:44
    Od: de Fresz <d...@N...pl>

    On 2009-01-04 23:25:07 +0100, Kryhu <k...@p...pl> said:

> [...]
    > magnification in contrast to the Micro-Nikkors, which ends their
    > focusing range at 1:1 or 1:2 and can focus to infinity.

    No to jest to własny wymysł Nikona.

    http://en.wikipedia.org/wiki/Macro_lens

    The classical definition is that the image projected on the "film
    plane" (i.e., film or a digital sensor) is close to the same size as
    the subject. On 35 mm film (for example), the lens is typically
    optimized to focus sharply on a small area approaching the size of the
    film frame. Most 35mm format macro lenses achieve at least 1:2, that is
    to say, the image on the film is 1/2 the size of the object being
    photographed. Many 35mm macro lenses are 1:1, meaning the image on the
    film is the same size as the object being photographed. Another
    important distinction is that lenses designed for macro are usually at
    their sharpest at macro focus distances and are not quite as sharp at
    other focus distances.
    In recent years, the term macro has been used in marketing material to
    mean being able to focus on a subject close enough so that when a
    regular 6×4 inch (15×10 cm) print is made, the image is life-size or
    larger. This requires a magnification ratio of only approximately 1:4,
    more easily attainable by lens makers.

    de Fresz

  • 29. Data: 2009-01-05 00:40:13
    Od: dominik <n...@d...kei.pl>

    Kryhu pisze:
    > Resztę po nazwach obiektywów znajdziesz w Googlach
    > albo cytat:
    (...)
    > (used independently of the Multiphot, however, flare might be a bigger
    > issue with them). "

    Zgadza się, niby nikon ma bardziej poprawne naukowo oznaczenia, chociaż,
    to chyba kwestia tej górnej granicy. Wedle definicji macro to szkło
    które osiąga skale odwzorowania od 1:1 do ileś:1. Jak więc masz
    obiektyw, który ma 1:1 to ma ten jeden wspólny punkt z "macro" ;)

    Gdyby to dokładnie wyprecyzować i ustalić że skale odwzorowania powyżej
    1:1 to macro, to producenci by robili 1,05:1 i już by macrem było, tak
    jak w samochodach poniżej 0,9l silniki mają 899cm^3.

    Za to zgadzam się zdecydowanie z tym, że nijak macrem nie jest cokolwiek
    co ma 1:3 czy 1:2.5 - chyba że producent dodaje jakiś konwerter z którym
    zestaw dobija do 1:1, choćby nawet tracił nieskończoność tak.

    --

    )\._.,--....,'``. fL Dominik Chmaj
    .b--. /; _.. \ _\ (`._ ,. gg:919564 skype:ninik_

  • 30. Data: 2009-01-05 00:43:30
    Od: dominik <n...@d...kei.pl>

    Marek Wyszomirski pisze:
> [...]
    > dla aparatu wielkoformatowego i pocztówka może nie wypełnić kadru pzry skali

    Ale to jest zupełnie inne rozważanie już.
    To z 1:1 według mnie dość ciekawie jest wymyślone. Jakaś swoista
    granica, jak 0 na osi :)

    --

    )\._.,--....,'``. fL Dominik Chmaj
    .b--. /; _.. \ _\ (`._ ,. gg:919564 skype:ninik_